Var på stan idag och råkade höra något som gjorde mig fruktansvärt kränkt. Det är ju valborg imorgon som ni kanske visste och då höll de på att göra i ordning parken inför valborgsfirandet. Såklart så var det uteslutande vita män som höll på och då sa den ena till den andra "Ja, det blir väl ca 30.000 man, höhö". MAN? Vadå MAN? Varför använda ett uttryck som syftar på ett bestämt kön? Genom att säga man ignorerar man att det kommer att vara även kvinnor, intersexuella och icke-binära i parken. Varför inte istället använda det könsneutrala uttrycket "personer"? Det är ju ändå kommunen som arrangerar firandet och då borde man väl ge intryck för att man står för allas lika värde och inte bara mäns.
Hur tänker folk?
Det är ett gammalt sätt att säga "Det blir X antal MAN". Så förmodligen bara ett inlärt sätt att prata.
Vad spelar det för roll? Varför gör det dig kränkt? Varför ska man säga personer? Vill du utesluta hundar och maskar? De är inga personer? Men de kanske också vill komma?
Det är ett gammalt sätt att säga "Det blir X antal MAN". Så förmodligen bara ett inlärt sätt att prata.
Vad spelar det för roll? Varför gör det dig kränkt? Varför ska man säga personer? Vill du utesluta hundar och maskar? De är inga personer? Men de kanske också vill komma?
Jag blir kränkt eftersom det ger en insinuation att män är mer värda än kvinnor. Vi måste komma in i 2025 liksom och inte använda föråldrade uttryck. Enda gången det är ok att säga "man" är när en faktiskt pratar om män som kön. Annars ska en säga en.
Jag blir kränkt eftersom det ger en insinuation att män är mer värda än kvinnor. Vi måste komma in i 2025 liksom och inte använda föråldrade uttryck. Enda gången det är ok att säga "man" är när en faktiskt pratar om män som kön. Annars ska en säga en.
Har du missat vad alla har skrivit i tråden? Man = människa.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!