Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Låter ju bra. Behövs då bara att han har respekt av vänsterfalangen i L så han kan hålla dem på mattan. Noterar att du inte nämner SD med hans namn och det är iofs oroväckande. Han måste vara tydligt för SD i en regering. Annars kan L lika bra dö som parti och de tar Högern med sig.
På ett sätt bra att C är kvar i anti-SD-lägret. Då kan L se att det är en döfödd position att vara emot SD. C finns inte som parti just nu. L finns och har makt.
Svårt att veta om någon Folkpartist är tydligt för (SD) i regeringen eller inte? Det har ju varit beslut efter beslut från Landsmöten som man har att förhålla sig. Det enda jag vet är att (L) i Stockholm är körda om de på något sätt öppnar för (SD) i regeringen. Då ryker platser i kommunerna och regionen. Vad folkpartisterna egentligen tycker är svårt att veta.
Att Matts Persson skulle ha svårt för (SD) i regeringen tror jag inte. Däremot tror jag Karin Karlsbro är en sådan som skulle sabotera vid precis varje tillfälle. Att hon kan öppna för (SD) i regeringen lite löst är bara därför att hon inte är direkt beroende av Stockholmsväljarna. Hon tillhör ju annars vänster-falangen inom (L).
Vi får se i morgon. Tror det vore en rätt rejäl prestige förlust för valberedningen att inte komma med något förslag alls. Tror de hellre tar Matts Persson än att tvingas skjuta upp det hela.
Tror dock tillskillnad från dig att (L) inte alls behövs för en höger seger. Väljer de Jan Jönsson och därefter börjar konkurrera med (C) om anti-SD väljare så kan bägge partierna i den breda mitten försvinna nästa val. Dessutom så skulle inte höger sidan tappa särskilt många väljare om det var tydligt att (L) var team-sossarna. Därmot skulle nog vänster sörjan tappa rejält om (C) försvann på köpet...