Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-13, 15:05
Medlem
Paris24s avatar
Utmärkt att Pourmokhtari säger nej, hon är för ung och otestad, hon säger nej till SD, det kommer enbart att sluta med det vanliga Platt fall där media inte bryr sig om henne och om 1 år inför valet kommer liberalerna att i panik försöka byta ut henne. De andra två katastroferna Lotta och Ullenhag tack för att ni sa nej. Den enda som vill bli partiledare är någon Mats som jag aldrig hört talas om och det känns nästan bäst. En underdog som kan överraska. INTE någon inkvoterad. INTE någon beprövad som hälften hatar. Vi pratar risk att Högern åker ur regeringen om L misslyckas att stanna kvar i nästa riksdagsval. Vilket sätter Sverige i total kris eftersom S + V + MP inte heller kan regera.

Sammanslagning med C tack!
Citera
2025-06-13, 15:30
Medlem
Studsbolls avatar
Ingen är dum nog att ta över efter korvgubben; siffrorna pekar på en färd rakt ner i riksdagens källare och avslutad politisk karriär. Men det vore riktigt fint om Erik Ullenobehag gick i fällan; då slår man två flugor med en smäll.
Citera
2025-06-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ingen är dum nog att ta över efter korvgubben; siffrorna pekar på en färd rakt ner i riksdagens källare och avslutad politisk karriär. Men det vore riktigt fint om Erik Ullenobehag gick i fällan; då slår man två flugor med en smäll.

Till skillnad mot er flesta som skriver här tycker jag att Liberalerna behövs mer än någonsin i dessa tider som försvarare av den liberala demokratin. Jag tycker absolut att de haft många fel och att många av deras främsta företrädare varit helt verklighetsfrånvända när det gällde migration och integration, Bengt Wetbästerbergare, Anna Starbrinkar, Tintin osv. Vi lever i nya tider nu, Liberalerna har lärt sig sin läxa, de har tidigt haft rätt i nånga avgörande frågor och visat sig pragmatiska när det gäller Sveriges bästa.

De ligger under spärren nu och kommer vara i behov av stödröster för att komma in i riksdagen, säger de nej till en regering där SD ingår är det godnatt på en gång och inget kommer bli bättre såvida inte S och M slår sina påsar ihop.... SD och väljarna såg saker de andra partierna inte såg, därför är SD det näst största partiet idag. I kören mot SD var många gånger L mest högljudda och värst, jag vet..... men idag lever vi i helt andra tider och SD har varken svaren eller förståelsen för de avgörande frågorna för landets och Europas framtid. SD är inte ett rasistiskt parti men de har många rasister i partiet, ursprunget är rasistiskt med nazistiska rötter (faktiskt!) och udden är ofta riktad mot sexuella minoriteter.... oklart varför?
Kan Liberalerna få en röst I en framtida regeringn när det gäller säkerhet, försvar, demokrati, skola, mänskliga rättigheter, energi, så kan SD få sköta migration, integration och rättspolittik.

Vad vill jag säga? Karin Karlsbro har visat insikt i detta, om Romana P villkorar SD i regeringen eller stöd till en regering där SD ingår är hon inte rätt ledare. Min spaning idag när Liberalerna börjar få panik att de saknar en ledare är att Karin Karlsbo är rätt person. Säger Karlsbro nej så kör med Fredrik Malm istället, Liberalernas stora styrka genom åren är att de landat i rimliga slutsatser och varit pragmatiska och den traditionen representerar Karlsbro bäst, följt av Malm. Lotta Edholm kan också vara ett alternativ men hon har gått bort sig lite när det gäller friskoleintressen... men det vet hon nog själv att den granskningen blir inte rolig.
Citera
2025-06-15, 05:08
Medlem
Madagascars avatar
Det politiska landskapet nu rymmer antagligen inte L över 4%.

Det händer för sällan att partier åker ur riksdagen. Sist det hände var 1991 (Mp). Jag tror det är bra för svensk.demokrati om ett parti ryker - blir mer dynamiskt. För Ls del kan de bygga politik och ledning utanför riksdagen - istället för att bara försõka klara tröskeln med extremtriangulering, fyllesnacksutspel, stödröststiggeri och någon sminkad forcerad skåpmat som partiledare.
Senast redigerad av Madagascar 2025-06-15 kl. 05:15.
Citera
2025-06-15, 05:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det händer för sällan att partier åker ur riksdagen. Sist det hände var 1991 (Mp). Jag tror det är bra för svensk.demokrati om ett parti ryker - blir mer dynamiskt. För Ls del kan de bygga politik och ledning utanför riksdagen - istället för att bara försõka klara tröskeln med extremtriangulering, fyllesnacksutspel, stödröststiggeri och någon sminkad forcerad skåpmat som partiledare.

Sverige hade mått bättre om vi bara haft 4~5 partier. L och C hade diffusa budskap. Och skolan är katastrof. Bir intressant val.
Citera
2025-06-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Utmärkt att Pourmokhtari säger nej, hon är för ung och otestad, hon säger nej till SD, det kommer enbart att sluta med det vanliga Platt fall där media inte bryr sig om henne och om 1 år inför valet kommer liberalerna att i panik försöka byta ut henne. De andra två katastroferna Lotta och Ullenhag tack för att ni sa nej. Den enda som vill bli partiledare är någon Mats som jag aldrig hört talas om och det känns nästan bäst. En underdog som kan överraska. INTE någon inkvoterad. INTE någon beprövad som hälften hatar. Vi pratar risk att Högern åker ur regeringen om L misslyckas att stanna kvar i nästa riksdagsval. Vilket sätter Sverige i total kris eftersom S + V + MP inte heller kan regera.

Sammanslagning med C tack!

Matts Persson från Liberalerna är nog en av partiföreträdare som som syns mest i nyheterna från Liberalernas Riksdagsgrupp. Har varit Ekonomisk/Politisk talesperson hur länge som helst. Hyfsat kompetent och ligger rätt nära (M) när det gäller ekonomisk politik.

Att kalla honom för Underdog är nog lite missvisande. Han har varit med länge och haft viktiga positioner i partiet hela tiden sedan Ruinfeldt åren. Att han trots det inte är särskilt känd för allmänheten beror nog mest på att (L) som parti är rätt ointressant just nu. En stor skillnad mellan Matts Persson och, exempelvis, Karin Karlsbro eller Jan Jönsson är att Matts Persson inte framstår som varken översittare eller hysterisk när han intervjuas.

Jag hoppas på någon annan eftersom Matts Persson nog skulle kunna hitta an nisch för partiet som ekomoniskt liberalt. Inte längre Folkpartism som nonsens reformen med Gårdsförsäljning som är så mesig och utvattnat att den ser ut som ett beställningsjobb från IOGT-NTO eller Systembolaget...
Citera
2025-06-16, 10:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Matts Persson från Liberalerna är nog en av partiföreträdare som som syns mest i nyheterna från Liberalernas Riksdagsgrupp. Har varit Ekonomisk/Politisk talesperson hur länge som helst. Hyfsat kompetent och ligger rätt nära (M) när det gäller ekonomisk politik.

Att kalla honom för Underdog är nog lite missvisande. Han har varit med länge och haft viktiga positioner i partiet hela tiden sedan Ruinfeldt åren. Att han trots det inte är särskilt känd för allmänheten beror nog mest på att (L) som parti är rätt ointressant just nu. En stor skillnad mellan Matts Persson och, exempelvis, Karin Karlsbro eller Jan Jönsson är att Matts Persson inte framstår som varken översittare eller hysterisk när han intervjuas.

Jag hoppas på någon annan eftersom Matts Persson nog skulle kunna hitta an nisch för partiet som ekomoniskt liberalt. Inte längre Folkpartism som nonsens reformen med Gårdsförsäljning som är så mesig och utvattnat att den ser ut som ett beställningsjobb från IOGT-NTO eller Systembolaget...
Jag vet inte vem Mats är, men risken är att han är identisk med Pehrson dvs prydlig svensk man utan åsikter utan tydlighet utan visioner, och i så fall händer naturligtvis inget med opinionen. L behöver inte en Pehrsonkopia till. De måste han någon med visioner som inte lyssnar till vänster-tanterna i ledningen. Särskilt måste man acceptera SD fullt ut och om det kräver att en del i ledningen avgår så är det OK. Det kan inte finnas ett parti 4% som ser ner på ett parti 18%.
Senast redigerad av Paris24 2025-06-16 kl. 10:21.
Citera
2025-06-16, 10:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

1-2 små partier bör ryka. Men inte just L eftersom de behövs för att Högern ska vinna. Vi vill inte ha s+mp-kaos i fyra år.

Man kunde ändra spärrgränsen till 5%, då skulle MP + L ryka och då är jag med.
Citera
2025-06-16, 10:20
Nyamko Sabuni bör komma tillbaka. Det behövs fler svarta kvinnor i politiken.
Citera
2025-06-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag vet inte vem Mats är, men risken är att han är identisk med Pehrson dvs prydlig svensk man utan åsikter utan tydlighet utan visioner, och i så fall händer naturligtvis inget med opinionen. L behöver inte en Pehrsonkopia till. De måste han någon med visioner som inte lyssnar till vänster-tanterna i ledningen. Särskilt måste man acceptera SD. Det kan inte finnas ett parti 4% som ser ner på ett parti 18%.

Visioner visst. Det är bra.....så länge inte visionen är helt galen och innebär att samhället helt havererar: Ungefär som om Miljöpartiets 'visioner' blev verklighet.

Matts Persson är nog i praktiken lite av vad du efterfrågar. Tydlig i ekonomiska frågor. Ingen smyg-marxism som Vetbästerberg och heller ingen ny-moralism eller översitteri som Jan Jönsson. Har heller aldrig gått till överdrift med privatiseringsivern (som (C))) och exempelvis alltid varit emot Islamistiska friskolor. Även tydligt hemmahörande i Tidölaget.
Citera
2025-06-16, 10:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Varken kort svart kvinna eller lång svensk man kan rädda L som det verkar. Egentligen ett dött parti sedan Westerberg-effekten och han fick feeling och avslöjade vilken nazist han var genom att håna Ny demokrati. Som var ett skräpparti men ändå ett parti.
Citera
2025-06-16, 10:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet

Har inget emot vare sig kvinnor, svarta eller invandrare. Men, en neger som partiledare blir tufft begripa för Hasse i Degerfors… en kvinnlig JFK hade fungerat.

Blir syntax error i kubik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in