• 1
  • 2
2025-04-28, 08:07
Medlem
skitlandet sverige levererar: din egen bil kan nu avlyssna dig.

"Moderna bilar är uppkopplade och kan spåras och avlyssnas. Försvaret och polisen har kopplat bort systemen för att information inte ska hamna i orätta händer medan privatpersoner är mera omedvetna om riskerna.

– Risken för otillåten påverkan av främmande makt eller kriminella ska omöjliggöras, säger Göran Bolinder vid polisen."

"Nyare bilar är ofta uppkopplade mot internet och satelliter samtidigt som de är utrustade med mikrofoner och kameror."

"Experter på cybersäkerhet varnar för att information från bilar kan delas. SVT har ställt frågan till företag som hanterar känslig information om hur man ser på informationssäkerheten i tjänstebilar. De som svarat är medvetna om att det finns risker men vill i de flesta fall inte kommentera hur man hanterar saken."

Allt du säger inne i kupen eller i bilens närhet avlyssnas. Hos en del biltillverkare samlas material in men det är oklart till vad det andvänds till. Det är sedan tidigare känt att bilar spårar dig, så nu också avslyssnar dig och med all sannolikhet inom en kort framtid kommer du också att filmas.

Är det fortfarande: inget att dölja så är det inget problem att vara övervakad?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...er-ut-systemen
Citera
2025-04-28, 08:12
Medlem
Yes och polisen får lyssna på vem som helst dvs precis när det passar dem. De har fått en ny makt som svinen kommer njuta av att utnyttja till fullo.
Citera
2025-04-28, 08:23
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Det är trevligt att någon bryr sig om mig.
Citera
2025-04-28, 08:36
Medlem
67arigGubbes avatar
Och du tror de avlyssnar den vanliga svensken? Det är isåfall kriminella som de lyssnar på vilket också är bra enligt mig.

Låt de avlyssna mig med skiter väl jag i!
Citera
2025-04-28, 08:43
Ja men det kommer också en dag när all elektronik och alla samtal med myndigheter tystnar. Man undrar hur denna browser ser ut från Axelssons håll...
Citera
2025-04-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Och du tror de avlyssnar den vanliga svensken? Det är isåfall kriminella som de lyssnar på vilket också är bra enligt mig.

Låt de avlyssna mig med skiter väl jag i!
Naiv till max in i det sista..
Citera
2025-04-28, 09:04
Medlem
Vad har det med Sverige som land att göra att du som köper en bil tillverkad av ett utländskt företag kan bli avlyssnad? Inte ett skit, klaga på de länderna istället.
Citera
2025-04-28, 09:12
En kommentar till i samma tråd. Samtidigt är det en skön utveckling för man har strax fog nog att säga till alla och vem helst, tyvärr kan vi inte på er. Nothing will soon be communicated.

Det samhället fick du Jimmie och Ulf Kristersson! Ni fick Örebro.
Citera
2025-04-28, 09:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Några affärsidéer i detta? 49 spänn för nån app som kan mäta eller känna av avlyssning, eller om det inte funkar nån svepare som kan känna av? Skevt att alla tejpar över sina datorers kameror, men ingen verkat bekymrad över avlyssning i desamma. Hur modern bil måste man ha för att den skall vara ständigt uppkopplad och kunna drabbas av detta, vilket kan vara en nyhet för alla de som inte ens har gps eller trafikinfo i sin bil?
Citera
2025-04-28, 09:50
Avstängd
(FB) SVT säger att bilar kan avlyssnas och övervakas men berättar inte hur. Så hur?
Mao, tråd finns.
Citera
2025-04-28, 09:56
Medlem
TheGretaResets avatar
Varför skitsverige? Det här sker ju överallt? Ford har tex avlyssnat och registrerat kunderna i 10 år.

Huvudsyftet är att lura på dig fler bilar och höja omsättningen.
Citera
2025-04-28, 10:59
Medlem
Riddargrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Yes och polisen får lyssna på vem som helst dvs precis när det passar dem. De har fått en ny makt som svinen kommer njuta av att utnyttja till fullo.

stackars alla som dejtat/dejtar svartsjuka personer inom "rätts"väsendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in