Citat:
Jag känner igen det du säger om kärlekens skuggor. Pga det har jag justerat mina begrepp på så sätt att kärlek är utan oro, medan älska är med oro. Har man någon gång älskat något så vet man rädslan av tanken på att förlora det man älskar. Eftersom jag "dyrkar kontroll-guden över kärlekens gud" så väljer jag att inte älska något, vilket jag haft turen att kunna kontrollera. Siktar mot att bry mig lagom mycket om andra.
Jag uppskattar verkligen din tydliga avsikt – eller kanske snarare din intention – i denna diskussion, som verkar syfta till att minska risken för att jag ska uppleva meningslöshet i relation till mitt personliga välmående. Det är en handling rotad i medkänsla och kärlek, vilket utan tvekan är en av de mest betydelsefulla och avgörande aspekterna som gör det mänskliga livet, både på ett individuellt och kollektivt plan, värt att leva.
Om vi alla grundade och förankrade våra uttryck och handlingar i denna intention – och då menar jag inte på ett ytligt plan där vänliga ord och artiga gester bara fungerar som en mask för motsatta tankar i sinnet – utan verkligen integrerade den på ett genuint och djupt sätt, skulle vi kunna omvandla hela den mänskliga tillvaron till det bättre. Det är knappast en slump att både Jesus och Buddha byggde sina läror på grunden av medkänsla och kärlek.
Samtidigt har medkänsla och kärlek sina skuggor, precis som allt annat. Om vi tillämpar dem utifrån en grund av oro, rädsla för att förlora dem vi har en stark bindning till, eller under påverkan av kulturella normer och värderingar som definierar vad som anses "rätt," riskerar vi att orsaka oss själva lidande. Detta kan i sin tur förmörka våra sinnen med ignorans, missuppfattningar och illusioner, men också bli utnyttjade och bedragna. På så sätt undermineras inte bara den sanna intentionen bakom dessa egenskaper, utan även deras praktiska kraft och verkan.
Med andra ord, det är lätt att orsaka sig själv lidande när man bryr sig om andra.
Om vi alla grundade och förankrade våra uttryck och handlingar i denna intention – och då menar jag inte på ett ytligt plan där vänliga ord och artiga gester bara fungerar som en mask för motsatta tankar i sinnet – utan verkligen integrerade den på ett genuint och djupt sätt, skulle vi kunna omvandla hela den mänskliga tillvaron till det bättre. Det är knappast en slump att både Jesus och Buddha byggde sina läror på grunden av medkänsla och kärlek.
Samtidigt har medkänsla och kärlek sina skuggor, precis som allt annat. Om vi tillämpar dem utifrån en grund av oro, rädsla för att förlora dem vi har en stark bindning till, eller under påverkan av kulturella normer och värderingar som definierar vad som anses "rätt," riskerar vi att orsaka oss själva lidande. Detta kan i sin tur förmörka våra sinnen med ignorans, missuppfattningar och illusioner, men också bli utnyttjade och bedragna. På så sätt undermineras inte bara den sanna intentionen bakom dessa egenskaper, utan även deras praktiska kraft och verkan.
Med andra ord, det är lätt att orsaka sig själv lidande när man bryr sig om andra.
Om kulturella normer orsakar en lidanden blir man tvungen att gå sin egenväg. Jag har haft privilegiet att tro och leva efter det. Ibland är det bättre att behandla andra illa så de inte älskar en så mycket i onödan. Det är inte galet, det är normbrytande och rationellt.
Eftersom jag har uppfattningen att livet är som att spela på en PvP-server, så ser jag lurande och utnyttjande som inom reglerna. Att utnyttja folk genom välvilja, kärlek och medkänsla är vad folk alltid har gjort. Varför tror du Fursten blev bannad av kyrkan? Man kan inte utnyttja någon som vet att det inte finns några regler och som har självkontroll. Kristendomen är till för att trycka på andra ideal vilket är dess styrka och svaghet. Sanning går att gömma, men vissa kommer genomskåda lögnerna. Religioner kommer hålla sig i liv, så länge det finns barn att indoktrinera, men det kommer alltid finnas klipska individer som genomskådar.
Först dominerar de folk, sedan ger de SSRI för att ta bort känslan av att bli dominerad. Schack matt!
Få inte för dig att kristendom verkligen handlar om ren kärlek, den handlar egentligen om kontroll mha kärlek.
Jag vill att de som kan ska ha kontroll och veta sanning. Vad kyrkan gör är inte ondskefullt, men de orsakar mycket lidande. Censur och kontroll är i kristendomens rötter, man är grundlurad om man tror det inte förekommer censur och kontroll idag. Jag föredrar autonoma medmänniskor över kyrkans drönare.
Jag ser fram emot att se dig fri och skapare av din egen mening. Du kan bestämma själv vad du är rädd för, då du har utvecklat ditt intellekt över gränsen för självindoktrinering. Man kan se det som att du blivit kapten över ditt egna skepp, så du kan segla bortom dina förebilders vatten. Med den bilden kan du förstå min nyfikenhet och entusiasm. Jag vill se ditt skepp på okända vatten och göra upptäckter, uttrycka nya värderingar som formar miljön. Du får inte insikter längre, du skapar dem.
Du är på väg ut i det självkulturella vattnet. Smid dina värderingar! Lid aldrig igen! Skepp ohoj!