Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-16, 10:34
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag uppskattar verkligen din tydliga avsikt – eller kanske snarare din intention – i denna diskussion, som verkar syfta till att minska risken för att jag ska uppleva meningslöshet i relation till mitt personliga välmående. Det är en handling rotad i medkänsla och kärlek, vilket utan tvekan är en av de mest betydelsefulla och avgörande aspekterna som gör det mänskliga livet, både på ett individuellt och kollektivt plan, värt att leva.

Om vi alla grundade och förankrade våra uttryck och handlingar i denna intention – och då menar jag inte på ett ytligt plan där vänliga ord och artiga gester bara fungerar som en mask för motsatta tankar i sinnet – utan verkligen integrerade den på ett genuint och djupt sätt, skulle vi kunna omvandla hela den mänskliga tillvaron till det bättre. Det är knappast en slump att både Jesus och Buddha byggde sina läror på grunden av medkänsla och kärlek.

Samtidigt har medkänsla och kärlek sina skuggor, precis som allt annat. Om vi tillämpar dem utifrån en grund av oro, rädsla för att förlora dem vi har en stark bindning till, eller under påverkan av kulturella normer och värderingar som definierar vad som anses "rätt," riskerar vi att orsaka oss själva lidande. Detta kan i sin tur förmörka våra sinnen med ignorans, missuppfattningar och illusioner, men också bli utnyttjade och bedragna. På så sätt undermineras inte bara den sanna intentionen bakom dessa egenskaper, utan även deras praktiska kraft och verkan.

Med andra ord, det är lätt att orsaka sig själv lidande när man bryr sig om andra.
Jag känner igen det du säger om kärlekens skuggor. Pga det har jag justerat mina begrepp på så sätt att kärlek är utan oro, medan älska är med oro. Har man någon gång älskat något så vet man rädslan av tanken på att förlora det man älskar. Eftersom jag "dyrkar kontroll-guden över kärlekens gud" så väljer jag att inte älska något, vilket jag haft turen att kunna kontrollera. Siktar mot att bry mig lagom mycket om andra.

Om kulturella normer orsakar en lidanden blir man tvungen att gå sin egenväg. Jag har haft privilegiet att tro och leva efter det. Ibland är det bättre att behandla andra illa så de inte älskar en så mycket i onödan. Det är inte galet, det är normbrytande och rationellt.

Eftersom jag har uppfattningen att livet är som att spela på en PvP-server, så ser jag lurande och utnyttjande som inom reglerna. Att utnyttja folk genom välvilja, kärlek och medkänsla är vad folk alltid har gjort. Varför tror du Fursten blev bannad av kyrkan? Man kan inte utnyttja någon som vet att det inte finns några regler och som har självkontroll. Kristendomen är till för att trycka på andra ideal vilket är dess styrka och svaghet. Sanning går att gömma, men vissa kommer genomskåda lögnerna. Religioner kommer hålla sig i liv, så länge det finns barn att indoktrinera, men det kommer alltid finnas klipska individer som genomskådar.

Först dominerar de folk, sedan ger de SSRI för att ta bort känslan av att bli dominerad. Schack matt!
Få inte för dig att kristendom verkligen handlar om ren kärlek, den handlar egentligen om kontroll mha kärlek.

Jag vill att de som kan ska ha kontroll och veta sanning. Vad kyrkan gör är inte ondskefullt, men de orsakar mycket lidande. Censur och kontroll är i kristendomens rötter, man är grundlurad om man tror det inte förekommer censur och kontroll idag. Jag föredrar autonoma medmänniskor över kyrkans drönare.

Jag ser fram emot att se dig fri och skapare av din egen mening. Du kan bestämma själv vad du är rädd för, då du har utvecklat ditt intellekt över gränsen för självindoktrinering. Man kan se det som att du blivit kapten över ditt egna skepp, så du kan segla bortom dina förebilders vatten. Med den bilden kan du förstå min nyfikenhet och entusiasm. Jag vill se ditt skepp på okända vatten och göra upptäckter, uttrycka nya värderingar som formar miljön. Du får inte insikter längre, du skapar dem.

Du är på väg ut i det självkulturella vattnet. Smid dina värderingar! Lid aldrig igen! Skepp ohoj!
Citera
2025-05-17, 00:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag känner igen det du säger om kärlekens skuggor. Pga det har jag justerat mina begrepp på så sätt att kärlek är utan oro, medan älska är med oro. Har man någon gång älskat något så vet man rädslan av tanken på att förlora det man älskar. Eftersom jag "dyrkar kontroll-guden över kärlekens gud" så väljer jag att inte älska något, vilket jag haft turen att kunna kontrollera. Siktar mot att bry mig lagom mycket om andra.

Om kulturella normer orsakar en lidanden blir man tvungen att gå sin egenväg. Jag har haft privilegiet att tro och leva efter det. Ibland är det bättre att behandla andra illa så de inte älskar en så mycket i onödan. Det är inte galet, det är normbrytande och rationellt.

Eftersom jag har uppfattningen att livet är som att spela på en PvP-server, så ser jag lurande och utnyttjande som inom reglerna. Att utnyttja folk genom välvilja, kärlek och medkänsla är vad folk alltid har gjort. Varför tror du Fursten blev bannad av kyrkan? Man kan inte utnyttja någon som vet att det inte finns några regler och som har självkontroll. Kristendomen är till för att trycka på andra ideal vilket är dess styrka och svaghet. Sanning går att gömma, men vissa kommer genomskåda lögnerna. Religioner kommer hålla sig i liv, så länge det finns barn att indoktrinera, men det kommer alltid finnas klipska individer som genomskådar.

Först dominerar de folk, sedan ger de SSRI för att ta bort känslan av att bli dominerad. Schack matt!
Få inte för dig att kristendom verkligen handlar om ren kärlek, den handlar egentligen om kontroll mha kärlek.

Jag vill att de som kan ska ha kontroll och veta sanning. Vad kyrkan gör är inte ondskefullt, men de orsakar mycket lidande. Censur och kontroll är i kristendomens rötter, man är grundlurad om man tror det inte förekommer censur och kontroll idag. Jag föredrar autonoma medmänniskor över kyrkans drönare.

Jag ser fram emot att se dig fri och skapare av din egen mening. Du kan bestämma själv vad du är rädd för, då du har utvecklat ditt intellekt över gränsen för självindoktrinering. Man kan se det som att du blivit kapten över ditt egna skepp, så du kan segla bortom dina förebilders vatten. Med den bilden kan du förstå min nyfikenhet och entusiasm. Jag vill se ditt skepp på okända vatten och göra upptäckter, uttrycka nya värderingar som formar miljön. Du får inte insikter längre, du skapar dem.

Du är på väg ut i det självkulturella vattnet. Smid dina värderingar! Lid aldrig igen! Skepp ohoj!
Jag har en tendens att förhålla mig väldigt avslappnat till konceptet kontroll. När man undersöker kontroll i sin mest genuina bemärkelse, blir det tydligt att den konkreta kontroll vi faktiskt kan utöva är oerhört begränsad.

Om jag skulle identifiera det som verkligen kan kontrolleras, handlar det i princip om våra kroppsliga rörelser – att dirigera muskler för specifika handlingar. Jag kan styra hur jag rör mina fingrar på tangentbordet, hur mina käkmuskler används för att tala eller vara tyst, eller bestämma min gångtakt. Utöver detta faller nästan allt annat som vi vanligtvis tolkar som kontroll inom ramarna för illusioner och missuppfattningar.

Det är just dessa missuppfattningar som ofta orsakar mycket lidande för människor. Vi intalar oss att kontroll sträcker sig långt bortom vad som faktiskt är möjligt och försöker sedan utöva den baserat på dessa felaktiga antaganden. Detta leder ofta till kontroll behov, frustration och ett ständigt missnöje med tillvaron.

Utöver detta utövar jag även en viss grad av kontroll genom att tillämpa en relativt hög nivå av regler och disciplin i mitt sätt att leva och framföra mig själv. I det avseendet är jag faktiskt inte en stor anhängare av frihet i dess mest absoluta form. Även om jag definitivt värderar frihet som ett ideal, är en närmast obegränsad frihet sällan det mest optimala.

Det kan kanske framstå som något främmande utifrån konventionella västerländska kulturella ideal, där frihet ofta ses som ett högsta värde.

I det ljuset kommer du antagligen bli lite besviken om du förväntar dig att se mig helt fri och skapande av min egen mening – för jag tillämpar faktiskt regler och disciplin på mig själv just för att undvika ungefär det.

Jag har enkelt uttryckt lämnat över sådana företeelser åt de universella lagar och principer som styr min existens.
Citera
2025-05-17, 07:42
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag har en tendens att förhålla mig väldigt avslappnat till konceptet kontroll. När man undersöker kontroll i sin mest genuina bemärkelse, blir det tydligt att den konkreta kontroll vi faktiskt kan utöva är oerhört begränsad.

Om jag skulle identifiera det som verkligen kan kontrolleras, handlar det i princip om våra kroppsliga rörelser – att dirigera muskler för specifika handlingar. Jag kan styra hur jag rör mina fingrar på tangentbordet, hur mina käkmuskler används för att tala eller vara tyst, eller bestämma min gångtakt. Utöver detta faller nästan allt annat som vi vanligtvis tolkar som kontroll inom ramarna för illusioner och missuppfattningar.

Det är just dessa missuppfattningar som ofta orsakar mycket lidande för människor. Vi intalar oss att kontroll sträcker sig långt bortom vad som faktiskt är möjligt och försöker sedan utöva den baserat på dessa felaktiga antaganden. Detta leder ofta till kontroll behov, frustration och ett ständigt missnöje med tillvaron.

Utöver detta utövar jag även en viss grad av kontroll genom att tillämpa en relativt hög nivå av regler och disciplin i mitt sätt att leva och framföra mig själv. I det avseendet är jag faktiskt inte en stor anhängare av frihet i dess mest absoluta form. Även om jag definitivt värderar frihet som ett ideal, är en närmast obegränsad frihet sällan det mest optimala.

Det kan kanske framstå som något främmande utifrån konventionella västerländska kulturella ideal, där frihet ofta ses som ett högsta värde.

I det ljuset kommer du antagligen bli lite besviken om du förväntar dig att se mig helt fri och skapande av min egen mening – för jag tillämpar faktiskt regler och disciplin på mig själv just för att undvika ungefär det.

Jag har enkelt uttryckt lämnat över sådana företeelser åt de universella lagar och principer som styr min existens.
Skepp o-

Låter som en dålig anledning att skolka.
Jag tänker inte utbilda mig eftersom "en närmast obegränsad frihet är sällan det mest optimala".

Förstår du inte att du inte bara kan sitta där och undvika allt lidande.
Var inte så rädd för lidande att du missar att leva och upptäcka det som är värt att lida för.

Om du tror man kan få alla insikter på second hand så tror du nog fel.
Du måste testa gränserna, söka utanför ramarna.

Sa dina föräldrar någonsin till dig att du ska leva på det sättet du gör nu?
Det tror jag inte. Varför sa de inte det? Vad sa de?

Kan du komma på någon anledning att inte låsa fast dig vid dina värderingar?

Du behöver inte ge upp din regim helt, jag vill bara att du sätter ett körsbär på toppen.
Så länge Mount Everest inte har ett körsbär på toppen så är det bara en stor sten.

Vad väntar du på? Döden?
Citera
2025-05-17, 08:05
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Coolt ändå att det är så, att hela livet egentligen bara handlar om hur nuläget känns. Jag tycker att man blir väldigt lugn och avspänd när man har denna insikt.

Och sen efter döden när hjärnaktiviteten försvinner så känns nuläget ingenting.
Det är så som djuren lever, men vi är inte bara djur. Vi är Tarzan.
Vi kan gå emot våra känslor och göra det vi planerat istället.
Hur blir man efter den insikten?
Citera
2025-05-17, 10:14
Medlem
Citat:
Det är så som djuren lever, men vi är inte bara djur. Vi är Tarzan.
Vi kan gå emot våra känslor och göra det vi planerat istället.
Hur blir man efter den insikten?

Alla vägar bär till minneslunden och där kommer man ligga väldigt länge efter sitt korta lyckliga/olyckliga liv.

Det är den enda insikt man behöver 🙂
Citera
2025-05-17, 13:58
Medlem
Citat:
Alla vägar bär till minneslunden och där kommer man ligga väldigt länge efter sitt korta lyckliga/olyckliga liv.

Exakt så enkelt är det, allt vi sysslar med är bara fruktlösa försvarsmekanismer inför det faktumet. haha
Citera
2025-05-17, 14:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Men alla vägar är inte likadana.

Liknelse: du är bjuden till två fester samma kväll och måste välja, och du vet rätt mycket om båda, vilka andra som kommer, musik och underhållning, hur det ser ut på resp plats, osv. På den ena kommer det bara tråkiga ointressanta, människor, maten är kass, och musiken är mossig och tråkig, och lokalen som det värsta öststatsfängelset. Den andra är raka motsatsen med världens ös med ditt favoritband, många människor som är intressanta på olika sätt, läckert käk, ett rent fantastiskt ställe vid vattnet...

Men båda festerna kommer ta slut, och valet är alltså likgiltigt? Nej du!

I våra verkliga liv är det förstås inte så där enkelt att veta i förväg vad olika val leder till. Vi måste chansa lite. Inte heller blir vi bara bjudna till alla olika val, utan måste kämpa mer eller mindre mycket för olika möjligheter. OCH så har vi alla olika förutsättningar beroende på var vi är födda, föräldrar, mentala och fysiska förutsättningar osv. Men poängen är att vi ju ändå har val att göra si eller så givet de förutsättningar vi har. Livet kan bli mer eller mindre fantastiskt -- eller tråkigt och misslyckat. Menar du verkligen att det inte spelar någon roll? För iaf mig gör det det, självklart.
Citera
2025-05-17, 17:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag har aldrig haft ambitioner att ordna livet efter något mönster som jag haft stora förhoppningar till. Att flytta hemifrån och ha ett jobb var nog allt. Inga illusioner om att fånga lyckan men heller inga depressioner eller obehagliga insikter utom att det är mycket djävulskap på gång överallt.
Citera
2025-05-17, 18:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Skepp o-

Låter som en dålig anledning att skolka.
Jag tänker inte utbilda mig eftersom "en närmast obegränsad frihet är sällan det mest optimala".

Förstår du inte att du inte bara kan sitta där och undvika allt lidande.
Var inte så rädd för lidande att du missar att leva och upptäcka det som är värt att lida för.

Om du tror man kan få alla insikter på second hand så tror du nog fel.
Du måste testa gränserna, söka utanför ramarna.

Sa dina föräldrar någonsin till dig att du ska leva på det sättet du gör nu?
Det tror jag inte. Varför sa de inte det? Vad sa de?

Kan du komma på någon anledning att inte låsa fast dig vid dina värderingar?

Du behöver inte ge upp din regim helt, jag vill bara att du sätter ett körsbär på toppen.
Så länge Mount Everest inte har ett körsbär på toppen så är det bara en stor sten.

Vad väntar du på? Döden?
Att placera ett körsbär på toppen av Mount Everest kan fungera som en kraftfull motivation för att bestiga berget – det råder ingen tvekan om det, om körsbäret exempelvis är ett objekt för begär efter en utsikt eller en prestation man kan känna sig själv stolt över. Men när uppgiften väl är avklarad, står man inför samma dilemma igen: Vad blir nästa körsbär? Och sedan nästa?

En katalysator för en cykel av otillfredsställelse, ett begär efter körsbär - ett körsbärsberoende. En åtrå som aldrig i sann bemärkelse blir mättad.
Senast redigerad av particulum1 2025-05-17 kl. 18:20.
Citera
2025-05-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Exakt så enkelt är det, allt vi sysslar med är bara fruktlösa försvarsmekanismer inför det faktumet. haha

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men alla vägar är inte likadana.

Liknelse: du är bjuden till två fester samma kväll och måste välja, och du vet rätt mycket om båda, vilka andra som kommer, musik och underhållning, hur det ser ut på resp plats, osv. På den ena kommer det bara tråkiga ointressanta, människor, maten är kass, och musiken är mossig och tråkig, och lokalen som det värsta öststatsfängelset. Den andra är raka motsatsen med världens ös med ditt favoritband, många människor som är intressanta på olika sätt, läckert käk, ett rent fantastiskt ställe vid vattnet...

Men båda festerna kommer ta slut, och valet är alltså likgiltigt? Nej du!

I våra verkliga liv är det förstås inte så där enkelt att veta i förväg vad olika val leder till. Vi måste chansa lite. Inte heller blir vi bara bjudna till alla olika val, utan måste kämpa mer eller mindre mycket för olika möjligheter. OCH så har vi alla olika förutsättningar beroende på var vi är födda, föräldrar, mentala och fysiska förutsättningar osv. Men poängen är att vi ju ändå har val att göra si eller så givet de förutsättningar vi har. Livet kan bli mer eller mindre fantastiskt -- eller tråkigt och misslyckat. Menar du verkligen att det inte spelar någon roll? För iaf mig gör det det, självklart.

Det är ett enkelt val, jag hade valt festen med dom vackraste honorna 😂

Jo självklart så spelar det stor roll vad vi gör i våra liv och hur vi mår, men bara kortsiktigt. Långsiktigt spelar det ingen roll vad vi gör eller inte gör eftersom vi dör av livet.
Citera
2025-05-18, 08:28
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Att placera ett körsbär på toppen av Mount Everest kan fungera som en kraftfull motivation för att bestiga berget – det råder ingen tvekan om det, om körsbäret exempelvis är ett objekt för begär efter en utsikt eller en prestation man kan känna sig själv stolt över. Men när uppgiften väl är avklarad, står man inför samma dilemma igen: Vad blir nästa körsbär? Och sedan nästa?

En katalysator för en cykel av otillfredsställelse, ett begär efter körsbär - ett körsbärsberoende. En åtrå som aldrig i sann bemärkelse blir mättad.
Öh, vad gör du då? Att skriva på flashback är också en evig cykel av otillfredsställelse.
Meningen med metaforen var att visa att man kan förvandla världens högsta berg till världens högsta konstverk om man så vill.
Du kommer inte kunna avstå mening, därför är det bättre att rikta den mot något nytt.
Illusionen du har är att man hamnar i en ond cykel bara för att man gör något annat än filosoferar.

Själva strävandet efter att inte sträva efter något tycker jag är en ond cykel.
Om alla betedde sig som du skulle samhället kollapsa.
Du vill bara vara bekväm. Lyft på arslet och gör något produktivt för guds skull.

Citat:
The usual sticking point for everyone is, “If I’m supposed to be attached to nothing and desire nothing, how the hell do I get anything done?” Hell, how did Tolle write multiple 300-page books if he was completely unattached to the future? Wouldn’t he just stare and smile at the typewriter?
https://markmanson.net/the-zen-dilemma

Är du verkligen säker på att du vill slösa bort ditt liv för att leva som någon tomte som levde för ca 2500 år sedan?

Det handlar inte om att göra sig stolt! Det är var du håller på med!
Det jag menar att du har möjlighet att göra är att släppa dessa manus du fått från kulturen och lever enligt dina egna värderingar.
Jag vill inte se mer av dina dogmatiska Buddha principer som haltar och fyller ut trådar med pseudointellektuellt trams.
Kan du inte bara inse vad du håller på med?
Citera
2025-05-18, 09:00
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Det är ett enkelt val, jag hade valt festen med dom vackraste honorna 😂

Jo självklart så spelar det stor roll vad vi gör i våra liv och hur vi mår, men bara kortsiktigt. Långsiktigt spelar det ingen roll vad vi gör eller inte gör eftersom vi dör av livet.
Det var så våra förfäder levde, men vi människor har kunskaper och förmågor som kan påverka framtidens människor, miljontals år in i framtiden. Vad vi gör kan spela roll för andra.

För ca 12 000 år sedan började människor odla. Hur de mådde spelar idag ingen större roll, men vad de gjorde har påverkar oss än idag. De mådde troligen skitdåligt eftersom de inte var anpassade till att odla, men vi kan idag njuta av maten nästan varje dag.

Vi har väl en på miljonen effekt i våra val, men det kan vända en politisk förlust eller vända en företags konkurs. Vi kan påverka varandra och kanske skapa fred på jorden som varar längre än 5 år.

Att bara fokusera utifrån sig själv är lite snävt.
Vi bör alla göra något som vi vill och förbättrar livet för nutidens och framtidens människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in