2025-05-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det var så våra förfäder levde, men vi människor har kunskaper och förmågor som kan påverka framtidens människor, miljontals år in i framtiden. Vad vi gör kan spela roll för andra.

För ca 12 000 år sedan började människor odla. Hur de mådde spelar idag ingen större roll, men vad de gjorde har påverkar oss än idag. De mådde troligen skitdåligt eftersom de inte var anpassade till att odla, men vi kan idag njuta av maten nästan varje dag.

Vi har väl en på miljonen effekt i våra val, men det kan vända en politisk förlust eller vända en företags konkurs. Vi kan påverka varandra och kanske skapa fred på jorden som varar längre än 5 år.

Att bara fokusera utifrån sig själv är lite snävt.
Vi bör alla göra något som vi vill och förbättrar livet för nutidens och framtidens människor.

Vi kommer inte att bry oss om våra anhöriga efter döden, det blir som innan du föddes igen. Du brydde dig inte om dina föräldrar eller någon annan innan du fick en hjärna eller hur? 😉
Citera
2025-05-18, 09:08
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vi kommer inte att bry oss om våra anhöriga efter döden, det blir som innan du föddes igen. Du brydde dig inte om dina föräldrar eller någon annan innan du fick en hjärna eller hur? 😉
Det är därför vi bryr oss idag om hur våra anhöriga har det efter vår död.
Eller ja, de som gör det, till exempel de som städar upp innan de dör.

Omtanke, det heter omtanke.
Citera
2025-05-18, 11:49
Medlem
Citat:
Det är därför vi bryr oss idag om hur våra anhöriga har det efter vår död.
Eller ja, de som gör det, till exempel de som städar upp innan de dör.

Omtanke, det heter omtanke.

Jag håller med dig omtanke är något väldigt fint. Men långsiktigt så spelar det ingen roll vad du gör i livet eftersom alla beteenden leder till exakt samma tillstånd för oss. Ett tillstånd där man aldrig mer kan uppleva sina anhöriga eller något annat.
Citera
2025-05-19, 00:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Öh, vad gör du då? Att skriva på flashback är också en evig cykel av otillfredsställelse.
Det är tråkigt att du upplever det så. Själv tycker jag att det kan vara ganska intressant, särskilt som ett sätt att förstå hur andra tänker och ser på världen.

Kanske vore det en idé att ta en paus från Flashback om du känner dig fast i en cykel av otillfredsställelse?

Samtidigt handlar det egentligen inte så mycket om själva handlingen att skriva här, utan snarare om ditt perspektiv och vad du förväntar dig att få ut av det. Det är just dessa förväntningar som avgör om du blir tillfredsställd eller otillfredsställd.

Citat:
Meningen med metaforen var att visa att man kan förvandla världens högsta berg till världens högsta konstverk om man så vill.
Du kommer inte kunna avstå mening, därför är det bättre att rikta den mot något nytt.
Illusionen du har är att man hamnar i en ond cykel bara för att man gör något annat än filosoferar.

Själva strävandet efter att inte sträva efter något tycker jag är en ond cykel.
Om alla betedde sig som du skulle samhället kollapsa.
Du vill bara vara bekväm. Lyft på arslet och gör något produktivt för guds skull.
Jag har arbete och bidrar precis som den gemene medborgaren. Bara för att man inte strävar efter något, betyder det inte att man inte tar ansvar för ens grundläggande behov och praktiska företeelser.
Citat:
https://markmanson.net/the-zen-dilemma

Är du verkligen säker på att du vill slösa bort ditt liv för att leva som någon tomte som levde för ca 2500 år sedan?

Det handlar inte om att göra sig stolt! Det är var du håller på med!
Det jag menar att du har möjlighet att göra är att släppa dessa manus du fått från kulturen och lever enligt dina egna värderingar.
Jag vill inte se mer av dina dogmatiska Buddha principer som haltar och fyller ut trådar med pseudointellektuellt trams.
Kan du inte bara inse vad du håller på med?
Kommer du ihåg vad jag skrev om kontrollbehov och besvikelse?
Citera
2025-05-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är ett enkelt val, jag hade valt festen med dom vackraste honorna 😂

Jo självklart så spelar det stor roll vad vi gör i våra liv och hur vi mår, men bara kortsiktigt. Långsiktigt spelar det ingen roll vad vi gör eller inte gör eftersom vi dör av livet.

Broder Link04, trevligt att ha råkats med en klarseende och en som inte förfaller till hyckleri och fantasier, här får du allt summerat: En stund på jorden:

https://youtu.be/X-XKXdZJ9Zk?si=g0BsjO9Q-olPOT_4
Citera
2025-05-20, 03:57
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag har insikten att i stort sett är meningen med mitt liv är att ge mina ungar liv och att fostra dem så gott jag kan.

För hade inte mina förfäder bland människor och tidigare djuren fattat den saken, så hade jag ej existerat och icke mina ungar heller.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-20 kl. 04:01.
Citera
2025-05-20, 04:02
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har insikten att i stort sett är meningen med mitt liv är att ge mina ungar liv och att fostra dem så gott jag kan.

För hade inte mina förfäder bland människor och tidigare djuren fattat den saken, så hade jag ej existerat och icke mina ungar heller.
Vackert, och jag håller med. ❤️
Citera
2025-05-20, 08:02
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är tråkigt att du upplever det så. Själv tycker jag att det kan vara ganska intressant, särskilt som ett sätt att förstå hur andra tänker och ser på världen.

Kanske vore det en idé att ta en paus från Flashback om du känner dig fast i en cykel av otillfredsställelse?

Samtidigt handlar det egentligen inte så mycket om själva handlingen att skriva här, utan snarare om ditt perspektiv och vad du förväntar dig att få ut av det. Det är just dessa förväntningar som avgör om du blir tillfredsställd eller otillfredsställd.

Jag har arbete och bidrar precis som den gemene medborgaren. Bara för att man inte strävar efter något, betyder det inte att man inte tar ansvar för ens grundläggande behov och praktiska företeelser.

Kommer du ihåg vad jag skrev om kontrollbehov och besvikelse?
Ja, det kanske inte är lönt att försöka få dig att inse att du slösar din tid.
Hoppas du får insikt så snart som möjligt.

Visst, det kanske känns värdefullt i stunden att lära sig om hur andra tänker och lever, men du pallar ju inte läsa 100 inlägg och några forskningsartiklar för att ge något välgenomtänkt svar. För mig är du liksom på gränsen till att vara smart. Dina svar är ofta undermåliga och lyser med sin frånvaro av strävan att göra rätt. Du kan tänka men lägger dig på absolut lägsta nivån av ansträngning. Arbetar man med 1% engagemang så blir det oftast inte någon nytta. Kom inte med något svammel om gemene medborgare när du inte kollat på någon statistik om det eller har någon som helst förståelse för hur gemene medborgare lever.

Hur höga behöver levnadskostnaderna bli innan du inser att folk behöver sträva?
Jag vill inte tillbaka till medeltiden där folk dog som flugor. Vill du?

Du är totalt dum i huvudet och förstår inte att jag drivs av mening och inte tillfredsställelse. Fattar du nu?
Jag menar inte att du är dum i huvudet, jag vill bara säga något retande för att få igång ditt tänkande eftersom du glömmer bort att tänka efter rätt ofta.

Jag försöker spara dig år av tidsslöseri, inte bara din tid utan också andras tid.

Försök tänka mer konsekvent, just nu är din problemlösningsfärdighet fylld av luckor.
Det är därför du kan bete dig så lyckligt befriad, men det löser bara enkla och ytliga problem.
Råder dig att utbilda dig, eller åtminstone börja läsa mer faktaböcker.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/
Titta inte bara på statistiken, gör beräkningar, varför är det som det är och är det hållbart?
Hur många procent gör något värdeskapande?

Det är inte hållbart att vara självcentrerad. Du kan trolla bort dina tankar och negativa känslor, men du kan inte trolla bort fysiska problem. Problem som inte löses växer. Ditt beteende är ett växande problem. Det är meningsfullt för mig att försöka ändra på ditt beteende. Även om jag inte lyckas så kanske jag lyckas inspirera någon annan så råkar läsa av någon slump.
Citera
2025-05-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Broder Link04, trevligt att ha råkats med en klarseende och en som inte förfaller till hyckleri och fantasier, här får du allt summerat: En stund på jorden:

https://youtu.be/X-XKXdZJ9Zk?si=g0BsjO9Q-olPOT_4

Haha ja det är en fin låt det där. Man blir ölsugen på direkten 😂 Den summerar läget bra. Insikten klarnar med Cornelis.
Citera
2025-05-20, 23:23
Medlem
Battery6s avatar
Flera gånger i mitt liv har jag fått det du benämner "insikten" om att livet är helt meningslöst.

Personligen skulle jag vilja yttra det som om att jag tappade sikten på vad som skapar mening i mitt liv. Det har känts jobbigt och hopplöst men jag tror det är en viktig del i att utvecklas och fortsätta växa som människa.

Mening är ju ingenting som någon annan kan ge dig, det är ingenting du kan lära dig i skolan och det är ingenting som kommer att komma till dig. Mening tror jag är något som vi alla söker i livet och det kan vara svårt att hitta en mening speciellt om man tycker den meningen måste vara väldigt speciell.

Men oroa dig inte. Vad som helst kan vara din mening. När allting känns meningslöst så försök att hitta nya mål i livet. Sikta inte mot stjärnorna, om du inte vill, utan förnöjs i det lilla. Kanske din mening kan vara att göra dina vänner glada ett tag? Eller så kan din mening vara att adoptera en hemlös katt och ge den ett vackert liv? Din mening kanske kan vara att bara ta in och njuta av livet så mycket som möjligt?

Jag vet inte vad din mening kan vara, det måste du lista ut själv. Om du vill hitta den måste du fortsätta framåt, du kanske måste släppa taget om några saker och plocka upp några nya. Det är inte lätt att vara människa men allting blir bättre, eller kanske sämre, någonting blir det i alla fall som det inte är nu. Att bara leva för att se vad som kommer att hända kanske kan vara en mening i sig?
Citera
2025-05-22, 19:35
Avstängd
Knivur-273s avatar
Varför skulle livet vara meningslöst när man vet att man existerar ?
En sådan tanke skulle implicera att livet på jorden vore meningslöst ?

För alla som lever har på något sätt en mening, ja om man undantar massmördare och slikt förstås.
Citera
2025-05-23, 00:15
Avstängd
Knivur-273s avatar
Även människor som aldrig har avlat ett barn, kan ha en mening, för de kan hjälpa till att resa upp barn eller hjälpa andra människor på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in