Citat:
"Jag har konfronterat min egen existens, och det har lett mig till att utforska tänkandet"
Jag har konfronterat min egen existens, och det har lett mig till att utforska tänkandet, inte bara tankarna som tänkandet ger upphov till, utan även själva funktionen. Frågan uppstod: Vad är jag bortom tänkandet? För det är uppenbart att existensen består, en närvaro som kvarstår oberoende av tankar och själva tänkandets funktion. Detta ledde mig till att granska sinnet, vilket jag naturligtvis också ifrågasatte. Det var ungefär vid denna punkt som insikten växte fram att jag genom tänkandet ständigt hoppade mellan olika konceptuella modeller eller beskrivningar av mig själv utan att nå fram till någon kärna eller essens, något som skulle kunna definieras som ett definitivt jag.
Varje försök att närma mig min sanna natur i detta skede blev kontraproduktivt. Varje ansträngning att förstå den sanna naturen av mig själv resulterade bara i ännu en beskrivning av ett koncept, en idé om mig själv, en tanke.
Det var vid denna punkt som jag tvingades ändra mitt förhållningssätt och erkänna den paradox som uppstår, att försöka förstå sin sanna natur bortom tänkandet med hjälp av tänkandet. Tänkandet kan bara skapa idéer, koncept och beskrivningar av vad jag är, men det når aldrig fram till själva naturen av det som finns bortom dess egen funktion och kapacitet.
En metafor för detta paradoxala förhållande är att försöka se ögonen med hjälp av ögonen, eller att röra pekfingerspetsen med samma pekfinger.
Denna insikt ledde indirekt men samtidigt organiskt till att jag utvecklade ett nytt förhållningssätt till tänkandet. Jag insåg att det var mindre användbart i denna kontext men samtidigt mer användbart i andra sammanhang.
Det innebär inte att jag hävdar att man ska undvika att tänka, utan snarare att tänkandet i konfrontationen med den egna existensen når en punkt där det inte längre kan vara till nytta.
Varje försök att närma mig min sanna natur i detta skede blev kontraproduktivt. Varje ansträngning att förstå den sanna naturen av mig själv resulterade bara i ännu en beskrivning av ett koncept, en idé om mig själv, en tanke.
Det var vid denna punkt som jag tvingades ändra mitt förhållningssätt och erkänna den paradox som uppstår, att försöka förstå sin sanna natur bortom tänkandet med hjälp av tänkandet. Tänkandet kan bara skapa idéer, koncept och beskrivningar av vad jag är, men det når aldrig fram till själva naturen av det som finns bortom dess egen funktion och kapacitet.
En metafor för detta paradoxala förhållande är att försöka se ögonen med hjälp av ögonen, eller att röra pekfingerspetsen med samma pekfinger.
Denna insikt ledde indirekt men samtidigt organiskt till att jag utvecklade ett nytt förhållningssätt till tänkandet. Jag insåg att det var mindre användbart i denna kontext men samtidigt mer användbart i andra sammanhang.
Det innebär inte att jag hävdar att man ska undvika att tänka, utan snarare att tänkandet i konfrontationen med den egna existensen når en punkt där det inte längre kan vara till nytta.
Där har du dig själv. Det var du som konfronterade din existens och din existens var för stunden i ett tillstånd av utforskande av tänkandet. Du har nog en essens. En egenskap är att det du gör och motivet att göra det du gör är flyktigt och ändras hit och dit. När du sover observerar du inte något, utom om du drömmer. Din inre syn och ser qualia som skapats av någon annan sammankopplad del av dig.
Språk är symmetriskt med det som beskrivs, vilket är varför det inte blir någon paradox. Man kan se sina ögon med en spegel, annan reflektion eller mha fotografi. Man kan känna sitt pekfinger genom att känna på vad som helst med pekfingret, för det är interaktionen med pekfingret som skapar upplevelsen, all upplevelse är genom pekfingret ger ett intryck som formar modellen av pekfingret. Symmetri är grunden till all kunskap.
Om du ifrågasätter ditt egna sinne är det inte konstigt om det leder till paradoxer, att du har sinnen är varför du kan ifrågasätta något öht. Det är bara ingen nytta med att tänka kring sin existens om man tänker fel.
Det är motsägelsefullt att säga att du konfronterar något och sedan säga att du inte har en essens. Du är den som andra ser utifrån och den som ser genom dig. Du består av flera delar, så det som kanske hänt är bara att du inte kunnat generalisera en dels egenskaper till andra delar, men haft det som krav när du sökt essensen. Det är som att säga att en koltrast är svart men sedan motbevisa det genom att observera att näbben är orange.
Det är inte kontraproduktivt att man får olika idéer om vad man själv är när man funderar på vad man är. Det är en del av dig som nekar att du kommit närmare sanningen. Att det kändes kontraproduktivt, bevisar att du har en mening i dig, som när du inte följer den meningen skapar känslan av kontraproduktivitet. Motiverat tänkande leder ofta till felaktiga slutsatser, vilket är varför vi har filosofer från första början.
Börja med antagandet att du kanske är ett köttätande monster som manipulerar dina känslor för att må bra.
I slutändan kanske du kommer fram till att du är en omnivor människa som manipuleras av sina känslor mot att må bra. Du har bättre möjligheter att förstå vem du är än någon annan, så att förstå dig är främst upp till dig.
Om du vill bli bättre på att känna igen felaktigt tänkande så finns det mycket på nätet. Skulle föreslå att kolla på listor med exempel, alt lyssna på någon som ger massa exempel.
Citat:
"Know thyself" (Greek: Γνῶθι σεαυτόν, gnōthi seauton)[a] is a philosophical maxim which was inscribed upon the Temple of Apollo in the ancient Greek precinct of Delphi. The best-known of the Delphic maxims, it has been quoted and analyzed by numerous authors throughout history, and has been applied in many ways. Although traditionally attributed to the Seven Sages of Greece, or to the god Apollo himself, the inscription likely had its origin in a popular proverb. (wikipedia)