Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Det du beskriver handlar egentligen inte om mening, utan snarare om en välutvecklad och effektiv användning av det vi traditionellt kallar "konsekvenstänkande". Du inser att dina tankar och handlingar är direkta orsaker till de konsekvenser som påverkar dig.
En individ som utvecklar och bemästrar detta sätt att tänka, och som effektivt tillämpar det i praktiken, kommer oundvikligen att skörda frukterna av det. Detta visar sig både i form av att gynnsamma konsekvenser manifesteras och att ogynnsamma konsekvenser undviks.
Nej, du har missuppfattat, mening kan finnas helt utan konsekvens tänk. Mening skapas av angivare (uppfattade varelser, t.ex. du, jag, tomten). Den är objektiv, kan observeras oberoende kulturellt oberoende. Folk frågar sig, vad är meningen? Människor har en impuls att sträva mot mening, eller rättare sagt, sträva för mening. Det finns fler dimensioner av begreppet som jag hoppas du själv kan lista ut.
Man har ingen makt om man inte förstår mening, då är man underordnad någon annans mening. Gå in i en främmande religions kyrka, de är helt öppna med att vara underordnar en större mening de inte helt förstår. Det är som att meningen äger dem, för de är glada att föra meningen vidare.
Ingen utom den apatiske golvliggaren är utan egen mening, vi är inga stenar. Mening syns inte hela tiden. Allting har inte en tydlig utsida. Om du möjligen lyckas första och se mening, så förstår du att det är viktigare än väderprognoser i att förutsäga framtiden.
Att vi ser mening olika är begripligt, det är näst intill logiskt nödvändigt även om det kan upplevas vara lika. Därför är trosuppfattningar med plurala perspektiv stabilare speciellt om de håller syftet komplext, diffust eller transcendentalt.
Du köpte din tro och nu lever du ut den mening som du fick. Ser du inte det så ser du inte dig själv. Är inte självkännedom A och O? Om du är så feg att inte vågar se dig själv, för feg för att konfrontera din egna existens, då existerar du knappt. Din kvadratmeter i ett 10^90 kvadratmeter universum, den är mer komplex än de resterande 10^90. Om du struntar i den kvadratmetern så missar du det mest unika i universum, din egna existens.
Vanliga människor är enkla att förstå, de tänker ju knappt. Du verkar kunna tänka så jag hoppas du faktiskt gör det. Jag vet att tänka är svårt, men att säga att du inte kan dra en slutsats för att det kan påverka din mentala hälsa eller för att du inte vet allt är uppenbart impulsivt undvikande. Sluta indoktrinera dig själv, din existens kan bli mer värd än som kopia av andras principer. Att du tror att du kommit på dina principer är fel, du blev ledd till dem. Se meningen, men tänk själv. Var hämtar du orden ifrån?
I slutändan är det bara ord som Wittgenstein sägs ha skrivit. Det kommer inte vara jordens undergång eller veckor på psykakuten bara för att du ändrar perspektiv. Om du ändå ska söka uppmärksamhet, kunskap, respekt och glädje av att hjälpa andra som du gör så kan du väl faktiskt lära dig själv tänka förbi din egna bristande logik. Det verkar oärligt eller icke genuint när du kommer med dumma bortförklaringar för att inte tänka.