Citat:
Ursprungligen postat av
Gremmer
De verkar ha fällt på likgiltighetsuppsåt:
"(...) Linn Bergströms
attityd vid agerandet visar att hon varit helt likgiltig inför att effekten skulle
inträda; det vill säga att XX skulle dö. Hon har alltså
haft likgiltighetsuppsåt. (Jfr bland annat rättsfallen NJA 2002 s. 449, 2004 s.
176, 479, 519 och 702.)"
Hade nästan glömt (eller kanske förträngt) den här tråden.
Ja, domen var helt väntad. Skolboksexempel.
Det är nog bäst för alla och i synnerhet henne själv att Linn hålls inlåst på obestämd tid.
Men samtidigt är det jag tar till mig att man kan leva ett helt vanligt liv i en helt vanlig stad, bara kvarter från människor som lever sina liv i ett helt annat universum än en själv.
Den sociala misär som i förbigående beskrivs i FUP:en får i alla fall mig att undra hur nära den osynliga avgrunden jag lever mitt liv, upptagen med mina bekymmer på nivån av att inte kunna bestämma mig för vilken streamingtjänst jag ska säga upp.
Jag hoppas verkligen att målsägande - om han nånsin läser det här - tar bättre hand om sig. Han framstår som en bra människa som, av olika skäl, hamnat i en miljö där det finns på kartan att behandla andra på det här sättet. För pengar.
I den sociala miljö han rör sig i kommer det sluta illa. Jag hoppas det inte blir han som knarkar ihjäl sig i friheten medans dessa andra kalasnollor hålls nyktra och friska på anstalt. Förtjänar bättre.