• 1
  • 2
2025-04-26, 21:23
Medlem
”Jag blev misshandlad, eller torterad kan man kalla det, i 15 till 20 minuter.

Enligt offret var motivet ett rent missförstånd. De nu åtalade hade fått för sig att han hade stulit från en gemensam kompis, vilket offret helt nekar till.

Han menar att tortyren med sprutan var för att tvinga fram ett erkännande – och att det "blev utdraget", då det gick flera minuter mellan injektionerna och misshandeln fortsatte under tiden.”

Från Norrköpings tidningar
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping...kanna/r519vgqj

Någon som vet något mer? Namn på GM? Någon som har FUP?
Citera
2025-04-27, 13:47
Medlem
a-mortals avatar
Det handlar kanske inte om ett mordförsök.
1) Injicera diskmedel är inte dödligt. Även i höga doser.
Citat:
In the literature regarding surfactant poisoning, the route of exposure has almost always been oral. We report a case in which about 40 mL of bath detergent for home use was self-injected. The primary pathophysiologic effects were relative hypovolemia and cardiac dysfunction. The patient experienced frequent ventricular tachycardia, acute renal failure, rhabdomyolysis, hemolysis, and coagulation dysfunction. Intensive care included the administration of antiarrythmial agents and hemodialysis. The patient survived and was discharged from our hospital without sequelae.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10866339/
Citat:
Case summary: A 61-year-old man was intravenously injected with 20 mL of detergent by another patient in the same room of a local hospital. The surfactant and calcium carbonate accounted for the largest proportion of the detergent. The patient complained of vascular pain, chest discomfort, and nausea, and was transferred to our institution. After hospitalization, the patient's serum creatinine level increased to 5.42 mg/dL, and his daily urine output decreased to approximately 300 mL. Renal biopsy findings noted that the glomeruli were relatively intact; however, diffuse acute tubular injury was observed. Generalized edema was also noted, and the patient underwent a total of four hemodiafiltration sessions. Afterward, the patient's urine output gradually increased whereas the serum creatinine level decreased. The patient was discharged in a stable status without any sequelae.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35317142/
2) Offret höll på information som GM ville åt.
Att mörda offret är därför inte vad GM vill.
3) Det krävs därför bevis för att GM skulle ha planerat vad han skulle göra med liket.
Om det inte finns några relevanta verktyg på platsen är det rimligt att anta att det inte var ett mordförsök.

Jag har inte läst artikeln för jag använder inte nyhetssidor.
Citera
2025-04-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det handlar kanske inte om ett mordförsök.
1) Injicera diskmedel är inte dödligt. Även i höga doser.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10866339/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35317142/
2) Offret höll på information som GM ville åt.
Att mörda offret är därför inte vad GM vill.
3) Det krävs därför bevis för att GM skulle ha planerat vad han skulle göra med liket.
Om det inte finns några relevanta verktyg på platsen är det rimligt att anta att det inte var ett mordförsök.

Jag har inte läst artikeln för jag använder inte nyhetssidor.

” Det var en av de nu åtalade som själv fick dåligt samvete och berättade för polisen om händelsen några dagar senare.

Historierna har sedan gått isär, men enligt åklagaren har kvinnan först lurat offret till lägenheten i Haga och sedan misshandlat honom tillsammans med tre män.

De ska bland annat ha slagit, sparkat och stampat på mannen samt rånat honom på en mobiltelefon. Sedan tog kvinnan fram en spruta, som ska ha innehållit diskmedel utblandat med vatten.

"(Hon) stack 5 sprutor i målsägandens hals mot/i anslutning till större blodkärl. Om sprutorna, vars innehåll var potentiellt livshotande, träffat blodkärl hade detta kunnat orsaka målsägandens död", skriver kammaråklagare Ellen Gyberg Ek i sin stämningsansökan.

Där menar hon också att alla de fyra åtalade gemensamt har försökt att döda mannen – och att de har "visat synnerlig hänsynslöshet och/eller råhet". I andra hand menar åklagaren att männen åtminstone har hjälpt kvinnan med att begå mordförsöket.”

Så de verkar tänka att om det hade träffat ett blodkärl hade det varit livshotande.

” Injektionerna gav också en böld på halsen som sjukvården fick operera akut och dränera ut diskmedlet.

Två läkare ska under rättegången vittna om att mannen riskerade att dö till följd av sprutorna. En läkare säger också att om diskmedlet hade hamnat direkt i blodet hade mannen "kunnat dö på studs".

Alla de åtalade har nekat till mordförsök och har helt eller delvis skyllt på sina medåtalade. Kvinnan säger i förhör att mannen inte skulle dödas och därför erkänner hon bara brottet som grov misshandel och inte som mordförsök.

De tre männen menar att kvinnan har varit drivande och att hon blivit som galen där inne, trots att de försökt hindra henne. De säger sig själva dock inte ha sett särskilt mycket. En av männen säger att han lämnade lägenheten, en annan att han gick ut till hallen och den tredje att han var för utslagen av droger för att kunna ingripa.

På måndagen ställs de fyra inför rätta. Alla är dömda sedan tidigare och sitter häktade sedan början av februari.

Kvinnan dömdes så sent som förra våren för ett rån med tortyrliknande inslag och bedömdes då ha en allvarlig psykisk störning. Men som P4 Östergötland tidigare har berättat fanns det inte någon plats på Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena och hon släpptes därför på fri fot igen i höstas. Några månader senare misstänks hon alltså ha begått det här mordförsöket.”

Citaten är alltså från samma artikel i Norrköpings tidningar som jag länkade ovan.
Citera
2025-04-27, 21:44
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosered
” Det var en av de nu åtalade som själv fick dåligt samvete och berättade för polisen om händelsen några dagar senare.

Historierna har sedan gått isär, men enligt åklagaren har kvinnan först lurat offret till lägenheten i Haga och sedan misshandlat honom tillsammans med tre män.

De ska bland annat ha slagit, sparkat och stampat på mannen samt rånat honom på en mobiltelefon. Sedan tog kvinnan fram en spruta, som ska ha innehållit diskmedel utblandat med vatten.

"(Hon) stack 5 sprutor i målsägandens hals mot/i anslutning till större blodkärl. Om sprutorna, vars innehåll var potentiellt livshotande, träffat blodkärl hade detta kunnat orsaka målsägandens död", skriver kammaråklagare Ellen Gyberg Ek i sin stämningsansökan.

Där menar hon också att alla de fyra åtalade gemensamt har försökt att döda mannen – och att de har "visat synnerlig hänsynslöshet och/eller råhet". I andra hand menar åklagaren att männen åtminstone har hjälpt kvinnan med att begå mordförsöket.”

Så de verkar tänka att om det hade träffat ett blodkärl hade det varit livshotande.

” Injektionerna gav också en böld på halsen som sjukvården fick operera akut och dränera ut diskmedlet.

Två läkare ska under rättegången vittna om att mannen riskerade att dö till följd av sprutorna. En läkare säger också att om diskmedlet hade hamnat direkt i blodet hade mannen "kunnat dö på studs".

Alla de åtalade har nekat till mordförsök och har helt eller delvis skyllt på sina medåtalade. Kvinnan säger i förhör att mannen inte skulle dödas och därför erkänner hon bara brottet som grov misshandel och inte som mordförsök.

De tre männen menar att kvinnan har varit drivande och att hon blivit som galen där inne, trots att de försökt hindra henne. De säger sig själva dock inte ha sett särskilt mycket. En av männen säger att han lämnade lägenheten, en annan att han gick ut till hallen och den tredje att han var för utslagen av droger för att kunna ingripa.

På måndagen ställs de fyra inför rätta. Alla är dömda sedan tidigare och sitter häktade sedan början av februari.

Kvinnan dömdes så sent som förra våren för ett rån med tortyrliknande inslag och bedömdes då ha en allvarlig psykisk störning. Men som P4 Östergötland tidigare har berättat fanns det inte någon plats på Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena och hon släpptes därför på fri fot igen i höstas. Några månader senare misstänks hon alltså ha begått det här mordförsöket.”

Citaten är alltså från samma artikel i Norrköpings tidningar som jag länkade ovan.
Att injicera offret i halsen är inte tillräckligt för att kunna anses som mordförsök.
För droganvändare brukar injicera sig själva i halsen.
Citat:
Of 380 [people who inject drugs], 35.3% injected in the neck at least once in the past 6 months, among whom 71.6% reported it as their most common injection site, the most common injecting site after the arms (47%).
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4869533/
Om man vill döda någon är det simpelt, man tar en kniv.

Jag tvekar starkt på att det var ett mordförsök.
5 sprutor utspätt diskmedel? Ett mordvapen? Nej, verkligen inte.

Jag tror inte på läkarna om det där. Blanda ett blodprov med diskmedel, se vad som händer. Inte mycket, för diskmedel är ett lösningsmedel. De bör göra ett bättre jobb än att säga "jag är läkare och offret var i livshotande tillstånd". Diskmedel är inte så farligt som läkare tror. Diskmedel är typ bara farligt för njurarna. Det är farligare att injicera luft än diskmedel och vatten. Det är vad jag tror.
Citera
2025-04-27, 23:22
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Att injicera offret i halsen är inte tillräckligt för att kunna anses som mordförsök.
För droganvändare brukar injicera sig själva i halsen.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4869533/
Om man vill döda någon är det simpelt, man tar en kniv.

Jag tvekar starkt på att det var ett mordförsök.
5 sprutor utspätt diskmedel? Ett mordvapen? Nej, verkligen inte.

Jag tror inte på läkarna om det där. Blanda ett blodprov med diskmedel, se vad som händer. Inte mycket, för diskmedel är ett lösningsmedel. De bör göra ett bättre jobb än att säga "jag är läkare och offret var i livshotande tillstånd". Diskmedel är inte så farligt som läkare tror. Diskmedel är typ bara farligt för njurarna. Det är farligare att injicera luft än diskmedel och vatten. Det är vad jag tror.

Likgiltighetsuppsåt räcker.
Jag tror du kan utgå från att resten av mänskligheten är helt trygg i att utgå från vad läkarna säger, även om du tycker att det "typ bara..."
Citera
2025-04-27, 23:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Likgiltighetsuppsåt räcker.
Jag tror du kan utgå från att resten av mänskligheten är helt trygg i att utgå från vad läkarna säger, även om du tycker att det "typ bara..."
Om läkarna säger något som inte är sant, då bör man haja till.
Jag tycker det är rimligt att anta att några godtyckliga läkare inte vet bäst om vad som händer om man injicerar diskmedel i halsen. Deras jobb är att hjälpa folk bli friska, de vill inte vänta och se om folk läker av sig själva.

Likgiltighetuppsåt räcker inte om det knappt finns en risk från början.
Att injicera utspätt diskmedel är ungefär lika farligt som att sparka någon i magen.

Folk ska få ta konsekvenserna av vad de gjort inte för vad andra hittar på att de gjort.
Citera
2025-04-28, 15:06
Medlem
Danskskalle900s avatar
Vet nån vem den 29-årige psykfallet till kvinna är?

Har någon begärt ut fup än? Annars kan jag dra iväg ett mail till tingsrätten.
Citera
2025-04-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danskskalle900
Vet nån vem den 29-årige psykfallet till kvinna är?

Har någon begärt ut fup än? Annars kan jag dra iväg ett mail till tingsrätten.

Jag är jävligt nyfiken men inte lyckats luska ut ännu så kolla gärna om du kan få FUP:en!
Dela gärna den så snart du fått den!
Citera
2025-04-28, 17:09
Medlem
upplysas avatar
Stämningsansökan
Norrköpings tingsrätt
B 440-25
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://files.catbox.moe/gc3hyh.pdf
https://pomf2.lain.la/f/4bson2sh.pdf
Citera
2025-04-28, 17:09
Medlem
Danskskalle900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosered
Jag är jävligt nyfiken men inte lyckats luska ut ännu så kolla gärna om du kan få FUP:en!
Dela gärna den så snart du fått den!

Återkommer.

Edit: någon annan hann före! Linn B-ström alltså, nån som sitter på mer info om det psykfallet? Inget namn jag känner till iallafall.
Senast redigerad av Danskskalle900 2025-04-28 kl. 17:12.
Citera
2025-04-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danskskalle900
Återkommer.

Edit: någon annan hann före! Linn B-ström alltså, nån som sitter på mer info om det psykfallet? Inget namn jag känner till iallafall.

Om det är den jag tror är det en missbrukare, utåtagerande och kommer från en missbrukarfamilj. Ta och gör en sökning på *ick *ammarlund (*= N och H) så ser du hur trevlig hennes bror är.
Citera
2025-04-28, 17:50
Medlem
Danskskalle900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Om det är den jag tror är det en missbrukare, utåtagerande och kommer från en missbrukarfamilj. Ta och gör en sökning på *ick *ammarlund (*= N och H) så ser du hur trevlig hennes bror är.

Åfan är det Linn H-lund? Det namnet känner jag igen. Brorsan var väl inblandad i mordet på st persgatan väl tillsammans med pundaren Antonio?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in