Vilken stekpanna tycker ni man ska använda när jag steker Kronfågels frysta Stekt & Skivad Kycklingkebab???
Jag har gjort mig av med våra non stick-pannor, för alla på internet skrämt upp mig om vad det innehåller, och köpt rostfritt från Ikea och det är klart inte de bästa grejerna, men har lyckats med det mesta förutom just den frysta kycklingkebaben, som vi äter ofta hemma.
Nu ikväll försökte jag för andra gången med att hetta upp pannan, göra vattentestet för att se att dropparna dansar tango i pannan - i med olja och sen i med det tinade kebabköttet, men det fastnar och blir liksom ingen yta om jag skrapar med träsleven trots att jag väntat flera minuter på att det ska få färg och släppa av sig själv.
Funder på att köpa gjutjärn, kan de va något? Finns en Lodge på Amazon för typ 300 kr. Men det kommer kanske fastna like mycket i den?
Teflon funkar utmärkt när du bara ska värma upp fryst färdiglagad skitmat. Ska du steka på en riktig köttbit så är dock gjutjärn att föredra.
Jamie Oliver är en reklampelare som är sponsrad av tefal och olivoljeföretagen.
Finns inte bättre non stick än en perfekt inbränd kolstålspanna.
Kolstål är bra att steka i det och håller länge. Köpte en från Classe O för ett par hundralappar på rea där handtaget är nitat - evighetsmaskin. Tycker enda nackdelarna är tyngden och att handtaget kan bli varmt. Skulle man behöva rengöra rejält går det fort att steka in den igen. Lycka till och undvik att steka i plast!
För just den maträtten är det något som bara i princip ska värmas upp. Den är ju redan stekt. Att hålla på med en gjutgärnspanna är allltid en liten process så spara den till det den är bra på. För uppvärmning och snabb lagning och städning är non-stick det bästa. Det är inte som 20 år sen, att de flagnar och jävlas om du inte misshandlar dem totalt.
Den maträtten behöver du dessutom inte ens en panna till. Du kan köra i airfryern eller ugnen för den är ju redan stekt. Sparar lite på fettet med.
Vilken stekpanna tycker ni man ska använda när jag steker Kronfågels frysta Stekt & Skivad Kycklingkebab???
Jag har gjort mig av med våra non stick-pannor, för alla på internet skrämt upp mig om vad det innehåller, och köpt rostfritt från Ikea och det är klart inte de bästa grejerna, men har lyckats med det mesta förutom just den frysta kycklingkebaben, som vi äter ofta hemma.
Nu ikväll försökte jag för andra gången med att hetta upp pannan, göra vattentestet för att se att dropparna dansar tango i pannan - i med olja och sen i med det tinade kebabköttet, men det fastnar och blir liksom ingen yta om jag skrapar med träsleven trots att jag väntat flera minuter på att det ska få färg och släppa av sig själv.
Funder på att köpa gjutjärn, kan de va något? Finns en Lodge på Amazon för typ 300 kr. Men det kommer kanske fastna like mycket i den?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!