2025-04-27, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Heliga Birgitta, bara för att ge henne en rejäl smäll eftersom hon var en falsk kärring som ljög om sina uppenbarelser.
Ljög kanske hon inte gjorde. Däremot skulle vi förmodligen idag ha givit henne en psykiatrisk diagnos.
Citera
2025-04-27, 03:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Heliga Birgitta, bara för att ge henne en rejäl smäll eftersom hon var en falsk kärring som ljög om sina uppenbarelser.

Ja ok. Vi får svara henne för vi är svenskar. Enda helgonet vi har. Men vem säga hon ljög? Hon kanske upplevde allt detta? Som nu fick påven att helgonförklara henne.
Citera
2025-04-27, 03:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja ok. Vi får svara henne för vi är svenskar. Enda helgonet vi har. Men vem säga hon ljög? Hon kanske upplevde allt detta? Som nu fick påven att helgonförklara henne.

Det märkliga är ju att alltid när hon ville något (politiskt), så råkade hon bara få en uppenbarelse som inte gick att tolka på något annat sätt, än att just detta var Guds vilja...
Citera
2025-04-27, 03:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det märkliga är ju att alltid när hon ville något (politiskt), så råkade hon bara få en uppenbarelse som inte gick att tolka på något annat sätt, än att just detta var Guds vilja...

Jo exakt. Blir svårt att klaga då. Klagar du är det mot Guds vilja. Helt ärlig hon var ju bara en av dessa som typ inflation att de måste helgonförklara folk. Sedan att hon var en kvinna plus mer.
Citera
2025-04-27, 08:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Saint Sebastian! Då han alltid avbildas i ett litet höftskynke och en adoniskropp. Så oavsett vad han skulle pladdra om eller om han är urbota korkad, skulle jag haft behållning av honom.
Citera
2025-04-27, 09:43
Medlem
Jonasliljenholms avatar
DIO eller heliga Birgitta
Citera
2025-04-27, 10:17
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mina kära medlemmar av denna inte så upplysta forum, må jag få låta mina tankar flöda kring en ganska intressant och storslagen fråga: Om ni skulle få möjlighet att träffa en helgon av stor historisk betydelse, vilken helgon skulle ni då önska att vara i närheten av?

Mina egna hjärtrötter är djupt förankrade i min beundran för vår förprotestantiska kyrkliga historia och vår rikes forna hjältar. Men jag ställer mig frågan: är det inte de helgon som i sina liv gjort strävan för det goda och rätta, som vi borde längta efter att se? Skulle det icke vara mer än angenämt att skåda det djupgående intryck som dessa helgon gjort på människornas hjärtan? Skulle en ikon som Sankt Göran med sin falkblick eller Sankt Erik, vår landsbeskyddare, inte vara mer fascinerande att åskåda, då de i sina gärningar inspirerade och ledde folket mot större godhet och förtröstan?

Således, kära flashbackmedlemmar, jag lämnar denna tankegång öppen för diskussion: Vilket helgon skulle ni vilja skåda i aktion med egna ögon? Låt oss fördjupa oss i dessa tankar och dela vår längtan efter de stora och gudomliga förebilder som har lett oss fram till här och nu!
Jeanne d'Arc tycker jag verkar vara en intressant person som hade varit kul att få beskåda in action med egna ögon.
Citera
2025-04-27, 13:08
Medlem
Wyrdkins avatar
Kul fråga.

Peter, Jesus lärjunge. Skulle fråga mycket om Jesus
Citera
2025-04-27, 16:19
Medlem
Pyssling67s avatar
Jag skulle vilja träffa Lenin.
Citera
2025-04-27, 20:03
Medlem
Någon av de stora - Helige Augustinus, Helige Ambrosius, Helige Thomas av Aquino, Helige Carlo Borromeo.

Någon av de svenska helgonen - Helige Ansgar, Helige Botvid, Helige Staffan, Helige Sigfrid, Helige Eskil, Helige David, Heliga Birgitta.

Men framför allt Helige Paulus.
Citera
2025-04-28, 10:12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mina kära medlemmar av denna inte så upplysta forum, må jag få låta mina tankar flöda kring en ganska intressant och storslagen fråga: Om ni skulle få möjlighet att träffa en helgon av stor historisk betydelse, vilken helgon skulle ni då önska att vara i närheten av?

Mina egna hjärtrötter är djupt förankrade i min beundran för vår förprotestantiska kyrkliga historia och vår rikes forna hjältar. Men jag ställer mig frågan: är det inte de helgon som i sina liv gjort strävan för det goda och rätta, som vi borde längta efter att se? Skulle det icke vara mer än angenämt att skåda det djupgående intryck som dessa helgon gjort på människornas hjärtan? Skulle en ikon som Sankt Göran med sin falkblick eller Sankt Erik, vår landsbeskyddare, inte vara mer fascinerande att åskåda, då de i sina gärningar inspirerade och ledde folket mot större godhet och förtröstan?

Således, kära flashbackmedlemmar, jag lämnar denna tankegång öppen för diskussion: Vilket helgon skulle ni vilja skåda i aktion med egna ögon? Låt oss fördjupa oss i dessa tankar och dela vår längtan efter de stora och gudomliga förebilder som har lett oss fram till här och nu!

Det var en svår fråga!

Efter lite övervägande skulle jag välja Stenfinn, jag är tveksam till att han är helgonförklarad, men han räknas som Hälsinglands skyddshelgon.

Han var en av de sex sveabiskopar som vigdes av den Bremiske Ärkebiskopen Adalbert. Stenfinns Episkopat kommer dock att hamna norr omdet dåtida Sveariket.
Hälsingland var vid denna tid ett eget rike, vilket omfattade dagens Hälsingland, Medelpad och Ångermanland, och kustlinjen upp till Kalix.

Han kristnar såväl Hälsingarna som Skridfinnarna, men någonting går fel. Hans predikningar får många att låta döpa sig. Han verkar så småningom bli övernitisk och börjar slå sönder avgudabilder, vilket tvingade honom att fly till Sveariket, men han blev ihjälslagen av uppretade asatroende vid dagens Tnnebro, utanför Söderhamn.

Hälsingarna återgick därefter till gamla seder, men när man upptas i Sveariket på 1300-talet, verkar man ha återgått till Kristendomen.
Citera
2025-04-28, 12:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Någon av lärjungarna såklart för att få scoopet om Jesus (nåja, en version i alla fall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in