Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-26, 20:16
Medlem
Mina kära medlemmar av denna inte så upplysta forum, må jag få låta mina tankar flöda kring en ganska intressant och storslagen fråga: Om ni skulle få möjlighet att träffa en helgon av stor historisk betydelse, vilken helgon skulle ni då önska att vara i närheten av?

Mina egna hjärtrötter är djupt förankrade i min beundran för vår förprotestantiska kyrkliga historia och vår rikes forna hjältar. Men jag ställer mig frågan: är det inte de helgon som i sina liv gjort strävan för det goda och rätta, som vi borde längta efter att se? Skulle det icke vara mer än angenämt att skåda det djupgående intryck som dessa helgon gjort på människornas hjärtan? Skulle en ikon som Sankt Göran med sin falkblick eller Sankt Erik, vår landsbeskyddare, inte vara mer fascinerande att åskåda, då de i sina gärningar inspirerade och ledde folket mot större godhet och förtröstan?

Således, kära flashbackmedlemmar, jag lämnar denna tankegång öppen för diskussion: Vilket helgon skulle ni vilja skåda i aktion med egna ögon? Låt oss fördjupa oss i dessa tankar och dela vår längtan efter de stora och gudomliga förebilder som har lett oss fram till här och nu!
Senast redigerad av lingonfett 2025-04-26 kl. 20:30.
Citera
2025-04-26, 20:28
Medlem
Loreias avatar
Katarina av Siena, hur kan man inte vilja hänga lite med en kvinna som säger sig ha en vigselring av Jesus förhud samt har testat att dricka var från ett sår.
Citera
2025-04-26, 20:31
Moder Teresa. Bara för att berätta vilken jävla fitta hon är.
Citera
2025-04-26, 20:34
Moderator
Ancistruss avatar
Nu är jag inte ens troende, men tror det vore väldigt intressant ändå att få träffa ett helgon. Jag hade valt någon som levt för väldigt länge sedan så denna kunnat berätta massor av intressanta saker om den tiden h*n levde.

Jag väljer därför Petrus. Det var ca 2 000 år sedan han levde och han kände dessutom Jesus väldigt väl. Så det tror jag vore jätteintressant att få höra om.
Citera
2025-04-26, 20:38
Medlem
grungewhores avatar
Roger Moore, helt klart då det är försent att få träffa Val Kilmer.
Citera
2025-04-26, 20:47
Medlem
Det katolska helgonet Franciskus av Assisi som levde i Italien på 1100-talet.

Han är det helgon som sägs ha liknat Jesus mest och han är djurens skyddshelgon.

Han skapade Franciskanorden som existerar än idag och besökte det heliga landet under korstågen.
Senast redigerad av Piratpartiet 2025-04-26 kl. 21:27.
Citera
2025-04-26, 20:48
Medlem
Merwinnas avatar
Paulus tror jag. Dels för att han levde mitt i den bibliska tiden, då allt var nytt och kristendomen inte hade blivit politik ännu, utan de - ännu få - som bekände sig till dem, förenat med stora risker, var brinnande i anden... Och dels för att jag har en soft spot för konvertiter överhuvudtaget. Det är ofta något särskilt med dem, just för att de INTE fötts och hjärntvättats in i sin religion, utan drabbats av den. Paulus lämnade ju också då hela sitt gamla liv, sin utlevande livsföring, för att ge hela sig till Kristus.

Franciscus av Assisi är förstås också spännande, han måste ha haft en väldig karisma som kunde fånga båda människor och djur som han gjorde. Hade velat känna den karisman... Och ska man ändå träffa honom, så kan man få chansen att träffa "hans" Clara av Assisi också. Hon var dotter till en greve och offrade mycket för att följa Franciscus och leva i fattigdom, och hon valde att förbli jungfru framför att giftas bort. Ett val som man kan ha respekt för, i våra dagar när så mycket handlar om sex.
Citera
2025-04-26, 21:16
Medlem
Jeanne d'Arc eller Lucia.
Har alltid varit väldigt fascinerad av dessa två..
Citera
2025-04-26, 21:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Lucia! Skulle ta med henne till ett Luciatåg och visa henne hur vi i Sverige firar henne medelst pepparkaksgubbar, tomtar och strutar. Osäker på hur imponerad hon skulle bli.
Citera
2025-04-26, 22:07
Medlem
Jesus lärjungar. Jag vet inte om någon av de blev ett helgon, men tror det skulle bli en spännande bok om jag fått möjlighet att prata med dem och ställa alla de där på riktigt intressanta frågorna om vem Jesus var egentligen i egenskap av att de var hans vänner och ögonvittnen.

Annars Jesus morsa och fråga om hon ändå inte var lite otrogen eller åtminstone få ett ärligt svar varför det var så viktigt att hennes graviditet var gudomlig.

Finns nog fler intressanta människor inom religionen, men är osäker på om de är helgon? Sedan så ju senare de lever i historien desto mindre intressant har de att berätta om religionen eftersom de bara har skrifterna att utgå från.

Sen som Sqrbanken nämnde, det hade varit ganska trevligt att ta med de historiska personerna till nutid och visa hur vi minns dem idag och höra vad de tycker om det.
Citera
2025-04-26, 22:42
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Heliga Birgitta, bara för att ge henne en rejäl smäll eftersom hon var en falsk kärring som ljög om sina uppenbarelser.
Citera
2025-04-26, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Heliga Birgitta, bara för att ge henne en rejäl smäll eftersom hon var en falsk kärring som ljög om sina uppenbarelser.
Mycket hat där. Inte bra.

Varför tror du dig veta att hon ljög?

Hon var en bra kraft i kyrkan och en exempel på en stark kvinna många kvinnor, men inte nödvändigtviss alla, borde finna inspiration hos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in