Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-27, 00:04
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Rasputin.
Citera
2025-04-27, 00:05
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mycket hat där. Inte bra.

Varför tror du dig veta att hon ljög?

Hon var en bra kraft i kyrkan och en exempel på en stark kvinna många kvinnor, men inte nödvändigtviss alla, borde finna inspiration hos.
Hon var vid kung Magnus Erikssons hov och spred diverse rykten om att han lätt övertalades av smicker och naiv och hade manliga gunstlingar, alltså antydningar om homosexualitet.
liknande saker sade hon om kungens förhandlingar med danske kungen Valdemar Atterdag, att Valdemar genom smicker (smek) lyckades övertala kung Magnus att överlåta bl.a skåne till Danmark.

Det var länge sedan jag läste om henne men jag fick direkt uppfattningen om att hon var extremt manipulativ och fejkade alla uppenbarelser för egen vinnings skull.

Och så är det den saken jag inte riktigt förstår, att hon likt den nästan samtida franska Jeanne d'Arc fick religiösa uppenbarelser som precis lika gärna skulle kunna tolkas som att dom var häxor, som bekant slutade Jeanne d'Arc på bålet medan Birgitta blev ett helgon.
Det känns så godtyckligt helt enkelt.

Men så är jag en ateist också.
Citera
2025-04-27, 00:07
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Rasputin.
Du har en poäng om än antagligen omedvetet.

Rasputin var delaktig i att tsar Nikolaj II avsattes och senare mördades för att runt 100 år senare utnämnas till helgon av ryska kyrkan.
Citera
2025-04-27, 00:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Rasputin var delaktig i att tsar Nikolaj II avsattes och senare mördades för att runt 100 år senare utnämnas till helgon av ryska kyrkan.
Vem anser att han inte var ett helgon?
Citera
2025-04-27, 00:10
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

🤔❓
Citera
2025-04-27, 00:21
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
🤔❓
Vem anser att Rasputin var ett helgon?
Citera
2025-04-27, 00:25
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Vem anser att Rasputin var ett helgon?
Alla.
Ryska hovet,
Ryska kyrkan som du påpekade.
Jag och alla som hade med honom att göra.
Han blev mördad, precis som alla helgon alltid blir.
Citera
2025-04-27, 00:30
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Alla.
Ryska hovet,
Ryska kyrkan som du påpekade.
Jag och alla som hade med honom att göra.
Han blev mördad, precis som alla helgon alltid blir.
Fast enligt min åsikt var han en stor anledning till att miljoner människor dött och lidit och förtjänar då inte helgonstatus.

Och vem bestämmer vilka som ska få bli helgon i den ortodoxa kyrkan?
Citera
2025-04-27, 00:48
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Fast enligt min åsikt var han en stor anledning till att miljoner människor dött och lidit och förtjänar då inte helgonstatus.

Och vem bestämmer vilka som ska få bli helgon i den ortodoxa kyrkan?
Jesus, .. Muhammed och Moses och alla andra kan anklagas för samma saker.
Citera
2025-04-27, 00:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jesus, .. Muhammed och Moses och alla andra kan anklagas för samma saker.
Jag har fått för mig att Rasputin var en bluff som lurade kejsarinnan av ryssland att han kunde bota hennes blödarsjuka son och därigenom fick mycket inflytande på henne.
Samtidigt tog tsaren över ledningen av armén och han var så svag att han blev manipulerad av sin fru och Rasputin (som kanske var hennes älskare) och det var en anledning till att kriget gick åt hellvete för tsarryssland med många miljoner dödsoffer som följd.
Dett gjorde tillsammans med faktumet att kejsarinnan var tysk att många ryssar ogillade henne och misstänkte att hon var tysk spion.

Allt detta ledde till revolution och mordet på tsarfamiljen.
Citera
2025-04-27, 01:04
Medlem
Birkan Tore
Citera
2025-04-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Mina kära medlemmar av denna inte så upplysta forum, må jag få låta mina tankar flöda kring en ganska intressant och storslagen fråga: Om ni skulle få möjlighet att träffa en helgon av stor historisk betydelse, vilken helgon skulle ni då önska att vara i närheten av?

Mina egna hjärtrötter är djupt förankrade i min beundran för vår förprotestantiska kyrkliga historia och vår rikes forna hjältar. Men jag ställer mig frågan: är det inte de helgon som i sina liv gjort strävan för det goda och rätta, som vi borde längta efter att se? Skulle det icke vara mer än angenämt att skåda det djupgående intryck som dessa helgon gjort på människornas hjärtan? Skulle en ikon som Sankt Göran med sin falkblick eller Sankt Erik, vår landsbeskyddare, inte vara mer fascinerande att åskåda, då de i sina gärningar inspirerade och ledde folket mot större godhet och förtröstan?

Således, kära flashbackmedlemmar, jag lämnar denna tankegång öppen för diskussion: Vilket helgon skulle ni vilja skåda i aktion med egna ögon? Låt oss fördjupa oss i dessa tankar och dela vår längtan efter de stora och gudomliga förebilder som har lett oss fram till här och nu!

Den förste. Om inte det funkar så tar jag den siste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in