• 3
  • 4
2025-04-28, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelDipparen
Tänker spontant socialbidrag i kombination med att du hoppar på FKs kampanjer där de erbjuder gratis truckkort, körkort och lastbilskort. Alla tre är svindyra (nåja, inte truckkortet kanske) att ta privat men en fördel att inneha och öppnar upp en hel del marknader för dig.

Köra taxi kanske? Du kan köra och pladdra hela dagarna och få betalt för det.

Inte för att vara den.. men inget är gratis.

Körkort via skattebetalarna kan man bara få om man verkligen har stora chanser till ett jobb, och även då får man ''bara'' 15000:- som hjälp, har jag för mig.

TS borde söka uppehälle, även om Soc kommer att granska dig in till märgen och skanna alla dina kvitton, taxeringar och tillgångar så kan det vara en stor hjälp.
Citera
2025-04-28, 10:06
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Syns det för allmänheten och staten att man har personlig ombud. Liksom, att man hamnar i något register eller är allt hemlighetsstämplad?

Jag är skamsen när det kommer till att ses som ''speciell''.

Det syns inte för allmänheten. Staten har jag ingen aning om hur de hands håller såna uppgifter men det är inget som syns på din deklaration eller att du plötsligt får hem brev där det står boendestöd på eller dyl.
Inget som dyker upp om du skulle till läkaren eller prata med försäkringskassan heller. Det är något du väljer själv att berätta om.

Det finns t.o.m så många avdelningar inom kommunen (där du ansöker) att de inte har koll på vad den andre gör.

Om det nu skulle komma fram av en händelse, så är det otroligt vanligt att folk har. De finns de som jobbar som chefer och samtidigt har boendestödjare i hemmet.
Se det som ett par glasögon eller en krycka. Du får stöd att kunna ta dig framåt i livet och spara in på stress.
Citera
2025-04-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Orkar inte googla, men tror det finns nåt som heter personligt ombud.[/B ]En person som hjälper folk som har svårt att söka hjälp, eftersom det kan kännas övermäktigt med byråkratin.
Jag skulle säga att man hamnar djupare in i byråkrati om man vänder sig till så kallade personliga ombud.

Blir på sikt svårare med befogenheter och Ansvarsområden när man har att göra med personligt ombud.

Fight Against Time känsla på den skulle jag säga.
Citera
2025-04-28, 10:39
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Tack! Jag söker och skrev till personlig ombud.

Just nu känner jag mig nästan utmattad, lite för att jag inte kan äta ordentligt.

Jag har bara mest kaffe i magen, kan man säga.

Jag hoppas inte att jag kommer till Samhall. Jag kan klara jobb, så som kafé och annat.

Jag har fått god feedback för min sociala del och försäljning + service.

Lycka till! Jag vet att ett personligt ombud kan hjälpa med myndighets- och vårdkontakter. Tror inte att någon kommer tvinga dig till Samhall. Men inte omöjligt att du kan få hjälp att söka jobb, men är osäker. Men det får du reda på i sinom tid.
Citera
2025-04-28, 12:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabMedWhisky
Du skriver på ett sätt som om du vore en helt normal människa med högre intellekt än snittet. Det är iallafall intrycket jag får. Om jag skulle skriva en tråd som din så skulle jag inte kunna formulera mig lika väl och förklara lika bra, så du är uppenbarligen begåvad och smart. Det gjorde mig genast fundersam hur någon som du kan ha problem? Inte ens jag kan skriva så bra som du gör, tänka som du gör, men jag får flera tiotusentals kronor varje månad, efter skatt, från mitt arbete, och när jag druckit läsk så slänger jag burkarna och flaskorna i återvinningen istället för att panta. Varför har jag det så lätt medan du har det så ansträngt? För din hjärna är det ju inget fel på (medan det säkerligen är fel på min).

Du säger att du inte vill söka försörjningsstöd, samtidigt som du vill ha vår hjälp. Vår hjälp med vad? Hur du kan få mer pengar? Du kan väl söka försörjningsstöd? Eller panta burkar? Om båda dom alternativen inte fungerar, då får vi tänka vidare. Din hjärna verkar ju grym, kan du någonting om datorer? Kan du kanske erbjuda någon tjänst över internet? (där du har bokstavligen miljarder potentiella kunder)

Nu vet jag iofs inte var du bor men har du funderat på att flytta och söka jobb på annan ort? Kommunen har hjälp att få när det gäller ekonomin.
Citera
2025-04-28, 15:58
Medlem
En grej jag inte förstå egentligen är att när man förut skrev in sig på AF, så fick man ersättning bara från det och om man då gjorde rapportering.

Men nu handlar det om Alfa/a-kassan och det blev mitt enda hopp?

Finns det alltså ingen som helst alls möjlighet att få ersättning från AF? Förut fick man ju det?

Jag kan inte heller gå på någon utbildning, då jag har timanställning, fast det är ändå inget jobbpass att det täcker tillräckligt med lön för att täcka räkningar.

Jag skrev ett mejl till personlig ombud, men vet inte när dessa svarar.

Så fint av er alla som tipsat och försökt hjälpa mig!
Citera
2025-04-28, 16:24
Medlem
Citat:
En grej jag inte förstå egentligen är att när man förut skrev in sig på AF, så fick man ersättning bara från det och om man då gjorde rapportering.

Finns det alltså ingen som helst alls möjlighet att få ersättning från AF? Förut fick man ju det?

Jag kan inte heller gå på någon utbildning, då jag har timanställning, fast det är ändå inget jobbpass att det täcker tillräckligt med lön för att täcka räkningar.

Man har inte fått pengar från AF så länge jag kan minnas iaf. Nu verkar du ju vara med i Alfa-kassan så du kommer ha möjlighet att få pengar därifrån längre fram.
Dock under tidsbegränsad period och med krav om att uppfylla AF’s krav.

Har du inga pengar att leva på alls, sök försörjningsstöd.
Citera
2025-04-28, 20:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Arbetsförmedlingen har aldrig betalat ut ersättning till arbetssökande.
Citera
2025-05-01, 22:29
Medlem
Roidberts avatar
Bara att söka försörjningsstöd om det är vad du behöver. Vi har goda skyddsnät i Sverige och du skall givetvis utnyttja dessa vid behov. Sedan söker du förstås på alla jobb du kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jävligt korkad kommentar!
Han klarar ju jobb på kafé mm så det klarar han ju! Han säger bara att han inte är så bra på mera teoretiska jobb.

Varför det? Det är väl bättre att jobba på Samhall än att inte jobba alls? Jag hade gladeligen tagit vad som helst om jag vore arbetslös. Men jag tror att man måste ha varit arbetslös länge för att få komma in på Samhall, så det är nog inte ett alternativ för TS än.
Citera
2025-05-02, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Bara att söka försörjningsstöd om det är vad du behöver. Vi har goda skyddsnät i Sverige och du skall givetvis utnyttja dessa vid behov. Sedan söker du förstås på alla jobb du kan.

Varför det? Det är väl bättre att jobba på Samhall än att inte jobba alls? Jag hade gladeligen tagit vad som helst om jag vore arbetslös. Men jag tror att man måste ha varit arbetslös länge för att få komma in på Samhall, så det är nog inte ett alternativ för TS än.
Killen verkar ju inte vara helt bakom flötet och behöver väl inte jobba på Samhall. Finns ju en massa enklare jobb på marknaden som han kan ta.
Citera
2025-05-02, 02:42
Medlem
Bandydrakens avatar
Börja en sommarkurs och sök studiemedel. Du får studera i 7 år isf. Passa på att göra högskoleprovet.
Citera
2025-05-14, 09:53
Avstängd
Citat:
Hej,

Jag har ingen kontakt med familj eller släkt. Jag är ensam och har alltid haft ett stort intresse för att arbeta, men det har nästan alltid varit svårt för mig att hitta jobb.

Ett av mina första riktiga jobb var på ett kafé. Innan dess hade jag haft uppdrag från kommunen och jobbat som värvare, men där kunde jag inte fortsätta eftersom jag inte lyckades få in tillräckligt många medlemmar.

Kaféet blev min första stabila arbetsplats, där jag stannade i nio månader. Jag blev uppskattad av både stamgäster, kollegor och teamledare. Jag var ofta den som hoppade in med kort varsel och tog över pass när andra ville sluta tidigare. Två av mina kollegor var rätt lata, så det var jag som ofta täckte upp. Det här jobbet blev en vändpunkt för mig – både ekonomiskt och för mitt självförtroende. Jag har alltid haft det svårt med pengar och började därför plocka pant. Det var inget jag ville göra, men det hjälpte mig att spara lite extra. Jag började med det redan innan jag fick jobbet på kaféet, men under tiden där ökade det och jag lade undan pengarna på ett sparkonto. Det kändes pinsamt, men blev ett nödvändigt extraknäck.

Efter nio månader tog jobbet slut eftersom jag bara var timanställd. Det tog sedan ungefär ett halvår innan jag fick ett jobb inom kundtjänst, där jag tjänade mer än jag någonsin gjort tidigare. Det var en heltidstjänst på provanställning. Även om jag inte fick fortsätta efter provanställningen fick jag ändå bekräftelse från min teamledare om att jag var uppskattad – precis som på kaféet. Jag insåg att jag är duktig på det sociala, även om det teoretiska ibland brister. Både kunder, kollegor och chefer tyckte om mig. Det var högre upp i organisationen, från ett annat kontor, som beslutet togs att inte förlänga min anställning.

Efter ungefär tre månader som arbetslös hittade jag ett rekryteringsföretag där jag fick ett jobb. Det är tänkt som extrajobb, men jag tog vad som fanns.

Jag skrev inte in mig hos Arbetsförmedlingen förrän i mars 2025. Det gjorde att Alfa-kassan tittade tolv månader bakåt från det datumet – alltså från mars 2024 till mars 2025. Jag saknade en enda månad för att kunna få ersättning. Jag började egentligen på kundtjänsten i slutet av januari 2024, men det spelar ingen roll enligt Alfa-kassan. De räknar bara exakt tolv månader bakåt från det datum man registrerar sig. Det konstiga är att ingen nämnde detta när jag först pratade med dem och lämnade in mina papper. Då sa de bara: "Vi kollar hur mycket du jobbat, och utgår från det för att se hur mycket pengar du kan få."

Om någon där ute vet om ett fel har begåtts, får ni gärna säga till.

Jag har stora svårigheter med det teoretiska och blir nästan utmattad av alla papper som ska samlas in. Det är mycket besvärligt för mig.

Jag vill helst inte söka försörjningsstöd. Jag har det väldigt tufft och hoppas att det finns någon form av hjälp att få.

Som tur var kunde jag betala hyran denna månad, tack vare kombinationen av lön och sparade pengar. Räkningarna är också betalda.

Men nu har jag bara runt en tusenlapp kvar.

Jag har i stort sett slutat plocka pant. Det tärde på mig mer och mer och blev till slut för mycket.

Snälla, jag behöver tips.

Jag har ingen att vända mig till för ekonomisk hjälp. Ingen familj, ingen släkt.

Tack på förhand.

Jag och många andra förstår nog inte ditt problem, varför är det svårt att lämna in en ansökan om försörjningsstöd?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in