2025-04-26, 14:52
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag kan ingentig och därav tråden.
Jag har 20% av mina besparingar i guld och vill inte ha mer.
Din kommentar att värdet kommer sjunka är viktig, kanske ska göra som du säger - köpa en squier och sedan investera i annat.

Gäller samma sak marshal-staplar?
Tänkte köpa ett par lådor och en stärkare som prydnad till gitarren (som investering) men detkanske är fel

Jag håller absolut med TheGretaReset, värdet har peakat. Gitarrer och förstärkare kommer gå samma öde till mötes som fioler, dragspel och pianon. Däremot tycker jag du ska investera i någon strata och en gibson eller tre och några lådor som trevlig prydnad där hemma.
Citera
2025-04-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Jag håller absolut med TheGretaReset, värdet har peakat. Gitarrer och förstärkare kommer gå samma öde till mötes som fioler, dragspel och pianon. Däremot tycker jag du ska investera i någon strata och en gibson eller tre och några lådor som trevlig prydnad där hemma.

Och jag håller med dig.

Likaväl som en tavla eller skulptur kan en gitarr och förstärkare vara en prydnad mer än musikinstrument om man nu vill det.
Finns folk som har motorcyklar,skateboards,bilmotorer och gamla jordbruksredkap på väggarna så varför inte en Gibson?

Framtida Värde låter lag vara osagt då det förmodligen är precis som du säger.
Har man ingen idolisering om de artister och musiken som gjorde dessa modeller "odödliga" för 60-70år sedan har man antagligen inget intresse av att betala stora pengar heller.

Precis som dagens gitarrsamlare inte fattar varför 20-40åringar kan ge miljoner för Pokemonkort och Nintendo 8bitsspel.
Citera
2025-04-26, 15:23
Medlem
Belters avatar
Citat:
Var letar man efter sådana?
Ja alltså du får leta på nätet efter sån dyrgrip. Med mycket tålamod.
Citera
2025-04-26, 18:58
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och jag håller med dig.

Likaväl som en tavla eller skulptur kan en gitarr och förstärkare vara en prydnad mer än musikinstrument om man nu vill det.
Finns folk som har motorcyklar,skateboards,bilmotorer och gamla jordbruksredkap på väggarna så varför inte en Gibson?

Framtida Värde låter lag vara osagt då det förmodligen är precis som du säger.
Har man ingen idolisering om de artister och musiken som gjorde dessa modeller "odödliga" för 60-70år sedan har man antagligen inget intresse av att betala stora pengar heller.

Precis som dagens gitarrsamlare inte fattar varför 20-40åringar kan ge miljoner för Pokemonkort och Nintendo 8bitsspel.

Ja precis, den sortens samlande och investerande är obegriplig för mig, samtidigt som en 20-30årinng undrar vem fan Eddie van Halen eller David Gilmour är.
För ungefär 30 år sedan ärvde jag ett dragspel av en äldre släkting. Bästa märket, bästa modellen på sin tid. Jag trodde jag skulle få några tusen för det, men det visade sig sakna värde. Någon handlare sade att det hade kunnat vara lite intressant om det varit elektriskt. Akustiska dragspelare var antingen på äldreboende eller var döda.
Citera
2025-04-27, 11:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2025-04-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Mmm, jag har en lite vägg som skulle må bra av två lådor och en stärkare.
Vad vill man ha som är snyggt och nogurlunda vettigt även om man bortser från värdeökning?
Jag spelar ju för husbehov men tänker det är snyggt som sagt
Citera
2025-04-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du kan uppenbarligen för lite om gitarrer för att göra en sådan investering.

Gitarrer kommer att sjunka som en sten i värde när boomers dör precis som segelsbåtar och sportflygplan gjort tidigare (priserna har redan toppat och är på väg neråt). Köp en squier att spela på och köp guld som investering.
Rätt att jag kan noll om detta, därav tråden.
Dock blir jag nyfiken på squire - aldrig testat en sådan.
Har du möjligen tips på en billig bra?
Detta är alltså för spelandet och inte "konst" med en stapel och en SG på väggen..
Citera
2025-04-29, 19:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Rätt att jag kan noll om detta, därav tråden.
Dock blir jag nyfiken på squire - aldrig testat en sådan.
Har du möjligen tips på en billig bra?
Detta är alltså för spelandet och inte "konst" med en stapel och en SG på väggen..
classic vibe serien är hur bra som helsts. Nu är jag en teleguy...och en tweedguy (fender tweed deluxe, det är deluxe ljudet som marshall skall ta vidare).

Fast jag har också tänkt att du kanske skall ha en SG om det är marshall-ljudet du är ute efter.
Citera
2025-05-17, 17:02
Medlem
Citat:
classic vibe serien är hur bra som helsts. Nu är jag en teleguy...och en tweedguy (fender tweed deluxe, det är deluxe ljudet som marshall skall ta vidare).

Fast jag har också tänkt att du kanske skall ha en SG om det är marshall-ljudet du är ute efter.
Jag har en sådanhär som jag dammat fram:
https://reverb.com/item/37715826-ori...50xd-amp-combo
Som komplement vill jag ha en lättspelad gittar för lite 80-tals rock/hårdrock och kanske blues.
Kanske är denna: https://musikborsen.se/sortiment/str...onde-elgitarr/

Tror ni på denna combo som jag kan ta med mig på ålderdomshemmet när det är dax?
Citera
2025-05-17, 17:16
Medlem
Gitarren funkar kanon och säkert förstärkaren också. Men 50W och 4x6" högtalare blir alldeles för volymstarkt för vardagsrummet, och passar bättre i replokalen. Att ha en alldeles för stor stärk hemma är trist, för dom brusar alltid mera och det blir störande snabbt när man vill spela tyst.

Annars vilken liten förstärkare som helst funkar för hemmabruk, men gärna max 10-15W som tex de minsta Vox pathfinder eller peavey rage som du ofta hittar på annons för under en tusenlapp. Låter skitbra och håller livet ut.

Moderna småstärkare typ microcube och katana funkar också men jag föredrar en som inte är digital för fem öre. Men om du vill spela in till datorn är det väldigt smidigt med såna.

Citat:
Som komplement vill jag ha en lättspelad gittar för lite 80-tals rock/hårdrock och kanske blues.

Tror ni på denna combo som jag kan ta med mig på ålderdomshemmet när det är dax?
Senast redigerad av busy-signal 2025-05-17 kl. 17:25.
Citera
2025-05-17, 18:44
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:

Absolut inte förstärkaren. Vad du vill ha är klassisk hårdrock sound. Egentligen ditt favorit rörsound (måste inte vara rör utan går att emulera) av tweed, blackface eller marshall. Allt annat än de 3 sounden kommer att göra dig besviken.

Det är bättre att du köper en uafx pedal när de kommit så nära orginalen än den roland (men köp fan inte vox).

Roland gjorde bra stärkare för jazzgitarrister. Men det är knappast det du efterfrågar.

Det klassiska 80-tals hårdrocksoundet är strat med en humbucker i stallposition
Citera
2025-05-18, 09:20
Medlem
Citat:
Absolut inte förstärkaren. Vad du vill ha är klassisk hårdrock sound. Egentligen ditt favorit rörsound (måste inte vara rör utan går att emulera) av tweed, blackface eller marshall. Allt annat än de 3 sounden kommer att göra dig besviken.

Det är bättre att du köper en uafx pedal när de kommit så nära orginalen än den roland (men köp fan inte vox).

Roland gjorde bra stärkare för jazzgitarrister. Men det är knappast det du efterfrågar.

Det klassiska 80-tals hårdrocksoundet är strat med en humbucker i stallposition
Okey, då hade jag lite otur då.
Skulle du kanske kunna länka ett intressant och billigt alternativ till förstärkare?
En snygg marshall-låda med top som möbel i vardagsrummet skulle funka oxå om det går att hitta till vettigt pris.
Jag har aldrig gillat den där Roland-kuben men den kanske går att sälja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in