• 1
  • 2
2025-04-26, 11:46
Medlem
Tänkte köpa en gura och spela lite på men tänkte den kunde vara en investering likaså.
Min budget är 50k'ish.

Vad köper man och var?
Känns som att det är lätt att bli lurad om man inte är nörd.
En Gibson SG eller Fender stratocaster vore kul att ha på väggen.
Tips?
Senast redigerad av Mr.tubbs 2025-04-26 kl. 11:53.
Citera
2025-04-26, 11:48
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Tänkte köpa en gurra och spela litepå men täkte den kunde vara en investering likaså.
Min budget är 50k'ish.

Vad köper man och var?
Tips?
Köp en Gibson LP ’60 av någon som som är desperat i behov av cash.
Citera
2025-04-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Köp en Gibson LP ’60 av någon som som är desperat i behov av cash.
Var letar man efter sådana?
Citera
2025-04-26, 11:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tänkte köpa en gura och spela lite på men tänkte den kunde vara en investering likaså.
Min budget är 50k'ish.

Vad köper man och var?
Tips?

Den bör vara halvakustisk för då rymms det mer pengar i den så Gibson har bra modeller men jag skulle satsa på en Rickenbacker!
Citera
2025-04-26, 12:02
Medlem
Köp en basfiol i stället där finns det gott om plats för pengar. 😀
Citera
2025-04-26, 12:09
Moderator
Nospheratus avatar
Gå till Halkans gitarrbutik på Söder i Stockholm. Han säljer ju bara vintage. Nu upplever jag honom som en kokett stropp som tror han är något slags gitarrbutikernas Bukowskis. Den beskrivningen är väl kanske inte fel men jag fattar inte varför man måste ha en oskön attityd mot alla som inte råkar vara Brian May i butiken.

Där hittar du lätt en gitarr i den prisklassen, och du slipper ju bli blåst. Han är en stropp men han är helt legit och vet vad han sysslar med. Det är ju hela hans varumärke.
Citera
2025-04-26, 12:30
Medlem
G-spottornados avatar
En så dyr gitarr ska inte hänga på väggen. Den ska ligga förvarad i slutet hardcase för att undvika alla sorts skador, så klart. Det blir ju säkert en Gibson LP och de är ju ökänt ömtåliga vid huvudet.

Lycka till!
Citera
2025-04-26, 12:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Du kan uppenbarligen för lite om gitarrer för att göra en sådan investering.

Gitarrer kommer att sjunka som en sten i värde när boomers dör precis som segelsbåtar och sportflygplan gjort tidigare (priserna har redan toppat och är på väg neråt). Köp en squier att spela på och köp guld som investering.
Citera
2025-04-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Du kan uppenbarligen för lite om gitarrer för att göra en sådan investering.

Gitarrer kommer att sjunka som en sten i värde när boomers dör precis som segelsbåtar och sportflygplan gjort tidigare (priserna har redan toppat och är på väg neråt). Köp en squier att spela på och köp guld som investering.
Jag kan ingentig och därav tråden.
Jag har 20% av mina besparingar i guld och vill inte ha mer.
Din kommentar att värdet kommer sjunka är viktig, kanske ska göra som du säger - köpa en squier och sedan investera i annat.

Gäller samma sak marshal-staplar?
Tänkte köpa ett par lådor och en stärkare som prydnad till gitarren (som investering) men detkanske är fel
Citera
2025-04-26, 13:28
Medlem
I Stockholm finns denna affär, Halkans.

http://www.halkans.com/

Ligger nära medborgrplatsen. Dit har många riktiga legender gått för att handla. De har garanterat riktiga rariteter om du vill köpa en gitarr som investering.
Citera
2025-04-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
I Stockholm finns denna affär, Halkans.

http://www.halkans.com/

Ligger nära medborgrplatsen. Dit har många riktiga legender gått för att handla. De har garanterat riktiga rariteter om du vill köpa en gitarr som investering.
Och snubben som har affären kan allt. Så det du inte kan, det kommer han berätta för dig. Bara han fattar att du är seriös och har pengarna att spendera. Annars kan han vara lite knepig.
Citera
2025-04-26, 14:10
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Jag kan ingentig och därav tråden.
Jag har 20% av mina besparingar i guld och vill inte ha mer.
Din kommentar att värdet kommer sjunka är viktig, kanske ska göra som du säger - köpa en squier och sedan investera i annat.

Gäller samma sak marshal-staplar?
Tänkte köpa ett par lådor och en stärkare som prydnad till gitarren (som investering) men detkanske är fel
Jag har inte sett någon debatt om förstärkare men säkert 20 om elgitarrer. Det är boomers som samlar på gitarrer. De yngsta blir 61 år, de äldsta 80.

Men förstärkaren håller på att dö. Stora band kör processorer idag.

Köp en mindre rörföstärkare som ger dig det klassiska marshall-ljudet för att ha kul och investera i annat. Visst kan man ha en stack som prydnad. I stället för konst. . Men inte som investering.

Ja, individer som halkan kan allt. Men de vill också sälja saker till dig. Jag delar med mig av mina tankar och kunskaper gratis.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-04-26 kl. 14:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in