Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-27, 06:41
Medlem
Myggorna....Glöm icke myggorna. Utanför tullarna finns det hela tiden myggor som vill attackera dig...
Citera
2025-04-27, 06:55
Medlem
Snusfris avatar
Har själv flyttat från hus till lägenhet. Slipper klippa gräset, röja i trädgården, måla och fixa. Alltid något som behöver göras. Nu kan jag lägga all den tid på annat. Saknar väl trädgården (när gräset är klippt och rabatterna rensade och buskarna klippta) men har en stor balkong nu.
Citera
2025-04-27, 07:59
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Slipper stora grupper av främmande människor (innerstadsmänniskor), maten är billigare, naturen är vackrare, du har utrymme att pyssla med saker på tomten, du kan aktivera kroppen på ett soft sätt med skogspromenader, svampplockning, vedhuggning. Folk är trevligare utanför stan.

Är själv betongunge men siktar mot skogen så fort jag hittar nåt lämpligt.

Vilken mat är det som är billigare? I stan har du ofta en massa butiker att välja på inklusive lågprisvarianter. På landet har du en dyr Ica eller Coop.

Att äta ute är inte heller billigare utanför stan. Däremot är kvalitén sämre och utbudet smalare.
Citera
2025-04-27, 09:19
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Hej!
Jag bor just nu i en lägenhet i Stockholms innerstad och har en idé om att flytta till hus.
Det jag gillar med mitt nuvarande boende är närheten till allt. Allt finns runt hörnet och det är en frihet jag verkligen uppskattar. Samtidigt lockas jag av tanken på husliv. Att ha en egen trädgård, större ytor och kanske lite mer lugn och ro.

Vad är Flashbacks erfarenheter?
Och finns det områden som erbjuder en kombination? Har kollat lite på stora Essingen och danderyd.
Det beror ju helt på hur dyrt hus man har råd med.
Bodde som 19-28åring i lägenhet i Stockholm och bor nu i villaområde 1mil utanför centrala Stockholm.
Villaområdet är relativt lugnt. Som nu, solen skiner och det råder ett stillsamt lugnt över hela området. Stor grön tomt som blir härligare för varje år. Att vakna upp är en lugn och fridfullt upplevelse. Sätta sig i en solstol eller lägga sig i en hängmattan med en bok när vädret tillåter är underbart. Grilla något gott till middag efter jobbet.
De flesta grannar är helt ok, några riktigt goa.
Men villor i inte jättedyra områden (under 10 miljoner) ligger ofta nära "ghetton" och får in deras kaosungar i skolorna. Vilket har gjort att vi känt oss tvungna att ha barnen i privatskolor.

Drömmen är annars en villa i Smedslätten Bromma eller kanske Enskede eller Lidingö.
Men det är några miljoner för dyrt för oss.
Citera
2025-04-27, 09:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Vilken mat är det som är billigare? I stan har du ofta en massa butiker att välja på inklusive lågprisvarianter. På landet har du en dyr Ica eller Coop.

Att äta ute är inte heller billigare utanför stan. Däremot är kvalitén sämre och utbudet smalare.
Jag jämförde i huvudsak innerstan och finare områden med förorten. Då är skillnaden ganska stor, ofta.

Testa köpa en matkasse i Djursholm/Djurgården och sedan samma matkasse i Tensta/valfri förort.
Citera
2025-04-27, 09:36
Medlem
Jag har BR i innerstan och en sommarstuga ca 3 timmar bort med bil. För mig är det perfekt då jag bara vill ha trädgård på sommaren. Jag har ingen lust att skotta snö på vintern t ex. Så i september så stänger jag ner stugan och så får den stå till april/maj nästa år då jag öppnar upp den igen. Den kostar då i princip ingenting större delen av året. Det som också är skönt med att bo i lägenhet är att jag bara behöver vattna blommorna och låsa dörren när jag åker till stugan. Hade jag haft hus hade jag behövt någon att tömma brevlådan, klippa gräset, vattna rabatter osv. En lägenhet är så mycket enklare att lämna några veckor här och där.
Citera
2025-04-27, 09:48
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag jämförde i huvudsak innerstan och finare områden med förorten. Då är skillnaden ganska stor, ofta.

Testa köpa en matkasse i Djursholm/Djurgården och sedan samma matkasse i Tensta/valfri förort.

Visst om du brukar handla på Djurgården/Djursholm men nu ska köpa hus i Tensta så är det säkert billigare på lokala Matrebellen.

Men ska du flytta från centrala Kungsholmen med väldigt prisvärda restaurangmat samt Coop, Ica, Lidl och Willys till Ekerö med bara en dyr Ica och Coop samt überkasst restaurangutbud så blir det knappast billigare.
Citera
2025-04-27, 10:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Du måste ju inte bo mitt ute i ingenstans om du är rädd för att bli isolerad.
Jag bor i ett rätt idylliskt lugnt, bilfritt, radhusområde i utkanten av Stockholm med bra grannar och mycket barnfamiljer.
Jag har bekanta som bor ute i skogen som ibland dyker upp här bara för att dom vill ge sina barn stimulans och dåligt samvete för att barnen har tråkigt och blir isolerade.
Här är det bara att öppna dörren så kan ungarna springa ut till lekplatser, fotbollsplan osv.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-27 kl. 10:04.
Citera
2025-04-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är väl typ 5x inkomsten.. är du vd för Ericsson är det nog lugnt att låna 30 millar, finns ingen gräns det är lönen som sätter taket(och kontantinsatsen)
Japp ni pratar om skuldkvotstak. Det fanns ett förslag om max lånebelopp, men det blev aldrig lag. Så bankerna får fortsätta att låna ut hur ycket de vill.

Däremot påverkar inkomsten amorteringen av lånet. Om man lånar mer än 4,5 gånger sin bruttoinkomst måste man amortera 1 procent extra utöver de 0/1/2 procent som beror på belåningsgraden.
Citera
2025-04-27, 10:51
Medlem
Waterlilys avatar
Att bo i eget hus kräver en ekonomisk buffer. Annars blir det katastrof när saker går sönder. Att behöva låna till när varmvattensberedaren behöver ersättas är inte roligt.

Visst underhåll har har ganska lång tid mellan åtgärderna. T ex att lägga om taket (30 - 50 år): 300 kkr och uppåt.

Ommålning och/eller byte av paneler. Här pratar vi också i termer av 100 kkr.

Andra prylar som kan svida ekonomiskt när det blir problem är:

Värmesystemet inklusive varmvattnet
Kyl och frys
Tvätt- och diskmaskin
Spis och ugn
Ventilationssystem

Sen tillkommer regelbundna kostnader som du kanske redan nu har inbakat i hyran eller liknande och som du kanske inte tänker på:

Dyrare husförsäkring
Vatten och avlopp
Sophämtning
Dyrare el
Internetanslutning
Sotning och rengöring av ventilation
Årliga fastighetsavgiften
Eventuell Samfällighetsavgift
Eventuell avgift till bostadsrättsförening

Så det är bara att börja plussa ihop kostnader.

Så det är inte bara lånekostnaden för ditt ny boende som är dyrt.

Vänligen Näckrosen
Citera
2025-04-27, 21:14
Medlem
Jag bor i hus. Kan berätta att jag letade hus i fyra år innan jag bestämde mig vilket hus jag skulle köpa.

Det finns så många hus som är jättefina, men de ligger precis bredvid en bilväg där bilar passerar hela tiden. Så där faller många bort pga ljudnivån. Sådant kan man skita i när man bor i lägenhet och hela tiden är inomhus, men i hus med trädgård så befinner du dig ofta utanför huset. Då är buller ett big no no.

Insyn, en av de stora fördelarna med trädgård är att kunna vara sig själv och slappna av utomhus. Det är inte så kul om det hela tiden passerar folk som ser dig på nära håll. Det är lika illa som att bo på bottenvåningen och alla som passerar ser jag in i ditt vardagsrum. Där faller också många hus bort.

Trädgårdens storlek. Ärligt talat, där är så många hus med så liten trädgård att det är inte värt det.

Ålder och skick på huset. Lustigt nog så kostar ett gammalt hus lika mycket som ett nyare hus. Vet inte hur marknaden fungerar, men det är som att det är inte huset du betalar för utan hur pass populärt just det läget är. Är man beredd betala flera tusen extra i månaden för att bo i ett populärt område?

Många hus tillsammans. Nej, det är inte så kul. Radhus, bostadsrätt och villor som ligger trångt. Vad är då fördelen förutom storleken på bostaden jämfört med en vanlig lägenhet?

Det hus som jag till slut hittade ligger jättefint. Det är privat med väldigt få som passerar och då på ett bra avstånd. Ingen insyn till stora delar av trädgården. Stor trädgård med plats för aktiviteter och för att utforma trädgården såsom man vill. Stort boendeutrymme 200 kvm och 150 kvm förvaringsutrymme. Byggt på 80-talet.

Jättenöjd. Ja det kostar ungefär 3 ggr mer än att bo i en hyreslägenhet. Men det är verkligen min egen lilla plats i världen som bara jag äger och rår om och ingen annan.

Största nackdelen?

Avståndet till jobbet. En timme bilväg. Men det går alldeles utmärkt att jobba hemifrån så det är inte 5x2 timmar resväg varje vecka. Det är lugnt och rofyllt. Jag bestämmer helt själv när och hur jag träffar folk vilket är väldigt skönt för jobbet kan vara extremt intensivt ibland.
Citera
2025-04-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Du måste ju inte bo mitt ute i ingenstans om du är rädd för att bli isolerad.
Jag bor i ett rätt idylliskt lugnt, bilfritt, radhusområde i utkanten av Stockholm med bra grannar och mycket barnfamiljer.
Jag har bekanta som bor ute i skogen som ibland dyker upp här bara för att dom vill ge sina barn stimulans och dåligt samvete för att barnen har tråkigt och blir isolerade.
Här är det bara att öppna dörren så kan ungarna springa ut till lekplatser, fotbollsplan osv.

Vilken stadsdel bor du i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in