Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 16:47
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Hej!
Jag bor just nu i en lägenhet i Stockholms innerstad och har en idé om att flytta till hus.
Det jag gillar med mitt nuvarande boende är närheten till allt. Allt finns runt hörnet och det är en frihet jag verkligen uppskattar. Samtidigt lockas jag av tanken på husliv. Att ha en egen trädgård, större ytor och kanske lite mer lugn och ro.

Vad är Flashbacks erfarenheter?
Och finns det områden som erbjuder en kombination? Har kollat lite på stora Essingen och danderyd.

Stora Essingen är så centralt du kommer om du vill bo i villa.
Citera
2025-04-26, 16:48
Medlem
Citat:
Som du beskriver är det mycket jobb med hus, pansionärer har tid men inte alltid orken.

De har gott om tid fr kl 0500 till 20.00 och de bör inte sitta och vänta på döden..
Kropp blir stel efter en tid...
Röra kropp ofta ofta... fr kl 0600 till 1800.
Mycket pauser.

Mindre fett mat kött och socker..
Mycket grönsaker. Mycket mat diet och ofta små portion ca 10 ggr per dag. Bättre än stor portion och sova hela dagen eller gloooo på tv... eller glo i fönster...
Citera
2025-04-26, 17:13
Medlem
Eventuellt kan du ju testa hyra ett hus under en viss tid innan du bestämmer dig?

Jag hyrde en stuga på den tiden jag var sugen på "stugliv" insåg snabbt att det inte var något för mig just nu i detta skede av mitt liv så drt sparade mig en massa huvudvärk att hyra innan köp.

I framtiden när jag vill flytta kommer jag nog göra samma sak hyra i området innan köp.
Citera
2025-04-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ett enskilt hus kostar ju minst 4-5 miljoner. Så man behöver en partner som har bra ekonomi och kan låna.
Pga lag krav på bankerna så är gränsen för vad en enskild person kan låna ungefär 3 miljoner.

Ett radhus kan du kanske få för 3 millar.

4-5 miljoner? Du missade vilka områden han skrev? Lägg på 10 miljoner
Citera
2025-04-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Eventuellt kan du ju testa hyra ett hus under en viss tid innan du bestämmer dig?

Jag hyrde en stuga på den tiden jag var sugen på "stugliv" insåg snabbt att det inte var något för mig just nu i detta skede av mitt liv så drt sparade mig en massa huvudvärk att hyra innan köp.

I framtiden när jag vill flytta kommer jag nog göra samma sak hyra i området innan köp.

Smart, borde kolla efter det. Vart hyrde du någonstans?
Citera
2025-04-26, 19:51
Medlem
Citat:
Hej!
Jag bor just nu i en lägenhet i Stockholms innerstad och har en idé om att flytta till hus.
Det jag gillar med mitt nuvarande boende är närheten till allt. Allt finns runt hörnet och det är en frihet jag verkligen uppskattar. Samtidigt lockas jag av tanken på husliv. Att ha en egen trädgård, större ytor och kanske lite mer lugn och ro.

Och finns det områden som erbjuder en kombination? Har kollat lite på stora Essingen och danderyd.
Nu provade jag Stockholms innerstad under en kort period, trotts att jag hade gångavstånd plus att jag var relativt ung(31) höll jag på att bli vansinnig.
Sen har jag bott i lägenhet tidigare men jag trivs inte alls.
Men det beror på vem man är, vill man hålla på med saker utanför hushållet, hobbies, kultur, resor restaurangbesök och inte vill jobba med bostaden är lägenhet att föredra.
Vill du vara hemma kunna låta barn och husdjur springa löst samt trivs med att påta i trädgården och ta en kaffe på altanen är hus att föredra.
Har vänner och bekanta av bägge slagen.
Vill du vara hemma pyssla med hemmet är ett hus att föredra, vill du hellre gå på gym, restauranger etc. är det bättre med lägenhet.
Citera
2025-04-26, 19:53
Medlem
Citat:
Smart, borde kolla efter det. Vart hyrde du någonstans?

Hyrde en stuga i stockholms skärgård hittade den som hyrde ut via en facebook grupp kommer ej ihåg vad den heter men tog kontakt med kvinnan hon ville ha rätt saftigt betalt men fick lite billigare då jag skulle bo där under en lite längre tid än vad hon annars brukar hyra ut stugan samt så tog jag under lågsäsong under en del av hyresperioden.
Citera
2025-04-26, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Hyrde en stuga i stockholms skärgård hittade den som hyrde ut via en facebook grupp kommer ej ihåg vad den heter men tog kontakt med kvinnan hon ville ha rätt saftigt betalt men fick lite billigare då jag skulle bo där under en lite längre tid än vad hon annars brukar hyra ut stugan samt så tog jag under lågsäsong under en del av hyresperioden.

Tack för tipset!
Citera
2025-04-26, 22:02
Medlem
Kanastras avatar
Jag har gjort resan från ett liv i br i innerstan till hus på landet, alltså inte ett villaområde på landet utan ett enskilt hus längs en grusväg.

Mycket mer jobb än jag någonsin trott och mer kostnader. Man kan lätt naivt tro att det är billigt att 'bara bo' men exakt allting kostar och allt behöver underhållas och tas hand om.
Bara en sån sak som att jag behövde en åkgräsklippare och till den bygga en liten bod, kostade ca 40-50 000:-. borra ny brunn runt 80 000:-. Visst, jag hade kunnat lista ut det innan men som förstagångshusköpare så hade jag inte koll på allt. Nästa hus kommer jag se med andra ögon..
Skaffade hus med stor tomt, kändes lite lyxigt..well, det ska klippas och rensas ogräs där med..

Känner mig inte isolerad, men det är i regel jag som får ge mig av och träffa mina vänner i stan. I början kom alla hit och hälsade på, men det klingade av, lite för långt bort..
Men jag har ett behov av ensamhet och tycker det är rätt skönt att själv kunna bestämma när jag ska träffa vännerna och den tid det tar att köra bil var jag inställd på innan jag köpte huset. Varje mil närmare stan man köper hus, desto dyrare tenderar huset att bli och jag ville inte ha ett stort lån så extratid i bilen var inräknat för att hitta ett prisvärt boende.

Jag har startat en tråd om husägandets vedermödor, läs igenom den.
Kommer nog inte vilja äga ett äldre hus igen MEN det är kul att ha gjort det, och jag bor fortfarande kvar. Och det är stor skillnad på ett gammalt enklare hus och ett nyare och om man är ensam eller två med motivation.
Citera
2025-04-26, 23:35
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Hej!

Usch, jag förstår att du längtar bort. Flyttade själv långt bort från lägenheten i storstaden till livet ute på landsbygden för decennier sedan och har aldrig tittat tillbaka. Det är så otroligt mycket som händer i skogen och naturen och allt man behöver finns runt hörnet och det är en frihet jag verkligen uppskattar! Här finns frisk luft, mörker, tystnad, stjärnhimlen, ved, odlingar, husdjuren, vilt, fiske, vänner och grannar.

Rekommenderar ett område norr om dalälven!
Citera
2025-04-27, 02:02
Medlem
Citat:
Lugnet är en grej som lockar mig, däremot är jag som tidigare nämnt lite smånojig över att bli för isolerad, hur har du upplevt det?
Är ju en risk. Mer ansvar läggs på DIG, en massa människor kommer inte ramla förbi som de kanske gör i stan, folk är bekväma. Vill du umgås är det mer planerande och du som kommer behöva ta dig till umgänge och aktiviteter.
Citera
2025-04-27, 05:48
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Vi gjorde den resan förra året, efter 53 år i Göteborgs centrum så köpte vi ett litet hus utanför stan på landet, bästa vi har gjort.
300m till närmaste granne, 50m från en sjö, just nu när jag skriver detta så sitter jag på altanen med morgonkaffet och hör fåglarna överallt och tittar ut över sjön.
Visst, jag har 50min till jobbet istället för 10min.

Det är mycket jobb med trädgård hus etc, men lugnet kompenserar det....och framförallt....inte en enda blatte någonstans.

Bästa vi har gjort, huset är modernt och heltenoverat, tomt på 2000kvm med stort varmgarage och kostade som en tvåa i Göteborgs ytterområde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in