2025-04-30, 11:24
Medlem
Det finns inget ”alfa” eller ”beta” hos arten människa. Det är begrepp som är tagna från etologi alltså vetenskapen kring djurs beteende och går inte överföras till människor.

Det som finns hos människor är fenomen som
dominans (positiv sådan eller negativ), begåvningar, mentala förmågor, utbildning, kompetens, meriter, övrig social status etc etc
som gör att vissa människor får ledarroller av andra.
Citera
2025-04-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Jag skulle säga att en alfaman är en som har hög IQ - men samtidigt kan slåss och döda.

Intelligens spelar ingen roll om någon kan döda dig med sina bara händer. På samma sätt som om du bara kan slåss och har ingen intelligens, då blir du lätt ett offer för onda krafter som är intelligentare än dig. Därför behövs kombinationen.

Muskler, längd, kuk, pengar och hur många motorcyklar du har i garaget är ganska oviktigt i sammanhanget, men något som de flesta i samhället lägger stor vikt på.

Vad är en alfaman för er?
Alfa = hög social ställning. Utgångspunkten bör väl kunna vara överklass, i strikt mening. Framgångsrik man i medelklassen; "semi-alfa"?
Citera
2025-04-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det finns inget ”alfa” eller ”beta” hos arten människa. Det är begrepp som är tagna från etologi alltså vetenskapen kring djurs beteende och går inte överföras till människor.

Det som finns hos människor är fenomen som
dominans (positiv sådan eller negativ), begåvningar, mentala förmågor, utbildning, kompetens, meriter, övrig social status etc etc
som gör att vissa människor får ledarroller av andra.

Och sen finns ledarroller som är ideologiskt påtvingade på oss andra. Som när moderna feminister kräver kvinnor kvoterade i chefspositioner. Att meritokrati är en förutsättning för att lyckas i en chefsroll spelar ingen roll för er.
Citera
2025-04-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och sen finns ledarroller som är ideologiskt påtvingade på oss andra. Som när moderna feminister kräver kvinnor kvoterade i chefspositioner. Att meritokrati är en förutsättning för att lyckas i en chefsroll spelar ingen roll för er.

Trams igen, försöker du seriöst hävda att den patriarkala idén om att enkom män kan vara chefer/ ska vara familjens ”överhuvud” ex. inte skulle vara en påtvingad ideologi?

Att vi idag anstränger oss lite extra för att få in kvinnor i div. ledarroller har med detta faktum att göra.
Och det har dessutom lett till att vi idag har mängder med naturligt begåvade människor för just ledarpositioner, av båda könen.
Istället för mängder med män som inte har något i den rollen att göra.
En rejäl vinst med andra ord.
Citera
2025-04-30, 14:49
Medlem
Citat:
Trams igen, försöker du seriöst hävda att den patriarkala idén om att enkom män kan vara chefer/ ska vara familjens ”överhuvud” ex. inte skulle vara en påtvingad ideologi?

Att vi idag anstränger oss lite extra för att få in kvinnor i div. ledarroller har med detta faktum att göra.
Och det har dessutom lett till att vi idag har mängder med naturligt begåvade människor för just ledarpositioner, av båda könen.
Istället för mängder med män som inte har något i den rollen att göra.
En rejäl vinst med andra ord.

Som vanligt så fular du dig och argumenterar på saker jag inte skrivit. Bättre kan du (kanske).

Jag har inte skrivit nåt om familjer.

Jag har heller inte skrivit att jag tycker att det är bra att män får chefsposter bara för att de är män.

Du kanske inte förstår vad meritokrati innebär? Det betyder att den som är bäst lämpad för ett jobb får det.
Idag får kvinnor positiv särhandling av ideologiska skäl.
Citera
2025-04-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Som vanligt så fular du dig och argumenterar på saker jag inte skrivit. Bättre kan du (kanske).

Jag har inte skrivit nåt om familjer.

Jag har heller inte skrivit att jag tycker att det är bra att män får chefsposter bara för att de är män.

Du kanske inte förstår vad meritokrati innebär? Det betyder att den som är bäst lämpad för ett jobb får det.
Idag får kvinnor positiv särhandling av ideologiska skäl.

Nej idag så är det just meriotakri som gäller.
Den som är mest meriterad för en position får jobbet, det är först när det står mellan 2 likvärdiga sökande som man även tittar på andra saker som ex. kön eller något annat som saknas på arbetsplatsen i övrigt.
Tramset är alltså enkom ditt.
Citera
2025-04-30, 16:25
Medlem
Paris24s avatar
Vill lägga till att begreppet "alfaman" är taget från djurvärlden, där en alfahanne är den som honorna väljer att para sig med först. Exempelvis är schimpansens samhälle, vår närmaste släkting 4M år, helt styrd av parning med alfahannen.

Men människor har inte alfahannar, någon som alla kvinnor vill para sig med. En teori är att de försvann när vi lärde oss tala med varann. Med tal så kan två betamän lägga upp en plan och fälla alfamannen och ta över kvinnorna. och när detta gjorts i 1M år så fanns det inte längre kvar några riktiga alfamän-gener.

Så svaret på TS är att en alfaman är någon som är intelligent och vältalig. Det är vi som får kvinnorna och sprider våra gener.
Citera
2025-05-02, 19:25
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att en alfaman är en som har hög IQ - men samtidigt kan slåss och döda.

Intelligens spelar ingen roll om någon kan döda dig med sina bara händer. På samma sätt som om du bara kan slåss och har ingen intelligens, då blir du lätt ett offer för onda krafter som är intelligentare än dig. Därför behövs kombinationen.

Muskler, längd, kuk, pengar och hur många motorcyklar du har i garaget är ganska oviktigt i sammanhanget, men något som de flesta i samhället lägger stor vikt på.

Du började bra med dom 7 första orden sen tappa du det.

En alfa ska kunna slåss och döda?

Oh baby, maskulint 😌

En alfa är en man med integritet, god och sund moral och etik och med emotionell intelligent.
Det i sig ger mannen en naturlig pondus.
Han tar hand om sig själv och sin hälsa och han är en man av ära. En ledare i form av ambition och psykisk styrka.

Sen tror jag att varenda man och kvinna hade valt en stor dick och längd före att kunna döda och slåss. Ändå är det inte det som utgör mannen.

Vad anser du själv att du är för typ av man? 😊
Citera
2025-05-03, 20:30
Medlem
halaltarzans avatar

Fast det där är väl lite beroende på om du är uppvuxen i en förort, eller om du är uppvuxen i ett akademikernäste? Tror liksom att få en Glock inkörd i munnen trumfar att bli hotad av någons advokat alla dagar i veckan?
Citera
2025-05-04, 03:44
Medlem
deddds avatar
Viktigaste är att ha en kurs i hur man blir en alfaman.
Egentligen bara det som krävs för att vara en alfa. Hyr några Dubaihoror och en Lamborghini några timmar i tillägg är du nära den ultimata alfan, och det är ju den man vill vara.

Jag har en kurs för hur man blir den Ultimata Alfan istället för en vanlig töntig alfa, som är beta. Kursen kostar bara 5 miljoner deddd-coin just nu, vanligt pris 10 miljoner, så skynda.
Senast redigerad av deddd 2025-05-04 kl. 03:47.
Citera
2025-05-10, 17:55
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Finns ingenting som heter alfa bland människor.

Låt oss skrota det här barnsliga och obildade vokabulären som kommer från den amerikanska manosfären en gång för alla.
Citera
2025-05-11, 11:45
Medlem
Citat:
Nej idag så är det just meriotakri som gäller.
Den som är mest meriterad för en position får jobbet, det är först när det står mellan 2 likvärdiga sökande som man även tittar på andra saker som ex. kön eller något annat som saknas på arbetsplatsen i övrigt.
Tramset är alltså enkom ditt.

Sverige är allt annat än en meritokrati. Räcker med att ta en titt inom politik och rättsväsende så blir det snabbt uppenbart att kvotering nästan är mer regel än undantag. Kvinnor som arbetar inom dessa områden och som inleder kärleksrelationer med gängkriminella är ett ypperligt exempel på hur långt det har gått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in