Citat:
Ursprungligen postat av
sdxdfr
Jag vet att Stuka är en förkortning av det tyska ordet för störtbombare men namnet Stuka används i vardagligt språk, och jag är helt säker på att du visste vilken flygplansmodell jag syftade på direkt när du läste rubriken eller hur?
Det var t.o.m så att tyska fordon med raketartilleri kallades Stuka Zu Fuzz, vilket om man översätter det blir störtbombare till fots vilket visar hur vedertaget namnet Stuka blev för planet som också kallades flygande artilleri.
Detta trots att ingen skulle vara dum nog att tro att en halvbandvagn med raketer skulle kunna användas som ett störtbombar-flygplan.
Citat:
Det var inte så jätte bra ide med luftvärns kanoner på vingarna Han måste komma lågt i stället för rätt ner och ensam stridsvagnar är inte så stor bragd
Det gick nog rätt bra för honom eftersom han fick sin kanonförsedda Stuka i februari 1943 och i december 1944 belönades han som ende tysk i WW2 med Riddarkorset av Järnkorset med gyllene eklöv, svärd och diamanter direkt ur Hitlers hand.
Detta efter att ha förstört 519 sovjetiska stridsvagnar, ett slagskepp och 150 kanoner, givetvis inte alla med sin JU 87G med kanoner men som exempel slog han ut 12 stridsvagnar under en enda dag i slaget om Kursk.
Med tanke på att Stukan till skillnad från Focke-Wulf som också ofta användes som attackplan hade Stukan en vattenkyld radmotor medan F-W 190s motor var luftkyld så det hade räckt med en turträff i Rudels kylare så hade motorn skurit efter ett tag.
Dock var han en hängiven nazist även efter kriget så man ska nog inte hylla honom för mycket.