2025-04-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man kanske inte får ta ledigt? På mitt jobb är tydligt att det inte beviljas tjänstledigt på det viset.

Jo, så kan det också vara. Men hur många har ens ställt frågan om de under några månader kan gå ner i tid?
Man kör hantverkarspåret fullt ut.
Citera
2025-04-27, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo, så kan det också vara. Men hur många har ens ställt frågan om de under några månader kan gå ner i tid?
Man kör hantverkarspåret fullt ut.

Inte många, men vet några som gjort det faktiskt, men då har det varit stora projekt som att bygga ett helt hus, och längre ledigheter än nån månad.

Själv tycker jag inte det är några större problem att hinna med båda och, men tidsplanen blir ju längre.
Citera
2025-04-27, 09:05
Medlem
Det handlar om pengar. Jag har byggt och rivit väggar, byggt nya kök, altaner, kaklat osv osv. Skulle jag anlitat hantverkare hade jag bara haft råd att göra hälften ungefär.
Citera
2025-04-28, 00:10
Medlem
Acid-Brains avatar
I princip kan alla utföra de renoveringsjobb som det tidigare anlitats någon annan att göra. Det är inte så himla svårt att byta ut ett kök, lägga nytt golv eller kakla väggar. Det handlar bara om att våga. Det finns hur många tutorials som helst där ute som man kan ta till hjälp för att få vägledning i hur man ska gå tillväga. Att utföra jobbet själv ger också en särskild tillfredsställelse, även om jobbet man gör tar 10 gånger längre tid än vad det skulle ta för ett "proffs" att utföra det.
Citera
2025-04-28, 08:22
Medlem
En hantverkare i runda slängor om man betalar vitt kostar 5 tkr per dag allt som allt (timkostnad, framkörningsavgift). Det är ganska mycket pengar som snabbt rinner iväg. Å ena sidan så är de mer erfarna och effektiva, men å andra sidan så kommer du alltid bry dig mer.

Så min approach är att man ska göra så mycket man kan och vågar själv, framför allt när det närmar sig att man kan vara lika effektiv om hantverkaren. Och sedan ta in hjälp för svårare moment. Exempelvis rivning är en typisk sak alla kan göra själv.

Senaste exemplet är att jag vi installerade FTX-ventilation i villan. Jag rev ned det som behövdes, gjorde hål i fasad och innerväggar där det behövdes, och återställde sedan därefter. Totalt landade det på ca 70 tkr inklusive kostnaden för systemet i sig. Fick totalofferter som låg på över 200 tkr.
Citera
2025-04-28, 11:58
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Billigare å roligare att göra det själv. Nu syftar jag på måla/tapetsera. Nåt annat i renoveringsväg mästrar jag inte.
givetvis är det så, allt är billigare att göra själv!
Citera
2025-04-28, 12:02
Avstängd
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
givetvis är det så, allt är billigare att göra själv!
Ja.
Citera
2025-04-29, 07:59
Medlem
Jo, tack vare Youtube är det lättare än någonsin att lära sig hemmafix - men ett klipp på nätet slår inte att ha en mer erfaren person vid sin sida, någon som kan säga "nu gjorde du si, gör så istället, titta här".
Tyvärr hamnar man i underläge om de här kunskaperna inte går i arv. Jag fick aldrig lära mig av någon vuxen. Min far kunde inte heller något men försökte åtminstone, det här var långt innan internet fanns. Några grejor blev ganska bra, t ex delade han på ett rum genom att resa en ny vägg, andra blev mindre lyckade.

För egen del är det en kombination av prestationsångest och ointresse; En grejor är säkert ganska enkla om man sätter sig in i det lite - men å andra sidan finns det mycket annat intressant i livet som jag hellre lägger min tid på att lära mig. Då har jag också gjort ett aktivt val att inte bo i villa.
Citera
2025-05-01, 16:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Vissa kan det självklart som inte har tummen mitt I handen sen finns det dom som tror att dom kan renovera men efter renoveringen så ser det för jävligt ut. Så nej alla kan inte.
Citera
2025-05-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Måla, Tapetsera, sätta nya lister, byta kök, bygga trall/altan, byta fasad, allt detta är reletivt enkelt om du är villig att lära dej och har intresse, sen kommer det ta tid och kanske man får göra om, jag köpte hus för 6 år sen, dock har jag jobbat en del i byggbranshen dock aldrig som snickare, och jag har gjort allt jag skrev här, plus takbyte, fönsterbyten, byggt isolerat förråd/stuga, teglat om skorsten osv. är förjävla kul,
Citera
2025-05-11, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
I princip kan alla utföra de renoveringsjobb som det tidigare anlitats någon annan att göra. Det är inte så himla svårt att byta ut ett kök, lägga nytt golv eller kakla väggar. Det handlar bara om att våga. Det finns hur många tutorials som helst där ute som man kan ta till hjälp för att få vägledning i hur man ska gå tillväga. Att utföra jobbet själv ger också en särskild tillfredsställelse, även om jobbet man gör tar 10 gånger längre tid än vad det skulle ta för ett "proffs" att utföra det.
Problemet är bara att det kräver påläsning, förkunskaper, att kunna se runt "hörnet" vilka problem man kommer att stöta på och vilka lösningar som krävs samt hur ens egna snickeri påverkar försäkringar.

Enklare saker går an så som extraisolering, målning och tapetsering, men ska man göra det du föreslår, bygga om köket utan tidigare erfarenhet och kunskap får man läsa på. Har planerat att byta bl.a. skåp och luckor samt kyl och frys samt ventilation och arbetsytor till diskbänk och liknande.

Men, okunskap om hur skåpen bäst hängs upp, vad som krävs för att det ska hålla och hur det sätts fast gör att man bör läsa innan man börjar med det för jag har noll kunskap i frågan. Sedan så är passning av skåpen till köket nästa problem, att mäta rätt och få det att passa.
Citera
2025-05-14, 00:05
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är bara att det kräver påläsning, förkunskaper, att kunna se runt "hörnet" vilka problem man kommer att stöta på och vilka lösningar som krävs samt hur ens egna snickeri påverkar försäkringar.

Enklare saker går an så som extraisolering, målning och tapetsering, men ska man göra det du föreslår, bygga om köket utan tidigare erfarenhet och kunskap får man läsa på. Har planerat att byta bl.a. skåp och luckor samt kyl och frys samt ventilation och arbetsytor till diskbänk och liknande.

Men, okunskap om hur skåpen bäst hängs upp, vad som krävs för att det ska hålla och hur det sätts fast gör att man bör läsa innan man börjar med det för jag har noll kunskap i frågan. Sedan så är passning av skåpen till köket nästa problem, att mäta rätt och få det att passa.

Man ska se projektet som någonting mer än enbart en renovering/nybyggnation. Det handlar om att komma ut ur sin bekvämlighetszon och lära sig helt nya saker. Mycket av projektet får man lära sig medan det pågår. Övning ger färdighet. Man behöver alltså inte vara fullt påläst om precis varenda möjliga problem som kan uppstå i varenda vända av jobbet. Det räcker med att man lyckas rama in problemet tillräckligt mycket för att kunna utföra arbetet enligt försiktighetsprincipen, dvs. att med säkerhet kunna undvika en totalkatastrof. Detta kommer förstås att ta längre tid, men har man inte alltför bråttom med projektet så kan slutresultatet bli riktigt bra.

Särskilt det fetstilta är det som jag tänker mest på när det gäller köksrenoveringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in