2025-04-25, 17:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.
Beror ju på vad som menas med renovera men att måla, tapetsera, lägga golv och lister tex har jag med mig från när jag var barn. Har gjort det väldigt många gånger genom åren men kan förstå att det blir annorlunda om man tex vuxit upp i lägenhet (hyresrätt) för man inte gör mycket själv alls.

Men en altan skulle jag absolut kunna fixa ihop, stenläggning också med korrekt storlek på gruset under osv. Och få är jag egentligen ingen särskilt händig person eller någon som uppskattar att hålla på med dylikt som en del tycks göra.
Citera
2025-04-25, 17:07
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Kan och kan. Har du sett några resultat då?
"Känner en kille som kan göra det billigare" är ju en klassiker liksom.
Citera
2025-04-25, 17:11
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenskar är ett ganska fattigt folk som inte har råd att anlita proffs. Det beror delvis på höga skatter som gör det dyrt med snickare men lyckligtvis är den här regeringen vettig och förstår nyttan i skattelättnader.

Vidare är svensken ganska bonnig och tycker att det finns en stolthet i att göra saker själv. Jantelagen säget att man ska skämmas lite när man låter proffs utföra arbeten åt en mot betalning.

Vad yrar du om?
Citera
2025-04-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Jo, de har blivit billigare.

Hantverkare i Sverige är dyra p.g.a. starka fackförbund, höga skatter och höga löner. I USA kan man hyra in ett gäng mexikaner för en billig peng.
Hantverkaren har väl bara hälften i lön mot en kontorsnisse.
Citera
2025-04-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
För att det är inte svårt att måla. Hantverkare är inga genier som gör saker ingen annan kan.
Måla om eller tapetsera kan ju knappast kallas renovering. sånt klarar min lillasyster ju.
Citera
2025-04-25, 17:13
Medlem
Citat:

Det är väldigt enkelt och består av några enkla sanningar:

1. Folk ljuger. "Vi har renoverat badrummet" säger de, men utelämnar att allt de gjorde var att slänga på lite ny våtrumsfärg och hänga en ny spegel medan en röris fixade alla VVS och svärfar som är pensionerad elektriker drog om lite el.

2. Det är inte så svårt att lära sig. Finns hur mycket om helst på youtube och det mesta är inte så knepigt när man övat lite. Ju mer man lärt sig ju snabbare lär man sig nytt inom bygg.

3. De flesta inser rätt snabbt hur otroligt jävla dyrt det blir om man ska hålla på leja in folk hela tiden. För hantverkare finns tre faktorer: snabbt, billigt och välgjort, och du kan bara få två av dem i en och samma hantverkare. Till och med de billigaste hantverkarna, målare, kostar minst 600 kr/tim, så att göra saker själv blir det väldigt snabbt väldigt bra timpeng på.

Jag har insett att med hantverkarnas timpris och deras påslag på material så kan jag köpa proffsverktyg, högkvalitativa material, fucka upp totalt, riva allt igen och behöva börja om från början, och det blir fortfarande billigare än att leja in folk.

Det finns bara två skäl att leja in folk, och båda handlar är för "papper". Det först är föräljning. Dagen man ska sälja kan det påverka priset negativt om man t.ex inte kan påvisa att el och vvs är gjort av behöriga firmor. Det andra är försäkring. Försäkringsbolag vägrar i regel ersätta skador som uppstått om det inte finns papper på att installationen gjorts av behörig person. Vill du söka ersättning för vattenskador vill de t.ex först ha intyg på att installationen gjordes av någon ansluten till Säker Vatten.
Citera
2025-04-25, 17:29
Medlem
Bara en sån sak som att måla ett tak klarar inte en amatör så det blir bra, det skall göras med ett visst flyt så det inte blir flammigt.
Citera
2025-04-25, 17:31
Medlem
Deadmantalkings avatar
Den det går inte att bo i en villa och sitta som en gapande fågelunge i boet och skrika efter hantverkare så fort det är nå. Det är inte manligt. Det är ingen ekonomisk fråga utan det handlar om självrespekt för sig själv som man och som karl. Behövs det en ny farstu med trapp tex då löser man det.

Du kan till och med beblanda dig med rör och el själv, men låta någon behörig besikta och koppla på skiten kan vara en bra idé.

Är man fullskiten i pengar så att det enda man gör själv är att torka sig i röven då bor man inte i villa då bor man i ett slott.
Citera
2025-04-25, 17:35
Medlem
Deadmantalkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bara en sån sak som att måla ett tak klarar inte en amatör så det blir bra, det skall göras med ett visst flyt så det inte blir flammigt.

Det finns inget "det klarar inte vem som helst" längre.

Du kan se några DIY videos på youtube och googla lite. Två armar och händer det föds man med. Till och med en kvinna klarar av att måla ett tak ser det ut som.

https://www.lovelyhome.se/leverantor...gHAvAcKgczp11l
Citera
2025-04-25, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadmantalking
Det finns inget "det klarar inte vem som helst" längre.

Du kan se några DIY videos på youtube och googla lite. Två armar och händer det föds man med. Till och med en kvinna klarar av att måla ett tak ser det ut som.

https://www.lovelyhome.se/leverantor...gHAvAcKgczp11l
Jo du,, jobbat som snickare å vet kraven vid en besiktning tex.
Citera
2025-04-25, 17:44
Medlem
De som kan renovera själva utan yrkesutbildning har oftast lärt sig av sin farsa, morfar eller någon annan vuxen de varit med. Vanligare på landet och i småstäder där många dessutom är hantverkare eller har haft hantverkare i släkten längre tillbaka. Farfars far kan ha varit snickare som byggt sitt eget hus och hantverkskunnandet har förmedlats neråt.
Läkare och advokater renoverar inte själva, eventuellt målar de en vägg för att det är kul, annars betalar de för att det ska bli snyggt. Som okunnig kan man försöka att följa youtube tutorials men risken är stor att det ser amatörmässigt och otrevligt ut, vissa sysslor ska man absolut hålla sig ifrån med hänsyn till hemmets säkerhet och för att inte få problem med försäkringsbolag om man som okunnig leker elektriker.
Citera
2025-04-25, 17:44
Medlem
En fråga. Bör man renovera en lägenhet innan man säljer den om den är i dåligt skick. Slitna fula golv, trasiga luckor, trasiga dörrar osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in