Citat:
Ursprungligen postat av
0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.
Det är väldigt enkelt och består av några enkla sanningar:
1. Folk ljuger. "Vi har renoverat badrummet" säger de, men utelämnar att allt de gjorde var att slänga på lite ny våtrumsfärg och hänga en ny spegel medan en röris fixade alla VVS och svärfar som är pensionerad elektriker drog om lite el.
2. Det är inte så svårt att lära sig. Finns hur mycket om helst på youtube och det mesta är inte så knepigt när man övat lite. Ju mer man lärt sig ju snabbare lär man sig nytt inom bygg.
3. De flesta inser rätt snabbt hur otroligt jävla dyrt det blir om man ska hålla på leja in folk hela tiden. För hantverkare finns tre faktorer: snabbt, billigt och välgjort, och du kan bara få två av dem i en och samma hantverkare. Till och med de billigaste hantverkarna, målare, kostar minst 600 kr/tim, så att göra saker själv blir det väldigt snabbt väldigt bra timpeng på.
Jag har insett att med hantverkarnas timpris och deras påslag på material så kan jag köpa proffsverktyg, högkvalitativa material, fucka upp totalt, riva allt igen och behöva börja om från början, och det blir
fortfarande billigare än att leja in folk.
Det finns bara två skäl att leja in folk, och båda handlar är för "papper". Det först är föräljning. Dagen man ska sälja kan det påverka priset negativt om man t.ex inte kan påvisa att el och vvs är gjort av behöriga firmor. Det andra är försäkring. Försäkringsbolag vägrar i regel ersätta skador som uppstått om det inte finns papper på att installationen gjorts av behörig person. Vill du söka ersättning för vattenskador vill de t.ex först ha intyg på att installationen gjordes av någon ansluten till Säker Vatten.