2025-04-26, 16:36
Medlem
Tropicalss avatar
Allt för att undvika hantverkare. Denna kategori som endast är ute efter att blåsa andra människor så mycket det bara är möjligt. Alltid så mycket fusk och mygel som det går till största möjliga faktura. Ett genomvidrigt skrå som tyvärr frodas i avsaknad av riktig konkurrens från andra delar av Europa.
Citera
2025-04-26, 17:36
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Jag tror de flesta tar in hantverkare men sen säger de "vi renoverar".

Precis. Det är ju som när arkitekterna säger att dom byggde Avici Arena och Scandinavium (jo, tjena). Det var superproffs som skruvade ihop dom Arenorna.

Själv bytte jag kuggen till 3:ans växel på bilen. Den hade lite för taskigt vrid.
Citera
2025-04-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det beror ju helt på vad du har för lön på ditt ordinarie jobb och om du ens har en fritid förutom att hämta ungar umgås med dem/frun. Kan ta flera år att fixa ett badrum om du bara kan få loss 2-3 timmar i månaden till renovering.

Förvisso.
Det kan vara så att för husfridens skull är det billigare att bara anlita hantverkare.
Få människor verkar vilja ta ledigt en månad från sitt arbete o göra jobbet själv, även om de sparar pengar på det.
Man planerar alltid att arbeta full och renovera samtidigt.
Citera
2025-04-26, 18:12
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Om man inte har tummen mitt i handen så är det inte så jävla svårt att fixa själv. T ex tapetsera och måla kan vilken idiot som helst. Även mycket annat som kostar skjortan kan man lugnt göra på egen hand.
Citera
2025-04-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Förvisso.
Det kan vara så att för husfridens skull är det billigare att bara anlita hantverkare.
Få människor verkar vilja ta ledigt en månad från sitt arbete o göra jobbet själv, även om de sparar pengar på det.
Man planerar alltid att arbeta full och renovera samtidigt.

Man kanske inte får ta ledigt? På mitt jobb är tydligt att det inte beviljas tjänstledigt på det viset.
Citera
2025-04-26, 19:55
Medlem
HomoDeuss avatar
Jag gör självklart allt själv. Inklusive el och vatten.

Besparar mig mycket pengar. Och jag slipper vänta på hantverkare när det behövs.
Citera
2025-04-26, 20:02
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Resultaten blir oftast piss och kattskit, kan dock se hyffsat ut på bilder men i verkligheten är det ett skämt. Har aldrig sett någon hemmafixare som gjort det bra överhuvudtaget. Inte ens händiga hantverkare som ger sig på i andra yrkesgruppers arbete lyckas perfekt.

Dom som tror att dom kan och att allt är enkelt är enbart för att dom är klappkassa på att se och veta hur det i egentligen ska vara.

99% av alla villaägare kan inte ens ta hand om en gräsmatta.

Är man fattig så får man gilla läget och acceptera att det blir lite piss och kattskit när man leker hantverkare. Sen finns det många som låssas vara en professionell hantverkare, dom måste man ju undvika, betalar man det billigaste så brukar man få därefter också.
Citera
2025-04-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Det är trendigt att renovera, har man någon gång bott i en bostadsrättsförening i centrala stan i någon av våra 3 största städer, så vet man om att det är som att bo på en jävla byggnadsplats som aldrig någonsin blir färdig, och säljer någon granne sin totalt nyrenoverade lägenhet, så vad fan gör fanskapet som flyttar in, jo börjar renovera naturligtvis.

Sedan, nej alla kan inte renovera, dom är idioter just för att dom vet inte hur dom dom ska göra , men nog fan ska dom renovera ändå!
Citera
2025-04-26, 21:56
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Håller helt med. Har varit på antal visningar där mäklaren framhäver hur fint renoverat det är men ser riktigt fult ut. ”Lagt golvet själv ser jag”. Märkligt att vara säljare i en yrkeskategori också och inte kunna mest basala tekniska termer eller installationer som värme eller risker.
En mäklare jag frågade vad fuktlukten kom ifrån i en källare hävdade att det ”troligtvis bara var i ett rum och det skulle kosta max 20000 att bryta upp golvet och lägga nytt. En siffra helt tagen ur luften.
En annan hävdade att golvvärmen var påkopplad till luft/vatten men visste inte var utedelen satt eller vad det var överhuvudtaget. 😁
Delar dina erfarenheter. Har både sålt och köpt hus nyligen samt varit på ett otal visningar. I ett hus hade ägaren själv renoverat badrummen. Det behövdes ingen expert för att se att det fanns ett flertal problem. Otillräckligt fall i båda badrummen, tveksamma rördragningar, golvbrunnar med felaktigt skuren manschett mm. Nej tack.
Citera
2025-04-26, 23:28
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla kan måla och slänga skräp.
El och vatten görs av proffs.
Har sett mängder av el och vatten som inte gjorts av proffs. Mer vanligt på landsbygden än i villaområdet.
Citera
2025-04-27, 00:14
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gontar
Har sett mängder av el och vatten som inte gjorts av proffs. Mer vanligt på landsbygden än i villaområdet.
Precis. Vatten och el är inte ett dugg svårt om man tar sig lite tid att lära sig. De flesta är livrädda för elektricitet för att de inte vet hur det fungerar. Självklart måste man behandla el med respekt men alltför många tror att att om man gör el själv så kommer huset att brinna ner och alla trikare är trollkarlar.
Citera
2025-04-27, 00:16
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Precis. Det är ju som när arkitekterna säger att dom byggde Avici Arena och Scandinavium (jo, tjena). Det var superproffs som skruvade ihop dom Arenorna.

Själv bytte jag kuggen till 3:ans växel på bilen. Den hade lite för taskigt vrid.
100%. Arkitekter har aldrig någonsin byggt något, de designar och ofta gör de fel där också.
Starkt gjort med växellådan, kudos till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in