2025-04-25, 12:51
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Måste det inte finnas en mottagare för att någon ska kunna bli rättfärdigt hetsad? Många muslimer (som utgör den främsta andelen utlänningar i landet) har absolut inget emot varken Hitler eller nazismen. Publicerar man något liknande på nätet kan det vara skillnad då man inte är säker på vem som har sett skapelserna.
Citera
2025-04-25, 15:30
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo, bland annat.

Ok, vi låtsas att han ställde fram tavlorna med Hitler och sedan bara gick därifrån. När han senare konfronteras med det hela så säger han bara att han ville visa sina tavlor för folk, detta för att han tycker tavlorna är vackra. Tror du han blivit fälld för HMF då?
Citera
2025-04-25, 15:41
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Så man ska inte kunna diskutera tredje riket eller andra världskriget ur en annan synvinkel än den som är den officiellt erkända?
Exakt. Så urbota dumt.

Jg avskyr nazism och nazister men debatten måste vara fri. Vi gör oss själva till en diktatur mer och mer för var år som går. Tragiskt.
Citera
2025-04-25, 16:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Ok, vi låtsas att han ställde fram tavlorna med Hitler och sedan bara gick därifrån. När han senare konfronteras med det hela så säger han bara att han ville visa sina tavlor för folk, detta för att han tycker tavlorna är vackra. Tror du han blivit fälld för HMF då?

Bland annat sa jag, vilket betyder att det var tavlorna i kombination med annat.
Citera
2025-04-25, 16:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Måste det inte finnas en mottagare för att någon ska kunna bli rättfärdigt hetsad? Många muslimer (som utgör den främsta andelen utlänningar i landet) har absolut inget emot varken Hitler eller nazismen. Publicerar man något liknande på nätet kan det vara skillnad då man inte är säker på vem som har sett skapelserna.

Så fort man nämner Hitler i något annat sammanhang än att han var djävulen själv eller publicerar hakkors så anses det automatiskt som att man hetsar mot judar även om man inte nämnt judar med en stavelse ens.
Citera
2025-04-25, 16:44
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Censur och yttrandefrihet

/Moderator
Citera
2025-04-25, 16:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Hitler målade ju själv, så en gemensam faktor fanns.

För övrigt är Hitlers tavlor riktigt fina.
Ja jag är fan fortfarande förundrad kring varför han inte blev antagen på arkitekturskolan i Wien. Hans bilder är ju 9/10 lätt och speciellt då byggnader. Hade ju besparat världen några tiotals miljoner döda om den där som rattade antagningen hade gjort ett annat val. Sjuk grej att veta med sig som den personen som såg till att Hitler inte blev arkitekt men istället den som satte världen i brand.
Citera
2025-04-25, 16:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Exakt. Så urbota dumt.

Jg avskyr nazism och nazister men debatten måste vara fri. Vi gör oss själva till en diktatur mer och mer för var år som går. Tragiskt.
Jo här är jag enig. Förtal och ärekränkning finns redan så hmf verkar mest bara vara till för att på ett underligt sätt få folk att hålla käften och undertrycka åsikter. Det är noll demokrati i det synsättet. Vari ligger skillnaden att du utmålar mig som dum i huvudet baserat på min hudfärg eller att jag är Hammarbyare? Det ena är straffbart medan det andra endast ger ett lätt skratt tillbaka.
Citera
2025-04-25, 17:23
Medlem
Citat:
Så man ska inte kunna diskutera tredje riket eller andra världskriget ur en annan synvinkel än den som är den officiellt erkända?
Officiellt erkända?
Aset var ett svin som gasade ihjäl nästan 2 folkslag?
Jag undrar om du inte tillhör dom obildbara, som förnekar förintelsen?
Citera
2025-04-25, 17:26
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo här är jag enig. Förtal och ärekränkning finns redan så hmf verkar mest bara vara till för att på ett underligt sätt få folk att hålla käften och undertrycka åsikter. Det är noll demokrati i det synsättet. Vari ligger skillnaden att du utmålar mig som dum i huvudet baserat på min hudfärg eller att jag är Hammarbyare? Det ena är straffbart medan det andra endast ger ett lätt skratt tillbaka.
Tankarna dras mot "förbudet" att avbilda profeten Mohammed. Lite som en omvänd blasfemilag låter detta fallet i mina ögon.

Man blir tamigfan inte ens förvånad över det här landets änslighet och dumhet längre. Man är så matt att man bara suckar och går vidare..
Citera
2025-04-25, 17:28
Medlem
AndersABs avatar
Vilken folkgrupp hetsade han mot?
Citera
2025-04-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Vilken folkgrupp hetsade han mot?
De lättkränkta.