• 1
  • 2
2025-04-25, 06:44
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Inför sin klass höll en högstadieelev ett tal mot hbtqi-personer. Han kallade dem ohyra och sade sig vara beredd att ta till vapen. Nu åtalas 15-åringen för hets mot folkgrupp.

https://www.sydsvenskan.se/artikel/e...i-klassrummet/

Vad säger ni?
Vad vet ni?
Citera
2025-04-25, 06:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG

Vad säger ni?
Vad vet ni?
Jag vet att vi snart kommer få se användare i den här tråden som hävdar att eftersom hbtqi-personer inte är en ”folkgrupp” borde det vara omöjligt att bli fälld för hets mot folkgrupp för uttalanden som riktas mot dem.

Om man däremot läser den relevanta bestämmelsen (16 kap. 8 § brottsbalken) är det uppenbart att lagen även omfattar uttalanden som riktas mot hbtqi-personer.
Citera
2025-04-25, 06:53
Avstängd
One2Manys avatar
Vad tror intelligentian på FB?

Moslem eller Radikal Högerincel?
Citera
2025-04-25, 06:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag vet att vi snart kommer få se användare i den här tråden som hävdar att eftersom hbtqi-personer inte är en ”folkgrupp” borde det vara omöjligt att bli fälld för hets mot folkgrupp för uttalanden som riktas mot dem.

Om man däremot läser den relevanta bestämmelsen (16 kap. 8 § brottsbalken) är det uppenbart att lagen även omfattar uttalanden som riktas mot hbtqi-personer.

Ja. Lagen kan innefatta vem som helst en regering känner för.
Det är väl det som gör lagen värdelös, om inte precis varenda "grupp" skyddas lika mycket av en lag.

Att hetsa emot svenskar är t ex helt lagligt. HMF är en uppfostringslag och hålla käften-grej för vad politikerna själva har gjort mot landet.
Citera
2025-04-25, 07:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Att hetsa emot svenskar är t ex helt lagligt.
Nej, det är en vanlig missuppfattning. Som Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning uttrycker det (slutet av sida 9):
Det ska noteras att inte endast minoritetsgrupper utan även majoritetsgrupper, såsom svenskar, omfattas av bestämmelserna.
Citera
2025-04-25, 07:48
Medlem
nabikus avatar
Well, well, well... if it isn't the consequences of your actions.
Ja, självklart ska han åtalas. Förmodligen lär han väl komma undan med enbart en rejäl tillsägning, men förhoppningsvis är det iallafall tillräckligt för att han ska lära sig att inte spela allan i framtiden.
Citera
2025-04-25, 07:51
Medlem
-GGs avatar
En arab i min högskoleklass stod inför hela klassen och hyllade Hitler, och sade att det enda felet han gjorde var att han inte dödade alla judar!

Ingenting hände med honom..
Citera
2025-04-25, 08:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
En arab i min högskoleklass stod inför hela klassen och hyllade Hitler, och sade att det enda felet han gjorde var att han inte dödade alla judar!

Ingenting hände med honom..
Varför anmälde du honom inte?
Citera
2025-04-25, 08:08
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför anmälde du honom inte?

Jag struntade väl i det när jag var 15 år.

Jag var för snabb i fingrarna. För jag avsåg när jag gick i högstadiet.
Senast redigerad av -GG 2025-04-25 kl. 08:22.
Citera
2025-04-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vad tror intelligentian på FB?

Moslem eller Radikal Högerincel?
Gissar på nazist. Muslim hade väl kommit undan för då är det hans "tro".
Citera
2025-04-25, 08:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Vad säger ni?
Vad vet ni?
Låst artikel.

Men utan att ha en åsikt om varken innehållet eller eleven, i ingressen står att uppgiften var att hålla ett tal på engelska. Vet man vad själva uppgiften var? Alltså vad skolan förväntade sig för innehåll?

Det är ju inte helt omöjligt att man skulle hålla ett politiserat tal som sedan skulle diskuteras.
Citera
2025-04-25, 08:34
Medlem
Om det var en invandrare hade det inte gått vidare till polisen.
Måste vara en svensk kille.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in