Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 20:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag frågar igen. Tror du på allvar att det sitter mängder med gifta par ute i stugorna som helst inte vill vara gifta, men kände sig tvungna för att onkel Bertil minsann inte ska få sommarstugan?

Jag känner personligen folk som resonerat så. Typ att de hade varit sambos en massa år, och var nöjda med det, och tyckte att äktenskap är något fis-borgerligt och förlegat. Men när de fick en påminnelse om hur fort det kan gå (t.ex. när den ena fick en hjärtattack eller stroke), så gifte de sig ändå för att säkra upp att kvinnan ska få bo kvar i huset om mannen dör först. Annars måste hon sälja huset för att lösa ut hans barn, om det inte finns tillräckligt med bankmedel för att täcka laglotten med.

Styvbarn får - som du väl vet - ut sitt arv direkt när deras biologiska förälder dör, detta går med enbart testamente att begränsa ner till laglotten. Men i ett äktenskap får frun först och främst behålla sin giftorätt, som är hälften av allting i boet, när maken dör. Detta gör enorm skillnad, eftersom sambos inte har någon arvsrätt (dock får de behålla några basbelopp under alla omständigheter, minns inte hur många nu). Och sedan kan man dessutom minska ner styvbarnens arv - som är den andra halvan - med ytterligare hälften, genom att skriva detta om laglotten i testamentet.

Onkel Bertil borde inte vara ett problem, för han har ingen laglott att kräva ut. Där räcker det med att testamentera stugan till sin sambo, vilket man har all rätt att göra.
Citera
2025-04-25, 20:11
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Är de till åldern så tillhör de säkert de som har arvet i tanke. Förr i tiden så gifte man sig i samband med att man skaffade barn. Dels för att det var ofint att vara ogift och ha barn, dels för arv/juridiska etc.
Om de är till åldern? Då snackar vi typ Al Pacino och hans kvinnor alltså. Det är om något synnerligen sällsynt att folk gifter sig på ålderns höst. Så då börjar vi alltså bli rörande överens om att det är hyfsat sällsynt att folk gifter sig av massa strategiska skäl.
Citera
2025-04-25, 20:17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag känner personligen folk som resonerat så. Typ att de hade varit sambos en massa år, och var nöjda med det, och tyckte att äktenskap är något fis-borgerligt och förlegat. Men när de fick en påminnelse om hur fort det kan gå (t.ex. när den ena fick en hjärtattack eller stroke), så gifte de sig ändå för att säkra upp att kvinnan ska få bo kvar i huset om mannen dör först. Annars måste hon sälja huset för att lösa ut hans barn, om det inte finns tillräckligt med bankmedel för att täcka laglotten med.

Styvbarn får - som du väl vet - ut sitt arv direkt när deras biologiska förälder dör, detta går med enbart testamente att begränsa ner till laglotten. Men i ett äktenskap får frun först och främst behålla sin giftorätt, som är hälften av allting i boet, när maken dör. Detta gör enorm skillnad, eftersom sambos inte har någon arvsrätt (dock får de behålla några basbelopp under alla omständigheter, minns inte hur många nu). Och sedan kan man dessutom minska ner styvbarnens arv - som är den andra halvan - med ytterligare hälften, genom att skriva detta om laglotten i testamentet.

Onkel Bertil borde inte vara ett problem, för han har ingen laglott att kräva ut. Där räcker det med att testamentera stugan till sin sambo, vilket man har all rätt att göra.
Som sagt händer det. Det är dock synnerligen sällsynt att ett par stegar in på ett kontor och formellt gifter sig på pappret efter en stroke eller hjärtattack. Så vanligt är det inte med den typen av medicinska bröllop lyckligtvis. Att du känner folk som tyvärr råkat ut för det gör det inte till en vanligt förekommande orsak till giftermål som tävlar med lyckliga par som vill gifta sig av ren tradition.
Citera
2025-04-25, 20:23
Medlem
Fördelen eller nackdelen med att gifta sig? Tja, säg det. Jag och min sambo har aldrig gift oss och det går bra ändå.

Kanske finns det fördelar ekonomiskt med äktenskap. Men skulle den situationen uppstå att vi skiljs åt skulle jag inte begära något av honom. Vi har inga barn och han skulle inte vara skyldig mig något.

Nu hoppas jag iofs att det inte blir så.
Citera
2025-04-25, 20:48
Medlem
Citat:
Om de är till åldern? Då snackar vi typ Al Pacino och hans kvinnor alltså. Det är om något synnerligen sällsynt att folk gifter sig på ålderns höst. Så då börjar vi alltså bli rörande överens om att det är hyfsat sällsynt att folk gifter sig av massa strategiska skäl.

Är du handikappad? En femtiotalist som gifte sig i 20års åldern är väl fan till åldern idag?
Citera
2025-04-25, 21:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Som sagt händer det. Det är dock synnerligen sällsynt att ett par stegar in på ett kontor och formellt gifter sig på pappret efter en stroke eller hjärtattack. Så vanligt är det inte med den typen av medicinska bröllop lyckligtvis. Att du känner folk som tyvärr råkat ut för det gör det inte till en vanligt förekommande orsak till giftermål som tävlar med lyckliga par som vill gifta sig av ren tradition.

"lyckliga" kan de ju vara för det.
Citera
2025-04-25, 21:13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Är du handikappad? En femtiotalist som gifte sig i 20års åldern är väl fan till åldern idag?
Det är inte mitt fel att du sysslar med syftningsfel. Du menar alltså i själva verket numera äldre personer som gifte sig på femtiotalet?

Nej, de flesta gifte sig då först, och skaffade barn strax därefter. I de fall de blev gravida när de var ogifta gjorde det av kulturella skäl. Som du säger ansågs det ofint annars. Det var emellertid inte heller särskilt vanligt. Och en tjugotvåårig skomakargesäll 1951 hade inte direkt någon ångest över vart arvet från hans sexhundra spänn på kontot skulle gå till. I synnerhet inte om han just gjort en brud på smällen.

Varför denna desperation att hävda att normalt jävla folk gifter sig av strategiska skäl? Det är väl rätt uppenbart att folk inte står och köar utanför kommunhuset på tisdagsmorgnarna för att skriva på papper om giftermål.

Händer ibland? Ja självklart. Är det särskilt vanligt? Nej det är sällsynt.
Citera
2025-04-25, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Fördelen eller nackdelen med att gifta sig? Tja, säg det. Jag och min sambo har aldrig gift oss och det går bra ändå.

Kanske finns det fördelar ekonomiskt med äktenskap. Men skulle den situationen uppstå att vi skiljs åt skulle jag inte begära något av honom. Vi har inga barn och han skulle inte vara skyldig mig något.

Nu hoppas jag iofs att det inte blir så.

I och för sig BEHÖVER man inte kräva ut sin giftorätt om man varit gifta, heller, bara för att man kan. Det är frivilligt. Men det är få som avstår. Jag anser att det justaste är att tänka efter hur mycket den andra EGENTLIGEN är skyldig en, och inte begära ut mer än så, och finns det inga barn eller gemensamma affärer så är den andre förmodligen inte skyldig en någonting alls.

Finns det barn, så är det dock ofta så att kvinnan varit hemma, arbetat heltid, tagit all (eller majoriteten av) föräldraledighet och VAB, avstått från karriärchanser för att inte äventyra barnens väl och ve o.s.v.. Och då anser jag att det är rimligt, att mannen som varit fri att göra karriär avstår giftorätten till henne - som han ska enligt lag - så att hon har en bättre grund att stå på när hon ska börja bygga upp sitt självständiga liv.

I en del fall borde det till och med vara rimligt med underhåll under ett par, tre år - men det dömer svenska domstolar nästan aldrig ut. Händer dock ofta i t.ex. tysktalande länder. Att dela på pensionspoängen för de åren man varit gifta (lägga bådas i en hög och dela på mitten, som man gör i tysktalande länder per automatik) är också rimligt tycker jag. Men det är ju våra "feminister" som har motarbetat en sådan reform i Sverige (om delade pensionspoäng vid skilsmässa). Feministerna har skadat Sveriges kvinnor mer än några patriarker någonsin har gjort.
Citera
2025-04-25, 21:21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"lyckliga" kan de ju vara för det.
Absolut. Men man måste ju kunna göra skillnad på om något ibland inträffar och om det är särdeles vanligt.

Jag är bekant med en person som överlevde Gottrörakraschen. Det gör det inte särskilt vanlig med flygkrascher.

Låt gå att det är vanligare med förhållanden där den ena parten hastigt insjuknar än flygkrascher. Men man kan inte med bästa vilja i världen hävda att dylika orsaker är en skitvanlig och huvudsaklig anledning till att folk gifter sig.
Citera
2025-04-25, 22:49
Medlem
I en sådan extremt mansförtryckande värld vi lever i, så ska män undvika att gifta sig. Enda gången det finns en fördel för män att gifta sig är om de är desperata för få medborgarskap någonstans och det är vägen dit. Men annars absolut inte.
Citera
2025-04-26, 08:32
Medlem
Incendios avatar
Det ger en juridisk säkerhet som ingen annan för hela familjen samt att det är att comitta på riktigt. Samboförhållande spricker oftare.
Citera
2025-04-26, 19:56
Enda anledningen till gifta sig är säkerhet för sina barn.. bara incels som inte kan tänka så långt utan att grina om det är bäst för mannen eller kvinnan att gifta sig. Hoppas du använder kondom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in