Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Det finns skillnader mellan att vara sambo och gift. Som sambo ärver man inte varandra automatiskt utan skrivet arv, man är inte automatiskt förmånstagare på livförsäkring och har ingen underhållsskyldighet gentemot varandra.
Därav intresset hos många kvinnor att gifta sig om de gängar sig med någon därför att de blir bättre skyddade vid en escape plan.
Det roliga är att en äldre rik man gifte sig med en 30-40 år yngre kvinna och de åkte till Dominikanska republiken på semester. Väl där skilde sig mannen från kvinnan PÅ PAPPRET utan hennes vetskap då landet vid denna tiden tillät skilsmässa utan att den andre parten behöver bli informerad.
När hon 20 år senare ville skilja sig så upptäckte hon via sin advokat att de redan var skilda och att hon därför inte hade något att hämta ut i det landet de bodde i. Nu har Dominikanska republiken avskaffat den möjligheten, men det är ganska talande hur en del kvinnor planerar det hela.
Jag har lite svårt att förstå hur folk har lite trassel med att skilja på om något förekommer och om något är särdeles vanligt. Och vidare verkar missuppfatta att jag framhärdar med att det minsann aldrig har hänt att någon har gift sig av strategiska anledningar. Det har det alldeles självklart.
Det var en kul anekdot om Dominikanska republiken. Men jag tvivlar på att något civiliserat lands juridiska system skulle erkänna en skilsmässa i ett annat land. Åtminstone svenska myndigheter skulle utan att blinka avfärda en påstådd skilsmässa i ett svenskt äktenskap utfärdad av Dominikanska myndigheter. Paret kommer framgent vara registrerade som gifta i Sverige. Och de får i så fall ansöka om skilsmässa i Sverige.
För det andra, om det uppdagas att de nu skiljt sig så har hon ju fortfarande rätt till en bodelning i hemlandet i så fall. Det är inte konstigare än om en person avlider utan att någon känner till det, och kroppen hittas tjugo år senare. Lagar om dödsbo och arv träder ändå i kraft.
Resonemanget i anekdoten känns lika orimligt som att det skulle gå att göra sin brud på smällen på semester i Långtbortistan, där lagarna säger att man inte behöver gå med på faderskap om man inte känner för det. För att sedan vid ett faderskapstest i hemlandet hänvisa till att samlaget minsann ägde rum i Långtbortistan. Och att du därmed inte accepterar faderskapet.
Om detta ens har hänt så vet jag inte heller hur det talar för att kvinnan i fråga slugt planerat giftermålet endast för att få massa pengar. Det är så att säga inte särskilt uppenbart en scam om hon varit gift i hela tjugo år. Och för det tredje uppstår det i princip alltid infekterade konflikter när folk separerar. Särskilt över vem som äger vad och vems pengar som är vems. Det är liksom inget som talar för att giftermålet hela tiden under massa år varit en slug och kallt kalkylerande plan.