• 4
  • 5
2025-04-28, 13:26
Medlem
Knivur-273s avatar
Det kan väl inte skada iallafall, att gifta sig. Ångrar man sig, så kan man begära skilsmässa. Det är en faktiskt även en förkristen ritual som är till för att skydda familjebildningen, gården, ungarna och arvet.
I den gamla tiden kunde en man leva ogift med en eller flera trälkvinnor, och vid hans död ärvde bara hans barn, men inte hon.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 13:56.
Citera
2025-04-28, 21:55
Medlem
Adam211s avatar
Män har inga fördelar av att gifta sig.
Citera
2025-04-29, 20:29
Medlem
Svensk lagstiftning och samhället i stort utgår från att ogifta män är loosers, vilket bland annat ger sig uttryck i att de inte ens blir vårdnadshavare för sina egna barn utan särskilt samtycke från modern.

Samhällsutvecklingen har gett kvinnor i princip samtliga fördelar som män haft på arbetsmarknaden. Samma utveckling har inte skett på familjerättsområdet för män.
Citera
2025-04-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det blir det. Men det är försvinnande få som gifter sig av strategiska fördelar. Det händer. Men det är sällsynt. Bröllop är i nutid en kulturell tradition. Folk gifter sig för att de är kära och vill visa att de menar allvar.

Skulle jag gifta mig så är det av ekonomiska/tekniska skäl.
Tex om jag dör som sambo får hon efterlevnadsskydd från mitt jobb i 5 år, är vi gifta är det hennes liv ut.
Samma sak ifall någon av oss skulle dö så ärver barnen min halva av huset och det blir stökigt, hade vi varit gifta tar den överlevande över hela huset för att sedan ärva ned det till barnen.

Vet flertalet i min närhet som gift sig av dessa anledningar, inte för att de plötsligt blivit superkära efter att varit ett par i 15år.
Citera
2025-05-01, 02:28
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micklarn
Skulle jag gifta mig så är det av ekonomiska/tekniska skäl.
Tex om jag dör som sambo får hon efterlevnadsskydd från mitt jobb i 5 år, är vi gifta är det hennes liv ut.
Samma sak ifall någon av oss skulle dö så ärver barnen min halva av huset och det blir stökigt, hade vi varit gifta tar den överlevande över hela huset för att sedan ärva ned det till barnen.

Vet flertalet i min närhet som gift sig av dessa anledningar, inte för att de plötsligt blivit superkära efter att varit ett par i 15år.
Oj där ser man. Du är inte ens gift, men om du skulle gifta dig så skulle du göra det av ekonomiska själ. Check. Anser du själv att du nu gjort det synnerligen troligt att det är jättevanligt?
Citera
2025-05-01, 09:02
Medlem
Citat:
Oj där ser man. Du är inte ens gift, men om du skulle gifta dig så skulle du göra det av ekonomiska själ. Check. Anser du själv att du nu gjort det synnerligen troligt att det är jättevanligt?

Om du anser att ”flertalet i min närhet” innebär ”synnerligen troligt” så får det stå för dig men nej det menar jag inte.
Jag vet att min världsuppfattning består av vad jag upplevt eller fått information om och att den är synnerligen nyanserad. Jag förstår att det finns olika anledningar till varför människor gör som de gör och hetsar inte upp mig för det.
Jag undrar bara vilken avhandling i ämnet du gjort eftersom du verkar sitta på massa statistik och fakta i ämnet då du genom dina inlägg i tråden verkar synnerligen säker på att du sitter på rätt svar.
Citera
2025-05-01, 09:14
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micklarn
Om du anser att ”flertalet i min närhet” innebär ”synnerligen troligt” så får det stå för dig men nej det menar jag inte.
Jag vet att min världsuppfattning består av vad jag upplevt eller fått information om och att den är synnerligen nyanserad. Jag förstår att det finns olika anledningar till varför människor gör som de gör och hetsar inte upp mig för det.
Jag undrar bara vilken avhandling i ämnet du gjort eftersom du verkar sitta på massa statistik och fakta i ämnet då du genom dina inlägg i tråden verkar synnerligen säker på att du sitter på rätt svar.
Om du inte har en bekantskapskrets på sådär en miljon personer så är ”flertalet i min närhet” inte särskilt relevant nej. Jag hetsar inte heller upp mig över något, jag bara påpekar att det är ovanligt att gifta sig av strategiska anledningar. På samma sätt som att det är ovanligt att vara frivillig alkoholist eller dylika spekulationer. Att just du möjligen känner frivilliga alkoholister gör det inte mer vanligt.
Citera
2025-05-01, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Män har inga fördelar av att gifta sig.
Inte kvinnor heller
Citera
2025-05-02, 07:27
Medlem
Citat:
Ekonomiska fördelar? Det finns inga fantastiska ekonomiska fördelar som sambolagen inte redan täcker.

Det finns skillnader mellan att vara sambo och gift. Som sambo ärver man inte varandra automatiskt utan skrivet arv, man är inte automatiskt förmånstagare på livförsäkring och har ingen underhållsskyldighet gentemot varandra.

Därav intresset hos många kvinnor att gifta sig om de gängar sig med någon därför att de blir bättre skyddade vid en escape plan.

Det roliga är att en äldre rik man gifte sig med en 30-40 år yngre kvinna och de åkte till Dominikanska republiken på semester. Väl där skilde sig mannen från kvinnan PÅ PAPPRET utan hennes vetskap då landet vid denna tiden tillät skilsmässa utan att den andre parten behöver bli informerad.

När hon 20 år senare ville skilja sig så upptäckte hon via sin advokat att de redan var skilda och att hon därför inte hade något att hämta ut i det landet de bodde i. Nu har Dominikanska republiken avskaffat den möjligheten, men det är ganska talande hur en del kvinnor planerar det hela.
Citera
2025-05-02, 08:26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det finns skillnader mellan att vara sambo och gift. Som sambo ärver man inte varandra automatiskt utan skrivet arv, man är inte automatiskt förmånstagare på livförsäkring och har ingen underhållsskyldighet gentemot varandra.

Därav intresset hos många kvinnor att gifta sig om de gängar sig med någon därför att de blir bättre skyddade vid en escape plan.

Det roliga är att en äldre rik man gifte sig med en 30-40 år yngre kvinna och de åkte till Dominikanska republiken på semester. Väl där skilde sig mannen från kvinnan PÅ PAPPRET utan hennes vetskap då landet vid denna tiden tillät skilsmässa utan att den andre parten behöver bli informerad.

När hon 20 år senare ville skilja sig så upptäckte hon via sin advokat att de redan var skilda och att hon därför inte hade något att hämta ut i det landet de bodde i. Nu har Dominikanska republiken avskaffat den möjligheten, men det är ganska talande hur en del kvinnor planerar det hela.
Jag har lite svårt att förstå hur folk har lite trassel med att skilja på om något förekommer och om något är särdeles vanligt. Och vidare verkar missuppfatta att jag framhärdar med att det minsann aldrig har hänt att någon har gift sig av strategiska anledningar. Det har det alldeles självklart.

Det var en kul anekdot om Dominikanska republiken. Men jag tvivlar på att något civiliserat lands juridiska system skulle erkänna en skilsmässa i ett annat land. Åtminstone svenska myndigheter skulle utan att blinka avfärda en påstådd skilsmässa i ett svenskt äktenskap utfärdad av Dominikanska myndigheter. Paret kommer framgent vara registrerade som gifta i Sverige. Och de får i så fall ansöka om skilsmässa i Sverige.

För det andra, om det uppdagas att de nu skiljt sig så har hon ju fortfarande rätt till en bodelning i hemlandet i så fall. Det är inte konstigare än om en person avlider utan att någon känner till det, och kroppen hittas tjugo år senare. Lagar om dödsbo och arv träder ändå i kraft.

Resonemanget i anekdoten känns lika orimligt som att det skulle gå att göra sin brud på smällen på semester i Långtbortistan, där lagarna säger att man inte behöver gå med på faderskap om man inte känner för det. För att sedan vid ett faderskapstest i hemlandet hänvisa till att samlaget minsann ägde rum i Långtbortistan. Och att du därmed inte accepterar faderskapet.

Om detta ens har hänt så vet jag inte heller hur det talar för att kvinnan i fråga slugt planerat giftermålet endast för att få massa pengar. Det är så att säga inte särskilt uppenbart en scam om hon varit gift i hela tjugo år. Och för det tredje uppstår det i princip alltid infekterade konflikter när folk separerar. Särskilt över vem som äger vad och vems pengar som är vems. Det är liksom inget som talar för att giftermålet hela tiden under massa år varit en slug och kallt kalkylerande plan.
Citera
2025-05-02, 20:04
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Enda anledningen till gifta sig är säkerhet för sina barn.. bara incels som inte kan tänka så långt utan att grina om det är bäst för mannen eller kvinnan att gifta sig. Hoppas du använder kondom.
Det kan jag skriva under på. Man gör det för att instinktivt skydda sina eventuella ungar genom en rituell parbindning eller löfte för framtiden.

Jag behövde inte böna och be, för att göra min hustru pregnant två gånger, och den saken har hon aldrig ångrat sig, för hon ville yngla av sig, och jag med

Titta här, sade förlossningssköterskan när huvudet nästan var ute. Jag avstod och höll om henne. Sköterskan visade upp moderkakan för mig och ville att jag skulle ta i den.

Tur att jag inte var känslig...

Hon ville att jag skulle klippa av navelsträngen med en sax, och det gjorde jag, som att klippa en bit 18..20 mm silikonslang, men mindre seg.

Nu låg ungen på moderns bröst och hade hämtat sig.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 20:39.
Citera
2025-05-02, 21:02
Medlem
Knivur-273s avatar
Giftemål i den Kristna kyrkan är inte alls den första formen av giftemål.

En Ättledd kvinna kunde vara gift med sin make långt före kristendomen.

Hon hade arvsrätt som gift till sin make, hade han inga levande söner och låg nu död.

En Trälkvinna hade inte det alls, för hon räknades ej som maka.

Makan ärvde allt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-02 kl. 21:17.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in