Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Ett borgerligt bröllop lär ju vara enbart för det ekonomiska/juridiska/arvsrätt. Förmögna individer har antagligen arvet i åtanke.
Nej. Jag håller inte med dig alls. Jag skulle nog säga att det ekonomiska, juridiska och arvet ligger i bakhuvudet hos många.
Nej, ett borgerligt bröllop är, i princip, individer som inte vill blanda in religion i ritualen. Jag har flera vänner som gift sig borgerligt. Det är som vilket bröllop som helst bara att man inte har en präst, och man är inte i kyrkan. Bruden har brudkläder, brudgummen har kostym. Gästerna kastar ris. Inte sällan har man hyrt in sig i något mindre slott eller hembygdsgård.
Det finns sedan enstaka borgerliga bröllop som är signaturer på ett papper på något kontor. Men det är sällsynt. Om det är så du tänker dig att de flesta borgerliga bröllop går till så har du missuppfattat något.
Det är ytterst få bröllop som är en byråkratisk ekonomisk transaktion. Arv hit och dit. Är du så jävla rik som vissa få är, att arv börjar spela roll, så är det ju bara att öppna en fond för personen du vill ska ärva. Det är inget man behöver gifta sig för. Vanliga knegare, inte ens högavlönade, lämnar liksom inte efter sig flera miljoner som ska ärvas. Ingen går och gifter sig för att säkra att någon efterlevande ska få 100K på kontot.
Du har ju en ytterst märklig omvärldsuppfattning om du tror att det sitter mängder med par i ute i stugorna som helt inte hade velat gifta sig, men kände sig tvungna pga de vill att frugan ska ärva bilen och sommarstugan utanför Simrishamn för 120K.