Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 06:23
Medlem
zombie-nations avatar
Vigsel är för att fira sin relation och skapa minnen.

Äktenskap är till för att slippa allt pappersarbete man annars måste göra och för att andra tar relationen mer allvarligt om man är gifta.
Citera
2025-04-25, 06:25
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Största fördelen, förbättrad ekonomi.
Största nackdelen, minskad frihet.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-04-25 kl. 07:17.
Citera
2025-04-25, 08:07
Medlem
Jag gifte mig för att vi skulle skaffa barn ihop och ha samma efternamn. Nu har andra barnet snart anlänt. Tyvärr börjar jag bli till åren så det blir inte fler än 2 barn. Då har jag åtminstone gjort min del.

Dör jag så ärver min fru och barn. Dör min fru så ärver jag och mina barn. Försäkringar som vi har och pensioner och så vidare kan man ju få också. Så främst är ju anledningen ekonomisk trygghet. Vi kan då båda fortsätta leva bra liv fast en av oss dör. Gör säkert att göra ändå men det kräver mer pappersarbete att hålla koll på.
Citera
2025-04-25, 09:09
Medlem
Att gifta sig är enbart pappersarbete och "en grej". Totalt onödigt.
Sambolagen ger ändå arvsrätt. Man kan skriva separata testamenten.

Varför gifta sig?
Citera
2025-04-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det blir det. Men det är försvinnande få som gifter sig av strategiska fördelar. Det händer. Men det är sällsynt. Bröllop är i nutid en kulturell tradition. Folk gifter sig för att de är kära och vill visa att de menar allvar.

Ja, jojo. För många är det status eller en ritual. Absolut
Citera
2025-04-25, 12:18
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ja, jojo. För många är det status eller en ritual. Absolut
Jag skulle säga att det är just en ritual för i all väsentlighet samtliga som gifter sig. I sällsynta fall förekommer det självklart att exempelvis synnerligen förmögna individer möjligen gifter sig enbart för att kunna skriva äktenskapsförord. Men det är ju tämligen sällsynt.
Citera
2025-04-25, 12:25
Medlem
Melange5738s avatar
Det finns studier som ger svaret.

Bland kvinnor är de främsta anledningarna att gifta sig att andra personer som de ser upp till har gjort det, social status samt givetvis ekonomisk status. Kärlek är inte med på topplistan öht för kvinnor.

För män finns det bara ett par stycken anledningar och det är kärlek samt status. Inom vissa kretsar behöver man vara gift för att vissa dörrar ska kunna öppnas som man.

Män är alltså romantikerna inom relationer och kvinnor de rationellt kalkylerande.
Citera
2025-04-25, 12:28
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att det är just en ritual för i all väsentlighet samtliga som gifter sig. I sällsynta fall förekommer det självklart att exempelvis synnerligen förmögna individer möjligen gifter sig enbart för att kunna skriva äktenskapsförord. Men det är ju tämligen sällsynt.

Finns ju de som bara skriver på ett papper i något kommunhus. Vettefan om det räknas som en ritual
Citera
2025-04-25, 12:48
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Finns ju de som bara skriver på ett papper i något kommunhus. Vettefan om det räknas som en ritual
Nej, men det är ju allt som oftast individer som motsätter sig de religiösa inslagen i ett kyrkligt bröllop. Men ändå vill stoltsera med att de är gifta. Rent symboliskt.

Visst finns det situationer där folk gifter sig av strategiska anledningar. Exempelvis då synnerligen förmögna individer vill skydda sig ekonomiskt med äktenskapsförord. Men så pass många är de inte att det skulle kunna påstås att det är vanligt. Lägg därtill att även förmögna individer oftast gifter sig just för att det är symboliskt och trevligt. Det kan också finnas situationer där man vill skaffa uppehållstillstånd till sin utländska partner genom giftermål. Det är heller inte vanligt.

Den spekulativa diskussionen om vilka fördelar man möjligen skaffar sig genom att gifta sig är sålunda ganska tunn så att säga. Folk gifter sig för att det är symboliskt med att vara gift i vår kultur. Återigen är det ungefär samma sak med dop. Det finns inga som helst fördelar med att vara döpt. Det handlar om ritualer som är förankrade i vår kultur.
Citera
2025-04-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Vilka fördelar har män av att gifta sig?

Gifter sig män för att automatiskt bli vårdnadshavare och garantera rätten att få träffa sina barn?

Män blir även automatiskt vårdnadshavare till andra än sina egna barn om de är gifta (oäktingar).

Att vara gift ger ingen rättighet till att träffa sina barn.

Kommer inte på några direkta fördelar för en man att vara gift. Fördelarna är snarare kopplade till "familjen" som en enhet. Fast den synen på familj är idag i princip obsolet och ses väl snarare som förtryckande.

Barnen ärver mannen oavsett om han är gift eller ej, så inte heller där spelar det i praktiken någon roll.
Citera
2025-04-25, 13:25
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Män blir även automatiskt vårdnadshavare till andra än sina egna barn om de är gifta (oäktingar).

Att vara gift ger ingen rättighet till att träffa sina barn.

Kommer inte på några direkta fördelar för en man att vara gift. Fördelarna är snarare kopplade till "familjen" som en enhet. Fast den synen på familj är idag i princip obsolet och ses väl snarare som förtryckande.

Barnen ärver mannen oavsett om han är gift eller ej, så inte heller där spelar det i praktiken någon roll.

Vägrar kvinnan skriva på pappret om delad vårdnad så kan det bli knepigt för (ogifta) pappan, även om DNA visar på att han är biologiskt far till barnet.

https://www.trelleborgsallehanda.se/2022-02-04/politiker-vill-varna-om-ogifta-pappors-ratt-till-vardnad-om-sitt-barn/

Citat:
4 februari 2022

M, KD och SD vill att ogifta pappor automatiskt blir vårdnadshavare till sitt nyfödda barn. Nu har majoriteten i socialnämnden beslutat att man ska skriva till regeringen och kräva en lagändring.

Självklart lättare att få rättighet till att få träffa sina barn om man, på pappret, har delad vårdnad.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-04-25 kl. 13:41.
Citera
2025-04-25, 14:34
Medlem
Citat:
Nej, men det är ju allt som oftast individer som motsätter sig de religiösa inslagen i ett kyrkligt bröllop. Men ändå vill stoltsera med att de är gifta. Rent symboliskt.

Visst finns det situationer där folk gifter sig av strategiska anledningar. Exempelvis då synnerligen förmögna individer vill skydda sig ekonomiskt med äktenskapsförord. Men så pass många är de inte att det skulle kunna påstås att det är vanligt. Lägg därtill att även förmögna individer oftast gifter sig just för att det är symboliskt och trevligt. Det kan också finnas situationer där man vill skaffa uppehållstillstånd till sin utländska partner genom giftermål. Det är heller inte vanligt.

Den spekulativa diskussionen om vilka fördelar man möjligen skaffar sig genom att gifta sig är sålunda ganska tunn så att säga. Folk gifter sig för att det är symboliskt med att vara gift i vår kultur. Återigen är det ungefär samma sak med dop. Det finns inga som helst fördelar med att vara döpt. Det handlar om ritualer som är förankrade i vår kultur.

Ett borgerligt bröllop lär ju vara enbart för det ekonomiska/juridiska/arvsrätt. Förmögna individer har antagligen arvet i åtanke.

Nej. Jag håller inte med dig alls. Jag skulle nog säga att det ekonomiska, juridiska och arvet ligger i bakhuvudet hos många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in