2025-04-25, 15:54
Medlem
Fuzzas avatar
Vl.. r fortfarande hr och rknar med att bli hr, lite lngt nere for tiden, hur har man rd? (vl jobbat i oljan i Norge och frskring ver ronen) borde vara bra mn behver ju inte tnka pengar.... inte s bra nr man hamnat i skiten har gtt igenom vrden med antabus och allt, mste sluta d jag bara supade mig igenom obehaget och allt. Vet inte helt vad jag ska gra. Men man mste vl vilja sluta och r dr iallafall
Citera
2025-04-25, 16:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du behver uppenbarligen hjlp. Det enklaste r att bli kvitt ett beroende r att erstta det med ett annat hlsosammare, trning, jobb... Att ta dd p sig med spirt r nog bland de vrsta alternativen, en lng plgsam dd nr vl levern sger ifrn och nr den gr det r det oftast frsent.
Problemet med det r ju att det r saker som r jobbigt du nmner. Jag vet inget trkigare tex n lpning bara fr att. Det r s frbannat trist bara. Ska du erstta ett beroende med ett annat mste det ju vara ngot som r kul eller som man tminstone vill.
Citera
2025-04-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzza
Klarar inte sluta drikka, nu uppe i 1l sprit och 6 folkl varje dag, nyss frlorat en syster till Kong alkohol och ser vad ddt gr med mina kra. Vill bara d men hr slnger man ut ett hail Mary (hjlp) s ngot m man hoppas p, jag vill Bara inte d even om det r enda sttet ja
Vet inte riktigt vad jag frgade om bara om det r ok att d

Om du inte klarar av att sluta dricka p egen hand s fr du ta hjlp. Brja med att kontakta kommunens beroendeteam och lgg upp en plan. Sen in p avgiftningen. Du skriver att du redan testat Antabus tidigare s det lter som att du gjort denna resan tidigare.

Vill du vara mer drastisk s fr du nyktra till tillrckligt s att du brjar bli abstinent och sedan ska akutpsyk, sedan drifrn lgga upp en plan framt fr varaktig nykterhet.

Har sjlv legat ver dom mngderna men det tempot klarar jag inte av att hlla mer n 4-5 dagar innan kroppen sger ifrn och spyr upp allt jag dricker.
Citera
2025-04-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Leta upp ngon som har hus p landet dr du inte kan f tag p sprit och flytta dit.
Det gller d att ingen granne sljer hembrnt
Citera
2025-04-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Om du inte klarar av att sluta dricka p egen hand s fr du ta hjlp. Brja med att kontakta kommunens beroendeteam och lgg upp en plan. Sen in p avgiftningen. Du skriver att du redan testat Antabus tidigare s det lter som att du gjort denna resan tidigare.

Vill du vara mer drastisk s fr du nyktra till tillrckligt s att du brjar bli abstinent och sedan ska akutpsyk, sedan drifrn lgga upp en plan framt fr varaktig nykterhet.

Har sjlv legat ver dom mngderna men det tempot klarar jag inte av att hlla mer n 4-5 dagar innan kroppen sger ifrn och spyr upp allt jag dricker.
Tyvrr hnvisar akutpsykiatrin till kommunens socialtjnst oftast. Det r de som har ansvar fr missbruksenheten. Ett dilemma r att socialtjnsten anser att personen mste bli av med de psykiatriska besvren innan missbruksvrden kan ta ver. Den psykiatriska vrden inom Landstinget anser att personen frmst har missbruksproblem och hnvisar i sin tur till kommunal socialtjnst.

S kan en person hamna mellan stolarna. Personen har bde alkohol- och psykiska problem men vad r hnan och vad r gget stter inte sllan kppar i hjulet.
Citera
2025-04-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Problemet med det r ju att det r saker som r jobbigt du nmner. Jag vet inget trkigare tex n lpning bara fr att. Det r s frbannat trist bara. Ska du erstta ett beroende med ett annat mste det ju vara ngot som r kul eller som man tminstone vill.
Ja. Hjrnan behver f samma dopaminkick som vid alkoholintaget, fr att man ska vilja gra ngot annat n att dricka.
Citera
2025-04-25, 22:12
Medlem
Tricket med att sluta r att inte ha ngot hemma. Det r allts nr man str dr i systembolaget som man ska kmpa emot. Helst inte g dit verhuvudtaget.
Citera
2025-04-25, 22:45
Medlem
En liter sprit och 6 folkl varje dag under en lng period. Det kommer inte bli ndigt om han slutar, rent av livsfarligt. TS, mste ta sig till beroendeakuten.

Nedtrappning gr men det r svrt om nr man r fast i skiten.
Citera
2025-04-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Kompis, vi bor i Sverige. Det du totalt sett kommer att behva lgga p patientavgifter/receptbelagd ngestmedicin och parkeringskostnader nr du sker vrd har du tjnat in p 1 vecka om man kper dessa mngder sprit varje dag.
Hade det varit s enkelt s hade alla blivit botade och levt lyckliga i alla sina dagar. Men visst, lita du p att mamma staten lser allt (hur har det gtt hittills, bland hgsta narkotikaddligheten i OECD?), existentiell ngest och ensamhet ocks.
Citera
2025-04-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja. Det r ett jvla aber det dr. Mycket r jobbigt, och nr man r deprimerad (alkohol hnger ju ofta ihop med depression och ngest) orkar man inte leta den skiten utan tar en enkel vg ut (sprit, mat, spel, mobil/tv, allt som ger snabbt stimuli). Har man pengar kan man ju lttare kpa hjlp med sdant dr, men i Sverige r ven det svrt (i USA finns t.ex. en marknad fr personliga assistenter som kr runt en). Typ fallskrmshoppning och annat adrenalinskapande kanske?
Citera
2025-04-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Tyvrr hnvisar akutpsykiatrin till kommunens socialtjnst oftast. Det r de som har ansvar fr missbruksenheten. Ett dilemma r att socialtjnsten anser att personen mste bli av med de psykiatriska besvren innan missbruksvrden kan ta ver. Den psykiatriska vrden inom Landstinget anser att personen frmst har missbruksproblem och hnvisar i sin tur till kommunal socialtjnst.

S kan en person hamna mellan stolarna. Personen har bde alkohol- och psykiska problem men vad r hnan och vad r gget stter inte sllan kppar i hjulet.
Undrar varfr det r s, och om det gller andra lnder n Sverige? Borde vara en no-brainer, iaf idag med all kunskap, att missbruk och psykisk ohlsa ofta(st) hnger ihop. r det Sveriges lnga "vana" av fylleri och alkoholrelaterade problem? Den lutherska moraliska synen p alkoholkonsumtion? Instanserna borde sammanlnkas, men r mycket annat frn en svunnen tid som borde frndras idag. Verkar vldigt svrrrligt och svrfrndrat.
Citera
2025-04-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Undrar varfr det r s, och om det gller andra lnder n Sverige? Borde vara en no-brainer, iaf idag med all kunskap, att missbruk och psykisk ohlsa ofta(st) hnger ihop. r det Sveriges lnga "vana" av fylleri och alkoholrelaterade problem? Den lutherska moraliska synen p alkoholkonsumtion? Instanserna borde sammanlnkas, men r mycket annat frn en svunnen tid som borde frndras idag. Verkar vldigt svrrrligt och svrfrndrat.
Jag tror att problematiken till stor del beror p uppdelningen mellan kommun och landsting. De har ju tv olika ekonomier och bollar missbrukarna mellan sig, fr vem ska betala? Dessutom har Socialtjnsten blivit mer restriktiva med att bevilja behandlingshem fr de som terfaller i sitt missbruk. Det gr ju tyvrr vldigt mnga. Det r en lng vg att vandra fr att komma ur missbruket och ett par terfall p vgen, r mer regel n undantag.

P grund av kommunernas mnga gnger anstrngda ekonomi, kanske man beviljas behandling en eller ett par gnger. Frr kunde missbrukaren ka in och ut p behandling i princip hur mnga gnger som helst. De tiderna r frbi. Missar man sin chans, tar ett terfall, tvingas lmna behandlingshemmet pga det och ansker hos Socialtjnsten om en chans till, r det som sagt inte skert att man beviljas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in