Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 08:51
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Det är verkligen inte bara kvinnor. Har träffat fler män med dessa slappa handslag.
Det säger så mycket om en människa, ofta menlösa utan pondus.
Faktiskt, bra skrivet.
Citera
2025-04-25, 09:01
Medlem
zombie-nations avatar
Har en stor släkt där man alltid tagit i hand. De flesta har ett fast handslag utom en som hälsa med död fisk, men det är bara en av flera. Däremot flera män i den släkten som fjantigt trycker till varandras händer så att det gör ont.
Citera
2025-04-25, 09:08
Medlem
Jag skulle säga att idealet är ett bestämt och fast handslag, men visst det varierar mycket. Jag skakar hand med flera människor varje dag. Såväl män som kvinnor.

Jag upplever att de allra flesta gör handskakning på ett bra och socialt accepterat sätt. Precis lagom för att för att man inte ens ska ägna en tanke åt det.

Rent generellt så anpassar jag min egen handskakning med hur stor motparten är. En man får därför ett något fastare handslag eftersom hans hand är i princip lika stor som min hand är, medan en kvinna får snäppet mjukare handslag för hennes hand är mindre.

En del män kan uppleva att kvinnans handslag är mjukare, men tänk också på att hennes hand är mindre. Det är alltså fullt naturligt att det inte blir ett hårt klämmande som en del stora tuffa män gärna ägnar sig åt.
Citera
2025-04-25, 09:11
Medlem
Tycker inte det är könsbundet. Har skakat hand med flertalet slappa manshänder.

Jag tycker en större fråga är varför folk överhuvudtaget skakar hand slappt när det är allmänt känt att det uppfattas som något negativt? Det är liksom inte en svår grej att ändra på.
Citera
2025-04-25, 09:45
Jag vill inte hacka på folk men folk som inte greppar ordentligt och ser mig i ögonen gör mig förbannad. Då ska de inte ta i mig alls.

Då blir det en lätt bugning om man stöter på dem igen.

Kvinnor skakar inte hand om ingen man ser på är min upplevelse. Mer kramar och kindpussar.
Senast redigerad av SolarPowered 2025-04-25 kl. 09:48.
Citera
2025-04-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered

Kvinnor skakar inte hand om ingen man ser på är min upplevelse. Mer kramar och kindpussar.
Du vet att det finns kvinnor i yrkeslivet va? Där skakar även kvinnor hand vid olika tillfällen.
Citera
2025-04-25, 10:15
Medlem
Efter personliga observationer så har jag kommit till slutsatsen att det inte är könsbundet utan yrkesbundet. Ingen yrkesgrupp har så slappt handslag som läkare.
Citera
2025-04-25, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du vet att det finns kvinnor i yrkeslivet va? Där skakar även kvinnor hand vid olika tillfällen.

Nä det hade jag ingen aning om, eftersom jag påpekade hur jag själv skakar hand. Det jag pekade på är att handskakning är en manlig norm.

Du får ta en titt på var seden kommer ifrån.

Män och kvinnor tar inte i varandra i alla kulturer och i vissa tar man inte alls i varandra oavsett kön.

Då är en bugning bra. Covidsäkert.

edit/rättning: kul att du är här Bimbo. ltnc.
Citera
2025-04-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolarPowered
Nä det hade jag ingen aning om, eftersom jag påpekade hur jag själv skakar hand. Det jag pekade på är att handskakning är en manlig norm.

Du får ta en titt på var seden kommer ifrån.

Män och kvinnor tar inte i varandra i alla kulturer och i vissa tar man inte alls i varandra oavsett kön.

Då är en bugning bra. Covidsäkert.

edit/rättning: kul att du är här Bimbo. ltnc.
Ja personligen tycker jag att det var synd att handskakningar kom tillbaks efter covid. Finns andra mer hygieniska sätt att hälsa på. Särskilt när män är inblandade. Det blev ju klarlagt iom covid att män har sämre handhygien än kvinnor.
Citera
2025-04-25, 10:54
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja personligen tycker jag att det var synd att handskakningar kom tillbaks efter covid. Finns andra mer hygieniska sätt att hälsa på. Särskilt när män är inblandade. Det blev ju klarlagt iom covid att män har sämre handhygien än kvinnor.

De tar i sitt kön hela tiden. Varför skulle man vilja ta i dem.

Livet är bra mycket mer hygieniskt som aerodynamisk.
Citera
2025-04-25, 11:04
Medlem
Jag som är en man har ett slappt handslag. Tycker det är kul när diverse manliga små män försöker göra en kukmätartävling av ett handslag när dom egentligen är rätt svaga.

Jag gillar inte ens att ta i hand så därför försöker jag göra det så snabbt och löst som möjligt. Sen att motparten tror dom är alpha efter det brukar snabbt gå över.
Citera
2025-04-25, 11:13
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Jag som är en man har ett slappt handslag. Tycker det är kul när diverse manliga små män försöker göra en kukmätartävling av ett handslag när dom egentligen är rätt svaga.

Jag gillar inte ens att ta i hand så därför försöker jag göra det så snabbt och löst som möjligt. Sen att motparten tror dom är alpha efter det brukar snabbt gå över.

När stora ledare möts brukar media analysera handslaget väldigt minutiöst.

Så det finns ju absolut nånting psykologiskt i denna företeelse vi börjat med. Kanske säger någon promillehalt om vad det är för person du har framför dig. Så ett lagom hårt handslag tycker jag är bra, så du inte säljer dig för billigt.

Allt för rejält blir som också ganska underligt, men hellre det än inget tryck alls.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-04-25 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in