Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Tack för en bra trådstart med tydligt formulerade diskussionsfrågor!
Jag tror att det finns en rädsla hos företagen att bli stämda för att de inte tar med i beräkningen att familjer kan ha olika sammansättningar - vilket i mitt tycke är absurt. Vi VET DET, ingen har kunnat undgå reklam som fokuserar på att representera de minst sannolika familjekonstellationerna!
Jag skulle vilja be företagen att ge konsumenterna lite cred för att ha en egen hjärna och våga representera de vanligaste paren eller familjerna också.
Jag anser absolut att företag ska fokusera på sin produkt! Att Sia har med barn i sin reklam är rimligt eftersom barn är deras allra främsta målgrupp, men konstellationen med svart man blond kvinna känns konstruerad. Jag har inga problem med par från olika kulturer men däremot har jag problem med att matas med politik istället för glass. Har för övrigt provat några nya Sia-glassar och var inte imponerad.
De kunde liksom inte behövt fokusera alls på familjen...vad har det med glass att göra?
Det hade varit bättre att tagit ett gäng 8 åringar av varje etnicitet och satt i sanden på strand med varsin glass. Jag minns själv som barn att man förknippade sommaren med lek, bad och glass...samtidigt så har barn oftast inga problem att leka med varandra - oavsett hur man ser ut.