2025-04-24, 20:03
Medlem
Juggernawts avatar
Aldrig sett en neger käka glass. Är de en stor del av kundkretsen tro?
Citera
2025-04-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har de tagit upp Ben&Jerrys fallna mantel? Där fick väl någon VD gå när woke ledde till nedgång i försäljningen.
Japp, hur det gick med VDn vet jag inte men innan kunde man betala vad som helst för Ben&Jerry.
Idag gick jag förbi en full frys med dem för blott 39 kr/st.
Ingen var intresserad.
Citera
2025-04-24, 20:05
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Men orka bry sig vilken hudfärg folk har i reklamfilmer.
Köp en glass istället och slappna av lite.
Självklart, men det är tveksamt om det blir en SIA.
Dessutom, tycker kvaliteten på deras glass är klart sämre än den var för några år sedan.
Citera
2025-04-24, 20:08
Medlem
Jordgubbes avatar
De gör en miljon i veckan, https://www.allabolag.se/foretag/sia.../2JYR2W9I63IIO
Citera
2025-04-24, 20:19
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning.
Det är ett felaktigt påstående att det skulle vara syftet.
Företagen vill istället visa att de är med i en överväldigande majoritet när det gäller rasfrågor.
Och bilda opinion om att, t ex som här, SIA-glass är ett jysst företag som inte är rasistiskt.
För de allra flesta människor i sverige tänker ungefär som jag: jag har inget emot en svart person bara pga dennes hudfärg. Däremot anser jag invandringen av svarta personer till sverige är åt helvete för hög.
Två olika saker som rasisterna inte fattar och som gör att de går i taket när de ser dylika annonser.
Jisses!
Citera
2025-04-24, 20:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Är det själva rasblandningen som stör dig eller är det negrer överhuvudtaget? Hade det varit okej om det varit en helsvart familj eller ska det vara en vit arisk familj i reklamen?
Citera
2025-04-24, 20:21
Medlem
Var ser man den här reklamen? Jag har aldrig sett den. Är det reklam-tv?
Citera
2025-04-24, 20:24
Medlem
Citat:
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Det pågår en indoktrineringskampanj där vi ska tillvänjas att Sverige är ett invaderat land.
Citera
2025-04-24, 20:29
Avstängd
PhilipsDP18s avatar
Fan också, deras halvliters Choklad är den enda glass jag köper.
Jaja, det ska nog gå utan den också. Fuck you Stefan.
Citera
2025-04-24, 20:30
Jag bojkottar alla företag som promotar rasblandning. SIA kommer därför bojkottas av mig.
Synd, då jag brukar köpa deras glass.
Citera
2025-04-24, 20:33
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag vill att bolagen och reklambyråerna svarar på den direkta frågan varför vi inte lika ofta ser vita blonda män med svarta och/eller slöjbärande kvinnor. Varför inte en vit blond man med ett burkatält?

Varför_inte_?

Det undrar jag med. Tjejen är alltid vit och killen svart. Det ses även i Taylor Swifts videor och reklamfilm för BMW, SAS etc.

Varför inte en jude ihop med en muslim?

Eller en asiat ihop med en neger?

Eller en apa ihop med en neger?
Citera
2025-04-24, 20:33
Medlem
Dagens I-landsproblem, bli sur för att det inte är arier i reklam. Alltså alla ni fascister förtjänar verkligen att hängas i fotknölarna, och när den dagen kommer så ska jag skratta gott åt det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in