2025-04-24, 19:22
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Antagligen granne med folk som Annie Lööf, freddan Reinfeldt och steffe Löfven.

Ja det brukar vara dessa som förespråkar blandning. De bor själva inte i skiten, de slipper se Baghdad utanför fönsterna varje dag, de hör inte arabisk musik på högsta volym.

Skulle själv droppat gubbens adress men jag hittar inte rätt. För många med ett för vanligt namn.
Citera
2025-04-24, 19:32
Medlem
IceEyess avatar
I princip alla reklamfilmer består väl av detta numera, Sia, Coop, Ikea m.fl.
Citera
2025-04-24, 19:38
Medlem
Ilimitados avatar
Dom borde fokusera på glassblandning istället för rasblandning.
Citera
2025-04-24, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Fick lov att undersöka vem den här VD är och hittade det här: https://www.mynewsdesk.com/se/siagla...%20SIA%20Glass

"SIA Glass är idag ett välkänt varumärke med en marknadsandel på 20 procent och en unik position som den enda rikstäckande glassleverantören som tillverkar all glass i Sverige. På glassfabriken i Slöinge görs glassen av färsk svensk grädde och 90 procent svenska råvaror."

"Vi har haft ett ständigt förändringsarbete, som inte ruckar på våra grundläggande värderingar där produkterna i första hand ska tillverkas av svenska råvaror från naturens eget skafferi och där vi värnar om vår personal och vår by. Genom ett hårt arbete tillsammans har vi skapat ett starkt bolag som är väl förankrat i det svenska glasshjärtat och i Slöinge. "

Tydligen väldigt viktigt att råvarorna är svenska och tillverkningen sker i Sverige och visst det är ädelt men som sagt inte så noga att mannen i reklamen är lika "gräddvit" som glassen då passar det med en chokladbrun man.
Citera
2025-04-24, 19:47
Medlem
Charlie-Whites avatar
Vi är redan nu runt 30 pers i min släkt och bekantskapskrets som bojkottar Sia efter det här. Sprid för allt ni är värda vänner, se till att skiten konkar!
Citera
2025-04-24, 19:50
Medlem
Lavas avatar
Jag vill att bolagen och reklambyråerna svarar på den direkta frågan varför vi inte lika ofta ser vita blonda män med svarta och/eller slöjbärande kvinnor. Varför inte en vit blond man med ett burkatält?

Varför_inte_?
Citera
2025-04-24, 19:54
Medlem
HerrKralls avatar
Men orka bry sig vilken hudfärg folk har i reklamfilmer.
Köp en glass istället och slappna av lite.
Citera
Medlem
beaver_ses avatar
Wow....
Sia Glass VD, Stefan Carlsson
Vill sälja mer glass och då har en svart man, blond kvinna, och blandade barn. I reklamen...

Jag har tidigare pratat gott om företaget då de gör bra glass nere i Slöinge...

Men när han säger "han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen." Signera han företagets dödsdom...

Aldrig i helvete att jag köper deras glass igen eller berömmer deras tillverkning när han kallar oss svenska stamkunder för extremister, det är vi som betalat hans lön...

Ofta när man levde i Falkenberg åkte man till fabriken med ungarna, nu har man köpt glassen i lokala butiker... Men nu när man vet att företaget styrs av en som gillar massinvandring före oss svenskar, hoppas jag han kan livnära sig på icke svenska kunder i framtiden...

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
I princip alla reklamfilmer består väl av detta numera, Sia, Coop, Ikea m.fl.
Alla dessa företag bojkottar jag av anledningen att har de negrer eller afrikaner i reklamen, så vill de har negrer och afrikaner som kunder och inte mig som är svensk... Handlar inte svenskar så får de mindre inkomst och kanske slutar ragga på negrer/afrikaner i reklamen. Vi lever i sverige, så ha svensk reklam för oss svenskar om ni vill sälja era grejer.
Senast redigerad av beaver_se 2025-04-24 kl. 19:59.
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Har de tagit upp Ben&Jerrys fallna mantel? Där fick väl någon VD gå när woke ledde till nedgång i försäljningen.
Citera
2025-04-24, 19:57
Medlem
Det vore skillnad om svenska kvinnor som ingår förhållanden med svarta män blev lyckliga.

Det fanns en tid när man hävdade att det var hälsosamt att röka, numer är det lag på varningstext.

Sia hade haft min respekt om de lagt till en varningstext.
Eftersom alla kulturer är mer kvinnofientliga än vår är det grooming att inte göra det.
Citera
2025-04-24, 19:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
OOF! Vi köper BARA Sia glass här hemma.
Men då är det slut med det alltså.
Citera
2025-04-24, 20:02
Medlem
Slackoffs avatar
Det stora problemet är att reklammakare som gör reklam för att vi ska köpa varor för våra egna jävla pengar samtidigt anser att de har rätt att undervisa oss.
Det är en gränslös arrogans och elitism .

Förövrigt vad anser svarta kvinnor om sådan här reklam?
Vad vill man förmedla till svarta kvinnor?
Att de är mindre värda än vita kvinnor?
Jag har en idee om målgruppen är vita medel klassmännsikor ha vita medelklass människor i reklamen.
Ingen vill bli undervisad av en jävla reklammakare på söder.
De skulle aldrig våga sig på sån här agenda reklam i mellanöstern eller i Indien.
Senast redigerad av Slackoff 2025-04-24 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in