Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
En mycket tråkig utveckling på mitt jobb har inträffat. Mitt nya jobb flöt på helt okej i ett par månader, men när jag sade att jag ville ta en vilopaus på ett par veckor (har problem med magen och ångest) så blev det en helt annan dynamik. Inte bara så ville han göra avdrag på lönen för att jag tog ledigt (obetalt ledigt) på studs - hans tonläge har förändrats helt. Han tycker att jag är en svikare och att jag gjort ett dåligt jobb (vilket jag håller med om, jag har gjort ganska halvhjärtade insatser många av dagarna, vilket är skälet till varför jag sade OK till avdraget på lönen). Det verkar som att han mår dåligt och han har nämnt konkurshot en gång, så min gissning är att det är skälet till att han är ur balans.

Men - det finns ju en gräns, eller hur? Jag har väl fortfarande rättigheter, trots att hans värld skakar, och att jag gått på autopilot på jobbet? Och han har väl fortfarande skyldigheter? Inatt är det löning och jag har ingen aning om vad jag kommer att få för lön (han har inte skickat mig någon lönespecifikation, vilket han alltid gjort tidigare i god tid) så jag flyger i blindo här - det känns som att han spelar något skumt psykologiskt rävspel med mig.

Jag ifrågasatte löneavdraget (ca 5k) en gång och då sade han att jag skulle skämmas för att jag käftade emot. Så jag sade ingenting efter det, men det är konstigt hur han agerar nu (ignorerar sms, skickar inte lönespecifikation) - vem har rätt, vem har fel? Hur mycket överseende med en chef som är på dåligt humör ska man ha? Är det inte oprofessionellt agerande att inte skicka mig en lönespecifikation innan löningen så att jag kan se hur löneavdraget påverkar min lön?

Jag jobbar som chaufför, för övrigt (ett litet åkeri som "seglar under" ett stort företags flagg, det funkar som McDonalds dvs franchising). Det här är en bransch som folk bör undvika eftersom att inga kollektivavtal följs, så det är rena rama vilda västern. När jag kastade mig in i den här branschen så var jag helt säker på att det skulle finnas kollektivavtal med bra villkor, med facit i hand är kollektivavtal, grundlön etc något att bara se i stjärnorna efter, det finns inte i verkligheten.

Du bör byta jobb. Det kommer inte bli bättre.

Att det inte skulle finnas kollektivavtal alls i åkeribranschen är fel men alla arbetsgivare är inte anslutna. Transport är dessutom ett av de starkare fackförbunden. Så i framtiden bör du kolla upp kollektivavtal innan du börjar samt anmäla dig till a-kassa och fack.

Du bör ju också göra något åt din hälsa. Få arbetsgivare skulle acceptera detta du beskriver. För övrigt inte första tråden du beskriver att du har konflikter... Du kan bara ändra sig själv och det kanske är dags nu?
2025-04-24, 17:10
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Detta är helt fel. Det finns många i Sverige som på olika sätt jobbar på enbart provis. Alla omfattas av Lag (1991:1047) om sjuklön och det är en lag som inte kan avtalas bort vare sig delvis eller helt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19911047-om-sjuklon_sfs-1991-1047/

Här svarar Lawline på frågan:
"Hur beräknas sjuklön för anställda på provision?"
https://lawline.se/answers/434

OK. Vi får se vad som händer, i mars jobbade jag hela månaden så jag kommer inte att få något för det inatt, blir till att vänta en månad. Jag tror att din information är fel, utdaterad eller inte följs - men det vore ju jättekul om det faktiskt stämde. Saken är den att jag är luttrad, i den här branschen har man knappt några förmåner alls.
2025-04-24, 17:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Men, tycker du inte att det är bra av mig att steppa upp och betala en gammal räkning som en slags motvikt? Hade du själv ställt upp och betalat en gammal räkning, säg att du blev ivägskickad till en konferens i Båstad med hotell och hela paketet. Sen om din chef blir sur på dig sex månader senare så tycker han att du ska betala den där resan retroaktivt som han gav till dig för att han känner sig ur balans.

Jag tycker iaf själv att det är rätt bra jobbat av mig att ställa upp och betala den för de flesta jag känner skulle aldrig någonsin betala en sådan sak bara för att reparera en emotionell skuld, nästan alla är ju giriga deluxe.

Det är väl jättebra med de kronorna är nog väldigt få mot vad det kostar företaget att ha en bil stående och du ligger hemma och vilar.
2025-04-24, 17:16
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl jättebra med de kronorna är nog väldigt få mot vad det kostar företaget att ha en bil stående och du ligger hemma och vilar.

Vad hade hänt om jag kvaddat bilen eller kört ihjäl mig då? Det måste ju finnas en Plan B - går inte att förutsätta att allt rullar på varje dag.

Och det är bara trams det du säger att man förväntas köra nonstop och att ingen tar vilopauser. På mitt förra jobb var det många som gjorde det, men de var ännu smartare/skrupelfria (de brukade tipsa om hur man fakeade sjukintyg och sånt, jag orkade aldrig hoppa på det tåget).

Det är ett jobb där man lätt blir slutkörd, det tär på krafterna ibland. Jobbar du själv som pappersvändare/akademiker?
2025-04-24, 17:17
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Vad hade hänt om jag kvaddat bilen eller kört ihjäl mig då? Det måste ju finnas en Plan B - går inte att förutsätta att allt rullar på varje dag.

Och det är bara trams det du säger att man förväntas köra nonstop och att ingen tar vilopauser. På mitt förra jobb var det många som gjorde det, men de var ännu smartare/skrupelfria (de brukade tipsa om hur man fakeade sjukintyg och sånt, jag orkade aldrig hoppa på det tåget).

Det är ett jobb där man lätt blir slutkörd, det tär på krafterna ibland. Jobbar du själv som pappersvändare/akademiker?
Försök sluta?
2025-04-24, 17:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Klart det skulle vara skönt och vila ibland men det gör jag på helger eller semester, inte efter att ha jobbat några månader på nytt jobb.
Du kanske ska fråga om du kan gå ner i tid istället, lite lägre lön och jobba bara fyra dagar i veckan.

Jag jobbar själv som säljare så åker runt hela sverige och besöker kunder och när jag är hemma följer jag upp besök, bokar nya och skickar offerter och info till kunder.
2025-04-24, 17:22
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
För övrigt inte första tråden du beskriver att du har konflikter... Du kan bara ändra sig själv och det kanske är dags nu?

Det stämmer. Lite därför jag skapade tråden också, jag ville veta om han hade rätt eller inte - vem vet? Jag tycker det här är en ovanlig situation med många olika parametrar att ta hänsyn till.

Men summa summarum är dock att med "normala" Svensson-jobb så skulle aldrig den här typen av konflikter blossa upp eftersom att alla får en månadslön. Man kanske borde ta ett sånt jobb istället för att leta längs ytterkanterna.
2025-04-24, 17:22
Medlem
Bajskottens avatar
Hur gammal är du?

Ursäkta, men du måste ju vara helt tappad bakom flötet!

Har du alltid blivit utnyttjad under din livstid? Kolla upp företaget på valfri hemsida där information om hur det gått för företaget föregående år, då ser du om det är katastrof eller inte.

"Tjänsteledigt" istället för sjukskrivning, du är ju helt jävla dum i huvudet.
2025-04-24, 17:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart det skulle vara skönt och vila ibland men det gör jag på helger eller semester, inte efter att ha jobbat några månader på nytt jobb.
Du kanske ska fråga om du kan gå ner i tid istället, lite lägre lön och jobba bara fyra dagar i veckan.

Jag jobbar själv som säljare så åker runt hela sverige och besöker kunder och när jag är hemma följer jag upp besök, bokar nya och skickar offerter och info till kunder.

Det här med att företaget kollapsar ifall arbetaren inte dyker upp på ett par veckor - det är en intressant moralisk diskussion. Jag tycker att om man verkligen mår dåligt så ska man vila och då är det inte den personens ansvar att företaget man jobbar åt rullar på, även om man borde försöka hjälpa till på något hörn. Men är det verkligen upp till arbetaren att känna stress för det? Det är väl det är därför Amazon-arbetarna tjänar kaffepengar medan Jeff Bezos som rattar skeppet är världens näst rikaste man - det är hans problem att lösa, och det är han som tjänar multum för att komma på smarta ideer för att fly undan diverse problem.
2025-04-24, 17:28
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Hur gammal är du?

Ursäkta, men du måste ju vara helt tappad bakom flötet!

Har du alltid blivit utnyttjad under din livstid? Kolla upp företaget på valfri hemsida där information om hur det gått för företaget föregående år, då ser du om det är katastrof eller inte.

"Tjänsteledigt" istället för sjukskrivning, du är ju helt jävla dum i huvudet.
Ja det är nog kört.
2025-04-24, 17:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det här med att företaget kollapsar ifall arbetaren inte dyker upp på ett par veckor - det är en intressant moralisk diskussion. Jag tycker att om man verkligen mår dåligt så ska man vila och då är det inte den personens ansvar att företaget man jobbar åt rullar på, även om man borde försöka hjälpa till på något hörn. Men är det verkligen upp till arbetaren att känna stress för det? Det är väl det är därför Amazon-arbetarna tjänar kaffepengar medan Jeff Bezos som rattar skeppet är världens näst rikaste man - det är hans problem att lösa, och det är han som tjänar multum för att komma på smarta ideer för att fly undan diverse problem.

Du är inte företagare hör jag och vet klart och tydligt inte vilka kostnader det för med sig att ha dig anställd mer än lön.
2025-04-24, 17:37
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Nä egentligen inte. Du ska inte visa någon som helst lojalitet till företaget (visst det kan vara svårt jag är lojal (tror jag) men det funkar inte mot chefer och företag) Det är en omänsklig relation, därför bör den vara minimal och chefen ska i slutändan veta att han/hon inte bestämmer över dig. Du gör det för att du vill och vill du inte så blir det inget.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-04-24 kl. 17:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in