2025-07-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Hovrätten lär använda rosa lagboken och jag tvivlar på att den här domen står sig. De flesta som ljuger på män om våldtäkt brukar få 1-3 månader villkorligt fängelsestraff.
Faktiskt så finns det ett stort allmänintresse av att veta vem det här är. Det här är inte vilket brott som helst, det är ett brott som utnyttjar rättssamhällets skydd för kvinnliga sexualbrottsoffer och utsätter hela rättssamhället för en enorm förtroendeskada. Som artbrott så bör praxis på straffnivån ligga på minst ett års fängelse men där är vi inte - ännu. Den här kvinnan får finna sig i att bli namngiven på grund av allmänintresset.

Det tror jag inte. Det lär fortsatt vara 1 års fängelse. Minst.

Folk som vill veta får väl kolla domen. Hänga ut folk som inte är serieförbrytare är rätt sjukt. Det är inte pöbeln som ska utkräva straffet, det har vi domstolar till i vår civiliserade rättsstat. Låt rättvisa ske i rätten.
Citera
2025-07-11, 11:42
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För att du ska veta vad det hela handlar om och inte inbilla dig en massa saker.

Jag tycker att det är bra att hon fick fängelse. Ett år är rimligt, då lögnen genomskådades av polisen på bara några få timmar och målsägande därmed inte har drabbats av hennes lögn.

Men du vill att hon ska hängas ut. Som vore hon en serieförbrytare. Vilket hon inte är. Och det är detta jag vänder mig mot.

Men kortfattat:

Hon och målsägande var otrogna mot sina respektive partners (målsägande är gift och har två små barn, vad säger Hans otrohet dig om "relationen mellan män och kvinnor"?). 21-åringens sambo tog dem på bar gärning. Och misshandlar då målsägande svårt så han blir medvetslös och blöder en hel del. 21-åringen ringer 112.

21-åringen kommer på, i sin totala panik och ångest över att sambon kan få fängelse för misshandeln, att falskt anmäla målsägande för våldtäkt, så att hennes sambo ska kunna hävda nödvärn å hennes vägnar.

Sambon hakar på i hennes lögn och påstår i polisförhör att hon blev våldtagen och att han såg detta och därav misshandlade målsägande.

Sambon frikändes dock från medhjälp till falsk angivelse. Förhoppningsvis kommer åklagaren överklaga den friande domen.

Sambon är tidigare dömd för misshandel och våldsamt motstånd. Och dömdes till 6 månaders fängelse för misshandel av målsägande.

Som sagt var: läs FUP.
Du får skicka ett brev till Elin inne på kåken, hon har nog inte något mot stödet just nu.

Förklara för henne att det egentligen inte är hennes fel att hon tog beslutet att försöka förstöra någons liv genom att ljuga om en våldtäkt, hon försökte ju bara skydda sin sambo.

Kom ihåg att understryka att hennes sambo hade gjort slut med henne i en vecka och att otrohet därmed är berättigat.

Lider du av något djupt trauma kring liknande händelse? Du har på riktigt droppat 200 kommentarer i denna tråd och allihopa av samma substans.

Vi båda vet att du innerst inne hoppades på att Elin skulle frias men det kan du inte säga för att inte avslöja dig själv helt, du tycker att Victor och Axel är de värsta personerna i detta drama.
Citera
2025-07-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Du får skicka ett brev till Elin inne på kåken, hon har nog inte något mot stödet just nu.

Förklara för henne att det egentligen inte är hennes fel att hon tog beslutet att försöka förstöra någons liv genom att ljuga om en våldtäkt, hon försökte ju bara skydda sin sambo.

Kom ihåg att understryka att hennes sambo hade gjort slut med henne i en vecka och att otrohet därmed är berättigat.

Lider du av något djupt trauma kring liknande händelse? Du har på riktigt droppat 200 kommentarer i denna tråd och allihopa av samma substans.

Vi båda vet att du innerst inne hoppades på att Elin skulle frias men det kan du inte säga för att inte avslöja dig själv helt, du tycker att Victor och Axel är de värsta personerna i detta drama.

Vad folk har svårt att hålla två saker I huvudet samtidigt.

1. Jag anser att det är mycket bra att hon dömdes för sitt brott. 1-2 år tycker jag hade varit en fullt rimligt dom. Det är ett allvarligt brott och inget man kan se med blida ögon på. Även om hon bara är 21 år och inte har fullt utvecklat konsekvenstänk och var i panik och ångest, så ger det henne ingen rätt att falskt anklaga en oskyldig för våldtäkt.

2. Men motivet är inte som ni skriver. Och det är detta jag sätter mig upp emot. Hennes motiv med sin brottsliga lögn var att rädda sin sambo från Fängelse. Hon stod inte ut med tanken på att han skulle hamna I fängelse.

Jag sätter även mig upp mot kvinnohatet i tråden där folk gör äckel över hennes otrohet, men blundar helt för målsägandes otrohet osv.

Rätt ska vara rätt.
Citera
2025-07-11, 11:52
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
1. Hon är inte en serieförbrytare.
2. Hon har inte anmält någon annan falskt för våldtäkt. Aldrig någonting.

Så det verkar mycket överdrivet av er att vilja hänga ut en 21-åring med inte fullt utvecklat konsekvenstänk, som desperat inte vill att hennes sambo ska ha hamna i fängelse för misshandel och därmed falskt anklagar målsägande för våldtäkt, för att rädda sambon från fängelse.

En liknade situation lär inte hända. Och hon lär inte göra om detta brott efter 3 månader i häktet med hårda restriktioner och några månader I fängelse.

Henne kommer vi få läsa om i framtiden. Var så säker tomatskalle.
Citera
2025-07-11, 11:54
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Vad folk har svårt att hålla två saker I huvudet samtidigt.

1. Jag anser att det är mycket bra att hon dömdes för sitt brott. 1-2 år tycker jag hade varit en fullt rimligt dom. Det är ett allvarligt brott och inget man kan se med blida ögon på. Även om hon bara är 21 år och inte har fullt utvecklat konsekvenstänk och var i panik och ångest, så ger det henne ingen rätt att falskt anklaga en oskyldig för våldtäkt.

2. Men motivet är inte som ni skriver. Och det är detta jag sätter mig upp emot. Hennes motiv med sin brottsliga lögn var att rädda sin sambo från Fängelse. Hon stod inte ut med tanken på att han skulle hamna I fängelse.

Jag sätter även mig upp mot kvinnohatet i tråden där folk gör äckel över hennes otrohet, men blundar helt för målsägandes otrohet osv.

Rätt ska vara rätt.

Är på din sida, folk är bara ute efter att hata på tjejen.

Frågan är ändå om inte det finns möjlighet till sänkt straff i HoR.
Citera
2025-07-11, 11:56
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I nästan 2 dagar försökte hon få honom att förlåta henne innan hon började oroa sig för att han kan få fängelse.
Själva falskanmälan är självklart så han ska slippa fängelse MEN det är uppenbart i FUP att allting kretsar runt henne och att bli förlåten.

För att citera "TomatKungen" vars inlägg jag svarade på:

Nej, hon hade INTE panik och ångest över att han kunde få fängelse, hon hade panik och ångest över att hon blev påkommen.
Att falskanmäla gjorde hon självklart för att han ska slippa fängelse men det var bara en del i att bli förlåten.

Oron för att det ska bli en polissak finns ju där direkt. Hon skriver till Victor samma natt "Du måste gömma dig". Mindre än ett dygn efter förslår hon för Viktor att de kan säga att hon inte "gav samtycke till den saken" o8ch det berättar hon också för sin mamma samma dag. Men självklart hade hon ju också ångest över att hon blev påkommen. Inget vill väl skylta med sina snedsteg eller sexuella utsvävningar inför mamma, vänner etc.
Citera
2025-07-11, 11:59
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Nej precis, lämpligt straff vore att tatuera hora i pannan på henne.

Hoppas hon kan ta sitt straff som en man, brösta skiten och resa sig starkare.

Äh, trams. Förstår att hennes otrohet retar upp en del här till den graden att man vill kölhala flickan men lite perspektiv får vi försöka ha tycker jag.
Citera
2025-07-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Henne kommer vi få läsa om i framtiden. Var så säker tomatskalle.

Den enda som gjort sig skyldig till falsk angivelse upprepade gånger är en kvinnlig juridikstuderande.

Annars känner jag inte till ett enda fall av serieförbrytare kring falsk angivelse om våldtäkt.
Så statistiken talar mot dig.

Dessutom lär hon ju haft sex förr, utan att anmäla någon falskt för våldtäkt. Erik tex.

Det var just den här specifikt skruvade situationen där hon först blir tagen på bar gärning där på krogtoaletten av sin sambo och sedan misshandlar han målsägande grovt framför hennes ögon. Hon ringer 112 och sambon drar. Och sedan har hon full panik att sambon ska hamna I fängelse. Och då ljuger hon om våldtäkt för att rädda honom.

Sambon är ju uppenbarligen med på lögnen eftersom han I polisförhör sedan påstår att han såg henne bli våldtagen. De två gör detta i samarbete med varandra.

Tror du på allvar att hon kommer hamna i en liknande situation i framtiden och då göra exakt samma misstag? Häktet och fängelse lär ha avskräckt henne.

Och som sagt. Statistiken talar emot det.
Citera
2025-07-11, 12:02
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Äh, trams. Förstår att hennes otrohet retar upp en del här till den graden att man vill kölhala flickan men lite perspektiv får vi försöka ha tycker jag.

Ah för det är inte så att hon försökte få samhället att tatuera in våldtäktsman i pannan på en kille för livet, eller hur?

Som jag skrev, hoppas hon fattar att hon inte är ett offer öht och får det som brukar kallas för brottsinsikt.

En del människor får det trots att de inte blir straffade och ber om förlåtelse till den de ljugit om.

Jag skulle omvärdera henne som människa om hon var så stark, men just nu är hon bland den värsta sortens ohyra som existerar på planeten.
Citera
2025-07-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Är på din sida, folk är bara ute efter att hata på tjejen.

Frågan är ändå om inte det finns möjlighet till sänkt straff i HoR.

Du och Don.C har skrivit bra och nyanserade inlägg i tråden. Man måste hålla många tankar i huvudet samtidigt i detta ärende. Vissa tycks bara kunna hålla en tanke i huvudet samtidigt i sitt hat mot 21-åringen i synnerhet och kvinnohat i allmänhet.
Citera
2025-07-11, 12:10
Medlem
polseks avatar
Citat:

Tror du på allvar att hon kommer hamna i en liknande situation i framtiden och då göra exakt samma misstag? Häktet och fängelse lär ha avskräckt henne.

Och som sagt. Statistiken talar emot det.

Märkligt att just du aldrig gett uttryck för denna inställning i någon tråd där en heterosexuell man dömts för våldtäkt. Sexualbrottslingar har ju i särklass lägst återfallsrisk enligt kriminalvårdens egen statistik, så de borde vara en grupp som man verkligen borde anta det bästa om. Eller?
Citera
2025-07-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Ah för det är inte så att hon försökte få samhället att tatuera in våldtäktsman i pannan på en kille för livet, eller hur?

Som jag skrev, hoppas hon fattar att hon inte är ett offer öht och får det som brukar kallas för brottsinsikt.

En del människor får det trots att de inte blir straffade och ber om förlåtelse till den de ljugit om.

Jag skulle omvärdera henne som människa om hon var så stark, men just nu är hon bland den värsta sortens ohyra som existerar på planeten.

Är det lika viktigt för dig att våldtäktsförövare erkänner sina brott, tar på sig skulden för sina brott och erkänner att de ljugit om att hon/han ville?

Eller är det bara när det rör 21-åringen detta är viktigt för dig?

Sitter nämligen många förövare inom lås och bom som fortfarande skyller på sina offer och påstår att de själva är "helt oskyldiga" och själva således utsatta för brott. Detta trots att de är överbevisade.

Ovanligt att brottslingar erkänner sina brott.

Så varför ställer du detta krav på 21-åringen?

I övrigt är det oviktigt om hon erkänner sitt brott eller inte. Hon är överbevisad. Bevisen håller hela vägen till fällande dom och kommer så även göra om det hela överklagas till Hovrätten.

Värre är ju i de fall där bevisen inte håller hela vägen... Som med sambon. Han friades från medhjälp till grov falsk angivelse. Med honom vore det bra med ett erkännande, så att han kan dömas för sitt brott.

Och med alla de friade våldtäktsförövare, där bevisen inte räcker till fällande dom. Där hade det varit oerhört bra med erkännande, så att de kan fällas för sina brott och offren få upprättelse.

21-åringen blir ju fälld ändå. Bevisen finns. Så där är erkännande oviktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in