Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Tullarna har kostat människor med mycket kapital. Det har hittills bara drabbat rika. Även om jag själv förlorat pengar så finns det ingen att tycka synd om. Dollarn har ju minskat i värde. Att det skulle ha drabbat bönder i någon större omfattning tvivlar jag på.
Ja visst. Det är mest rika som drabbas när börsen kraschar. Kanske är det inte så många bönder som går åt skogen.
Men vad är det som har blivit bättre? Att dollarn tappar i värde tycker jag väl är det bästa i så fall. Men det borde finnas andra sätt att göra det än att starta handelskrig mot hela världen. Jag tror heller inte det var avsikten.
Jag tror själv att det dels handlar om att få industrijobb att flytta till USA, men det är också ett sorts krig mot USAs konkurrent länder. Trump vill knäcka Kina och Europa. Han tror att USA skall förlora mindre än konkurrenterna eftersom USA har ganska liten varuexport. Trump är rädd att andra skall ta över världshegemonin. Men risken är överhängande att det får motsatt effekt. USAs ställning försvagas.