Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Bankdosorna är på väg bort, tillsammans med engångskoderna. Det är bara en tidsfråga innan det är infört överallt.
Vilka av våra storbanker med lönekonton erbjuder inte längre det? Och vilka planerar att ta bort dessa? Vad har de då för alternativ?
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har aldrig betalt för en dosa hos Swedbank.
Inte jag heller, men det ingår nog i våra "kontopaket", det vi årligen betalar för att få ynnesten att vara kunder hos dem.
Citera
2025-04-23, 23:49
Medlem
Det framtida kontantlösa digitalsamhället, vad kan möjligen gå fel?

Varje gång pöbeln mopsar upp sig behöver makten bara klippa servrarna och tvinga folk att sitta ner och hålla käften. Vi förtjänar allt ont som drabbar oss i framtiden.
Senast redigerad av Fetgirig 2025-04-23 kl. 23:51.
Citera
2025-04-23, 23:51
Medlem
jymdjakets avatar
Nu funkade det igen.
Citera
2025-04-23, 23:55
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det är det inte. Jag har bankdosa. Har inte du?
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att folk här gråter och skriker bättre förr, därför att de en enda kväll kl 23:30 inte kan gå in på Avanza eller boka tid på vårdcentralen för sin fotsvamp. Det är komiskt. Förr kunde man inte göra något av detta kl 23:30.
Ni båda frångår det överhängande problemet med att det ens ska kunna finnas en möjlighet för samhället att kunna lamslås på det här sättet. BankID har påtvingats folk som en nödvändig och pålitlig samhällsfunktion som större delen av befolkningen använder sig av och sedan visar det sig plötsligt att det är så dåligt strukturerat att det stundtals inte fungerar. Vilka idiotiska ärenden folk ska legitimera sig för är helt orelevant.
Senast redigerad av 0ne 2025-04-24 kl. 00:12.
Citera
2025-04-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har aldrig betalt för en dosa hos Swedbank.
Det varierar väl från bankjävel till bankjävel då dom gör väl lite vad fan dom vill när dom känner för det dom skitstövlarna.
Senast redigerad av Tarkov 2025-04-24 kl. 00:15.
Citera
2025-04-24, 00:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Nu funkade det igen.
Inte hos mig
Citera
2025-04-24, 00:07
Medlem
Förr var bankdosan det som bankerna i mitt fall Swedbank ansåg vara det säkrare alternativet , då fick man bekräfta större transaktioner med bakdosan istället för bank-id även om du loggat in med bank-id från början,nu begär Swedbank att man bekräfta en större överföring med bank-id.

Så bankdosan täcker inte alla ärende längre på Swedbank.
Nordea har väl slutat helt med bakdosa, jag fick nån info för ett bra tag sedan att dosan inte längre skulle fungera, jag har inte kollat för jag använder Nordea väldigt sällan och har kört på bank-id vid dessa få tillfällen.
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-04-24 kl. 00:18.
Citera
2025-04-24, 00:09
Medlem
Ja nu fungerar det men detta är på inget vis acceptabelt. Här krävs en förklaring från BankId och varför detta ens kunde ske.
Citera
2025-04-24, 00:12
Medlem
Vad fan hände och vad gör BankId för att det inte ska ske igen. 🥸
Citera
2025-04-24, 00:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
För att du alltid verkar vara helt fel ute! Men till topic så finns det nya morden krypto teknik för att detta efterblivna problem inte ens ska kunna hända i Sverige. 👍

Men jag var inte fel ute. Jag hade rätt till 100% i det du citerade.

Vad är det för "nya morden krypto teknik" som du menar skulle kunnat användas för att överbelastningsattacken inte skulle skett? Fast den kommer du nog inte svara på med något vettigt spånar jag redan nu.
Citera
2025-04-24, 00:19
Medlem
Överbelastningsattacker låter så 90-tal!
Citera
2025-04-24, 00:22
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAKA-KORT
Förmodligen ett pojkstreck, det är inte svårt att göra en sådan här attack. Min dotter utan IT-kunskap skulle kunna lära sig göra det inom 24 timmar. Frågan är hur attacken pågår. Mig veterligen har den pågått redan över 2 timmar, och enligt mig utesluter det då att det är ett pojkstreck. Det krävs för mycket resurser att sänka hela BankID för alla, under såhär lång tid. Att det inte är åtgärdat tyder på två saker:
1. Angreppet påverkar någon särskilt känslig del av BankID (notera att exempelvis hemsidan och appen fungerar perfekt, det som inte fungerar är att signera någonting, så "det funkar ändå inte").
2. Det är inte en DDoS-attack, eller iallafall inte enbart.
Det verkar preliminärt ha rört sig om en DDoS-attack som varade i ca 4 timmar, ingen kunde använda BankID. Detta var förmodligen ett test inför något större som komma skall. Jag har ingenting med detta att göra men jag misstänker att BankID går offline igen om ca 24-44 timmar, och då under en längre period, kanske uppemot 10 dagar. Jag är inte ute och cyklar, bunkra kontanter om ni kan. Jag vill inte bli raidad utan min information kommer från att tyda mönster och om en IT-forensiker kollar på attacken som drabbade en partner till Coop, kolla hur den startade. Jag ser exakt samma mönster, samma tidsram till och med.

Edit: Jag kommer själv inte bunkra kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in