Citat:
Ursprungligen postat av
RAKA-KORT
Förmodligen ett pojkstreck, det är inte svårt att göra en sådan här attack. Min dotter utan IT-kunskap skulle kunna lära sig göra det inom 24 timmar. Frågan är hur attacken pågår. Mig veterligen har den pågått redan över 2 timmar, och enligt mig utesluter det då att det är ett pojkstreck. Det krävs för mycket resurser att sänka hela BankID för alla, under såhär lång tid. Att det inte är åtgärdat tyder på två saker:
1. Angreppet påverkar någon särskilt känslig del av BankID (notera att exempelvis hemsidan och appen fungerar perfekt, det som inte fungerar är att signera någonting, så "det funkar ändå inte").
2. Det är inte en DDoS-attack, eller iallafall inte enbart.
Det verkar preliminärt ha rört sig om en DDoS-attack som varade i ca 4 timmar, ingen kunde använda BankID. Detta var förmodligen ett test inför något större som komma skall. Jag har ingenting med detta att göra men jag misstänker att BankID går offline igen om ca 24-44 timmar, och då under en längre period, kanske uppemot 10 dagar. Jag är inte ute och cyklar, bunkra kontanter om ni kan. Jag vill inte bli raidad utan min information kommer från att tyda mönster och om en IT-forensiker kollar på attacken som drabbade en partner till Coop, kolla hur den startade. Jag ser exakt samma mönster, samma tidsram till och med.
Edit: Jag kommer själv inte bunkra kontanter.