Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 23:40
Medlem
Jävla fittor, jag hade massa pågående spel bettade med cash out som jag alltså inte lyckats nyttja. Går det här under force majeure och dom pengarna bara borta?
Citera
2025-04-23, 23:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Så om jag förstår er båda rätt så är argumentet att det inte är ett problem att större delen av Sverige har outsourcat och kan få grava problem med en så (nuförtida central och samhällsviktig) funktion som att legitimera sig digitalt i ett samhällssystem byggt på den möjligheten, eftersom att det var sämre förr? Är det korrekt uppfattat?

Att folk här gråter och skriker bättre förr, därför att de en enda kväll kl 23:30 inte kan gå in på Avanza eller boka tid på vårdcentralen för sin fotsvamp. Det är komiskt. Förr kunde man inte göra något av detta kl 23:30.
Citera
2025-04-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fast du kan inte legitimera dig med email och lösenord. Så du kan inte utföra något eller ta del av någon information. Så det blir ju meningslöst.

Däremot så borde vi ha en statlig lösning där lagen kräver att alla som kräver legitimering tillåter den statliga lösningen som ett av alternativen.

Ja fast nästan alla spel bolag och 1177 kräver nu bankid

Varför ska man behöva legitimera sig varje gång man loggar in på tex en betting sida
Bankid bör endast vara ett krav för Uttag och inget annat isåfall
Citera
2025-04-23, 23:43
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att folk här gråter och skriker bättre förr, därför att de en enda kväll kl 23:30 inte kan gå in på Avanza eller boka tid på vårdcentralen för sin fotsvamp. Det är komiskt. Förr kunde man inte göra något av detta kl 23:30.

Grejen är väl att folk planerar efter vad som är möjligt.
Citera
2025-04-23, 23:44
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Trodde alla storbanker med lönekonton erbjöd bank-dosa, men så är det alltså inte?
Bankdosorna är på väg bort, tillsammans med engångskoderna. Det är bara en tidsfråga innan det är infört överallt.

Citat:
Så du menar att du måste boka tid på vårdcentralen precis nu kl 23:30? Är fotsvampen så akut?

Hur bokade du tid på vårdcentralen kl 23:30 på 1970-talet?
På 1970-talet ringde man till den käcka tjejen i växeln som satt och vaktade telefonen hela dagen och sade ” - Ja, hej det är Kjell-Åke. Ja, just det, Bertils grabb. Hörrödu, jag skulle behöva träffa doktor Slingerbult… Har du nån tid? Jaså, om en timme? Utmärkt.”

Idag har vårdcentralen telefonen öppen mellan 8.00 och 9.00 och när du ringer upp möts du av en AI som ber dig knappa in ditt personnummer och avsluta med fyrkant men som också är väldigt snabb med att upplysa om att det går att boka tid dygnet runt på 1177.se.

Det samhälle du växte upp i är borta och ersatt av Bank-id och AI.
Senast redigerad av Galejan 2025-04-23 kl. 23:49.
Citera
2025-04-23, 23:45
Medlem
Citat:

Och de som har affärer eller butiker med swish då?

Strunt I deras inkomst eller?
Citera
2025-04-23, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad
Svenska folket förnedrade återigen, det tar aldrig slut.

Ha alltid kontanter hemma och be alltid om attfå ha en dosa även om många banker numera undviker att dela ut dem, just för att de vill spara ännu mer, trots miljarder i vinster.

Om ekonomin tillåter det ska du även ha lite guld hemma och om den tekniska kunskaperna tillåter det, vet att vi har många är äldre här på flashback, så kan du även ha konton på banker som inte har inloggning med Bank ID, som till exempel Revolut, men det finns förstås även andra.
dela ut? Swedbank TVINGADE på mig en dosa fast jag sa att jag inte ville ha och tog betalt flera hundra kr för den dessutom!
Citera
2025-04-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Och de som har affärer eller butiker med swish då?

Strunt I deras inkomst eller?
Kortbetalning fungerar fortfarande. Mobilt också. Eller cash...?
Citera
2025-04-23, 23:47
Medlem
DavidBeckmans avatar
Nu funkar det igen
Citera
Medlem
Tyvärr har just BankId något av ett monopol i Sverige vilket gör systemet väldigt sårbart. Och tyvärr verkar de inte ligga steget före om man nu säger. Väldigt sårbart vad det verkar.
Citera
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
Ja fast nästan alla spel bolag och 1177 kräver nu bankid

Varför ska man behöva legitimera sig varje gång man loggar in på tex en betting sida
Bankid bör endast vara ett krav för Uttag och inget annat isåfall

Fast du sätter ju in pengar också. Du har ett konto som är kopplat till dina bankkonton. Jättebra att det krävs legitimering.

På 1177 så kan du se dina recept och andra privata uppgifter. Självklart så ska det legitimeras för att få ta del av det.

Allt på 1177 som man inte tycker borde kräva legitimering kan du också ta del av där utan att logga in.
Citera
2025-04-23, 23:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
dela ut? Swedbank TVINGADE på mig en dosa fast jag sa att jag inte ville ha och tog betalt flera hundra kr för den dessutom!

Jag har aldrig betalt för en dosa hos Swedbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in