2025-04-25, 00:56
Medlem
El-gigantes avatar
Fyfan denna tråd, vägrar att säga vad jag har köpt i onödan då det både är pinsamt och ångestframkallande, men det är säkert över ett tjog med grejer över 150 spänn
Citera
2025-04-25, 01:02
Medlem
Alonens avatar
Kom på en grej till…

En jättelik ”injektions-spruta” för att injicera kryddblandningar i köttstycken…

…aldrig, ALDRIG använd…
Citera
2025-04-25, 19:33
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Precis som dom flesta andra så hatar jag min mandolin och använder den aldrig. Har skurit av mig ett par fingerbitar, så det får räcka.

Men det finns alternativ!

ONCE FOR ALL Mandoline Slicer
https://www.amazon.se/dp/B085PXMF5F

En sån har jag och använder relativt ofta, och känner mig trygg med!

Sen har jag en manuell pastamaskin som jag aldrig använt, annars används nog det mesta.
Citera
2025-04-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Jag använder ett mindre rivjärn gjort för vitlök. Blir pure av det som jag tillsätter i egna gjorda potatismosen. Använde kniv tidigare men rivjärnet är mycket bättre, får ut mer smak av vitlöken. Enda nackdelen är att man tvingas slänga en bit av vitlöken om man inte vill riva av sina fingertoppar samtidigt.

Jag brukade göra mosen med en potatisstöt tidigare men föredrar numera elvispen, så stöten är mitt bidrag till tråden.
Tackar!

Har hört att det inte är bra att mosa vitlök utan det är bättre att skära upp dem men jag tycker som du - det blir mer smak när man mosar dem. Får pröva att riva.
Citera
2025-04-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad tusan är det för mysko "Kryddkarusell"?

"Kryddkarusellen" är en slags mekanisk kryddsnurra som någon glömt bort att testköra i verkligheten. Tänk dig ett litet nöjesfält i plast och krom, där varje torkad ört har fått sitt eget minibås. Du trycker på en knapp – vips – hela karusellen snurrar igång med ett surrande ljud som om ett litet bi hade gått vilse. Teoretiskt sett ska rätt krydda stanna precis framför dig, men i praktiken blir det som en vild tombola: du siktar på basilika, men ut flyger timjan, rosmarin och ett par extra barr från julgranen för säkerhets skull.

Den kräver fyra batterier, inte för att den behöver så mycket kraft egentligen, utan för att ha energi nog att hålla din frustration vid liv. Finmotoriken? Ja, det är som att försöka trä en sytråd genom ett nålsöga – i en studsmatta. Och istället för att användas, står den där: en dammig påminnelse om att ibland är en vanlig glasburk med lock faktiskt överlägsen all världens teknik.
Citera
2025-04-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Vad i hela hvete är en matlådeförslutare? Jag provade att googla men fick ingen träff.

Menar du en sån maskin som försluter vaccumpåsar? Typ en sån här

-foul

Åh, du har snuddat vid en sällsynt artefakt från teknikoptimismens glansdagar – den röststyrda matlådeförslutaren!
Tänk dig en maskin skapad i andan av science fiction, där framtidens kök skulle vara en plats av självtänkande apparater och silkeslena robotröster. I teorin: du placerar din matlåda på plattan, säger något befallande som “Förslut lunchpaket!” och apparaten svarar mjukt: “Matsäkerhet aktiverad”.
I praktiken: den hummar lite, blir överhettad, bränner hål rakt genom locket – och i vissa fall (enligt enstaka ögonvittnen) lyckas den till och med smälta en intet ont anande banan som råkade vara för nära.

Varför du måste prata med din matlåda? Ingen vet. Kanske var det en vild vision om "det smarta köket", kanske en bitter ingenjör som bara ville se världen svettas av frustration.
Och nej, det är inte riktigt samma sak som en vakuumförpackare – det här är mer som om någon korsat en hårtork, en walkie-talkie och en missförstådd AI i ett ögonblick av total hybris.

Att den nu ligger utlagd på Tradera är förstås det enda logiska slutet på en saga som började med stora drömmar och slutade i smält plast och existentiella frågor som: "Varför samtalar jag med en matlåda om försegling?"
Citera
2025-04-27, 00:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
"Kryddkarusellen" är en slags mekanisk kryddsnurra som någon glömt bort att testköra i verkligheten. Tänk dig ett litet nöjesfält i plast och krom, där varje torkad ört har fått sitt eget minibås. Du trycker på en knapp – vips – hela karusellen snurrar igång med ett surrande ljud som om ett litet bi hade gått vilse. Teoretiskt sett ska rätt krydda stanna precis framför dig, men i praktiken blir det som en vild tombola: du siktar på basilika, men ut flyger timjan, rosmarin och ett par extra barr från julgranen för säkerhets skull.

Den kräver fyra batterier, inte för att den behöver så mycket kraft egentligen, utan för att ha energi nog att hålla din frustration vid liv. Finmotoriken? Ja, det är som att försöka trä en sytråd genom ett nålsöga – i en studsmatta. Och istället för att användas, står den där: en dammig påminnelse om att ibland är en vanlig glasburk med lock faktiskt överlägsen all världens teknik.

Inget jag nånsin sett, eller hört talas om förut.

"Kryddkarusell" såvitt jag känner till är en samling kryddburkar i en snurranordning, inga batterier eller nåt, snurrar manuellt och man plockar ut den burken man vill ha.
Citera
2025-04-27, 00:36
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Inget jag nånsin sett, eller hört talas om förut.

"Kryddkarusell" såvitt jag känner till är en samling kryddburkar i en snurranordning, inga batterier eller nåt, snurrar manuellt och man plockar ut den burken man vill ha.

Ja, jag minns den oxå som en snurra med olika kryddburkar. Hade en för 150 år sedan. Frid över dess minne. Åkte fram när det skulle vara lite fisförnämnt.
Citera
2025-04-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
De flesta har nog en del liggandes. Jag vet att jag har i alla fall.

Det kan vara små och obetydliga grejor, eller så kan det vara bakmaskinen MuffinMaker3000 som du använt en gång därför att det tog en hel helg att rengöra eländet. Om vi får en bra förklaring till varför redskap X är helt värdelöst så minskar risken att vi andra köper på oss en massa skit.

Vad har ni liggandes som ni aldrig använder och varför?

Jag börjar;

[b]1. Vitlökspress. Typ en sån här

Har haft den säkert i 20 år och kanske använt 5 gånger. Oduglig att rengöra och tar oändlig tid att handskas med och den äckliga ”purén” som kommer ut är pilligt att greja med och använda. Vitlök blir mycket bättre när man hackar den med kniv.

2. Stektång. Typ en sån här

Helt kass. Fipplig att använda (man tappar precis allt) och oduglig att rengöra. Det är så mycket enklare att bara använda en gaffel eller stekspade om man behöver greja med maten. Köpte dessutom en dyr rackare som matchade mina knivar. Har stått oanvänd i knivstället i mer än ett decenium.

Och det finns mycket mer..

-foul
Använder du aldrig vitlök i maten? Eller hur får du i den om du inte använder din press?
Citera
2025-04-27, 02:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja, jag minns den oxå som en snurra med olika kryddburkar. Hade en för 150 år sedan. Frid över dess minne. Åkte fram när det skulle vara lite fisförnämnt.

Jag har en i modell "torn" med plats för 20 burkar på utrymmet man annars skulle få plats med typ 6 burkar så viss nytta gör dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Använder du aldrig vitlök i maten? Eller hur får du i den om du inte använder din press?

Ett vanligt sätt är att lägga en klyfta (med skal och allt) på skärbrädan, sen pressa meed bredsidan av kniven så den blir halvmosad (ie krossad) då faller skalet av, sen kan man tex hacka den om man vill, eller hiva i den som den är, beror på vad man gör.

En annan variant är att riva klyftan med tex ett microplane rivjärn.

Men pressad har sitt område det med.
Citera
2025-04-27, 05:05
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
En sous vide som står längst in i en garderob
Citera
2025-04-27, 15:00
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag älskar vitlök och använder det ofta och mycket. Jag gör ungefär som Serena beskriver,

1. Krossa klyftan med bredsidan av kniven
2. Nyp bort skalet
3. Hacka klyftorna m kniv när man har en stor hög

Det är lite omständigt men det blir bra slutresultat.

-foul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in