2025-04-24, 12:50
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
De flesta har nog en del liggandes. Jag vet att jag har i alla fall.

Det kan vara små och obetydliga grejor, eller så kan det vara bakmaskinen MuffinMaker3000 som du använt en gång därför att det tog en hel helg att rengöra eländet. Om vi får en bra förklaring till varför redskap X är helt värdelöst så minskar risken att vi andra köper på oss en massa skit.

Vad har ni liggandes som ni aldrig använder och varför?

Jag börjar;

1. Vitlökspress. Typ en sån här

Har haft den säkert i 20 år och kanske använt 5 gånger. Oduglig att rengöra och tar oändlig tid att handskas med och den äckliga ”purén” som kommer ut är pilligt att greja med och använda. Vitlök blir mycket bättre när man hackar den med kniv.

2. Stektång. Typ en sån här

Helt kass. Fipplig att använda (man tappar precis allt) och oduglig att rengöra. Det är så mycket enklare att bara använda en gaffel eller stekspade om man behöver greja med maten. Köpte dessutom en dyr rackare som matchade mina knivar. Har stått oanvänd i knivstället i mer än ett decenium.

Och det finns mycket mer..

-foul
Värdelösa
Glassmaskin . Använde den aldrig.
Fritös var bra men i längden blev det dyrt med olja
Mått enheter de små i plast .
Har bara använd decilitermåttet de andra har jag aldrig använd .
Hur bra som helst grejor
Gjutjärnspannan och mina Kockums grejor .
Har haft dem i en evighet och använder dem på daglig basis
Ett engångsköp för du har dem livet ut varje dag och inget annat behövs
Citera
2025-04-24, 13:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
En mortel. Använder den iof men bara som tyngd

Mortel skulle jag aldrig klara mig utan
Citera
2025-04-24, 13:55
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nu vill jag ha ett ärligt svar. Har ni en bra osthyvel ni använder och en skitdålig som inte kastas för att "den kan vara bra att ha"?
Jag har två bra och en kass och visst ligger den där i lådan och skräpar ändå.. Bra att du påminde om det för nu åker den ut.

Kom på en sak till som ligger där: en marinadspruta som ser kuslig ut med olika nålar till. Fick den i julklapp för länge sedan men är aldrig använd.
Citera
2025-04-24, 14:13
Medlem
Lill-Anns avatar
Smörgåsgrill. Användes typ tre gånger. 🤔
Citera
2025-04-24, 14:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Smörgåsgrill. Användes typ tre gånger. 🤔

Jag saknar min gamla smörgåsgrill som gav upp efter många år av flitigt användande, inte hittat nån bra modell till vettigt pris för att ersätta den.
Citera
2025-04-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Har en glasskopa. Den bara ligger i lådan och blir aldrig använd, brukar ta en stor sked istället... (gammal vana).
Samma här! Kan inte slänga den heller för man kan ju få användning av den

Nån skrev om mandolin, det är också nåt som blir liggande sedan jag skar av mig fingertoppen, inställd på det djupaste. Fick ta antibiotika trots god hygien.
Senast redigerad av Patchoulioud 2025-04-24 kl. 15:07.
Citera
2025-04-24, 15:06
Medlem
george.sthlms avatar
Jag har en slip och putsmaskin för yxor, knivar etc
Monterad på en arbetsbänk, 220 v

Använt den EN gång på 20 år
Citera
2025-04-24, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik

Röststyrd matlådeförslutare
Säger saker som “Förseglar nu” och “Matsäkerhet aktiverad” men gör ingenting. Den ska försegla matlådan via värme – men brände en gång hål i locket och smälte en banan. Och varför måste jag prata med min matlåda? Utlagd på tradera pga för komplicerad att ha att göra med.
Vad i hela hvete är en matlådeförslutare? Jag provade att googla men fick ingen träff.

Menar du en sån maskin som försluter vaccumpåsar? Typ en sån här

-foul
Citera
2025-04-24, 15:12
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nu vill jag ha ett ärligt svar. Har ni en bra osthyvel ni använder och en skitdålig som inte kastas för att "den kan vara bra att ha"?
Haha, innan min flytt hade jag två osthyvlar - en skitdålig som jag kastade och en bra som fick följa med
Citera
2025-04-24, 15:22
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Popcornmaskin - äldsta barnets väldigt temporära must-have som nu bara tar plats i förrådet. Ett helvete att rengöra, stor och otymplig, och man får en liten mängd inte särskilt goda popcorn. Popcorn görs bäst i kastrull på spisen.

Muffinsjärn - ligger och dammar sedan samma barns hemma vistelse. Muffinsen blev bara torra och tråkiga i den.

Pizzaslicer - Sax funkar lika bra om inte bättre.

Grönsakshackare - Används oerhört sällan, och tar mest bara plats. En bra kniv är fullgod till ändamålet.

Fonduegryta - Ett infall jag fick på nostalgiska grunder. Älskade när vi i familjen åt fondue när jag var barn. Vi gör aldrig fondue, och den har mest bara samlat damm i åratal.

Bordsgrill - Var helt onödig att ha hemma, men gjorde mer nytta ute i stugan där den numera bor. Bra att ha under regniga dagar.

Våffeljärn - används förvisso typ en-två gånger per år, men den känns lite överflödig av just den anledningen. Barnen hade garanterat nöjt sig lika bra med pannkakor dessa gånger.
Jag köpte en sån i ett svagt ögonblick för sisådär 10 år sen. Körde den en gång sen insåg jag samma sak som du och slängde den. Fullständigt värdelös apparat. 😀

-foul
Citera
2025-04-24, 15:27
Medlem
Pastamaskin, hittar den längst in i ett skåp var 10:e år, så nu använd 4 ggr.
Citera
2025-04-24, 18:53
Medlem
McCarthy01s avatar
Har nya köksknivar men tycker inte de är lika bra som den jag fick med mig hemifrån och som jag oftast använder. Sådana säljs väl inte ens längre?

https://imgur.com/tszrXak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in