2025-04-23, 18:50
De flesta har nog en del liggandes. Jag vet att jag har i alla fall.

Det kan vara små och obetydliga grejor, eller så kan det vara bakmaskinen MuffinMaker3000 som du använt en gång därför att det tog en hel helg att rengöra eländet. Om vi får en bra förklaring till varför redskap X är helt värdelöst så minskar risken att vi andra köper på oss en massa skit.

Vad har ni liggandes som ni aldrig använder och varför?

Jag börjar;

1. Vitlökspress. Typ en sån här

Har haft den säkert i 20 år och kanske använt 5 gånger. Oduglig att rengöra och tar oändlig tid att handskas med och den äckliga ”purén” som kommer ut är pilligt att greja med och använda. Vitlök blir mycket bättre när man hackar den med kniv.

2. Stektång. Typ en sån här

Helt kass. Fipplig att använda (man tappar precis allt) och oduglig att rengöra. Det är så mycket enklare att bara använda en gaffel eller stekspade om man behöver greja med maten. Köpte dessutom en dyr rackare som matchade mina knivar. Har stått oanvänd i knivstället i mer än ett decenium.

Och det finns mycket mer..

-foul
Citera
2025-04-23, 18:57
Medlem
Har en glasskopa. Den bara ligger i lådan och blir aldrig använd, brukar ta en stor sked istället... (gammal vana).
Citera
2025-04-23, 19:02
Medlem
Takpapps avatar
Är du säker på att du vet hur en tång fungerar? Det finns olika modeller med olika fördelar, men generellt är vitsen att man just inte tappar någonting när man använder dem.

Håller med om vitlöken.

Bakmaskiner avhandlades i en annan tråd. Tur att jag inte har den längre, skulle aldrig någonsin använda en sån igen. Har en del tillbehör till micron och matberedaren som sällan eller aldrig använts. Men det är ju samma sak med vissa verktyg och trädgårdsmaskiner, inte alla delar man använder alls.

Bålskålen har inte använts på år och dar.
Citera
2025-04-23, 19:02
Medlem
Sereenas avatar
Dom två du listade är två av mina mest använda kök-"prylar", hur vitlöken hanteras beror på vad man ska använda den till, krossad, hackad, riven eller pressad, alla har sitt användningsområde.
Kökstång/pincett används i stort sett dagligen, överlägset stekspade till det mesta (undantaget saker som lätt faller isär, typ ägg, pannkakor, fisk utan skinn och liknande) och kan användas till mycket mer.

Det jag använder minst är nog citruspressen, köpt en del olika men är aldrig nöjd och slutar med att jag tar en gaffel och gräver runt med medan jag kramar den halva citronen/limen i näven.

Även testat diverse av dom där grönsakshackarna med blad i rutnät som utlovar blixtsnabbt hackad lök, och ofta även tomat, aldrig fått dom att fungera tillfredsställande.
Citera
2025-04-23, 19:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Är du säker på att du vet hur en tång fungerar? Det finns olika modeller med olika fördelar, men generellt är vitsen att man just inte tappar någonting när man använder dem.

Håller med om vitlöken.

Bakmaskiner avhandlades i en annan tråd. Tur att jag inte har den längre, skulle aldrig någonsin använda en sån igen. Har en del tillbehör till micron och matberedaren som sällan eller aldrig använts. Men det är ju samma sak med vissa verktyg och trädgårdsmaskiner, inte alla delar man använder alls.

Bålskålen har inte använts på år och dar.

Här används bålskålen mest som popcornskål.
Citera
2025-04-23, 19:05
Medlem
Persiljeskärare.

Vitlök blir inte alls alltid bättre hackad, det beror på vad den ska vara till. En press får fram smaken enormt mycket mer och ibland funkar det dåligt med bitar.
Citera
2025-04-23, 19:10
Medlem
Man-At-Armss avatar
Vinkork i metall. Vi dricker sällan vin hemma och när vi gör det blir det ingen slatt över.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2025-04-23 kl. 19:13.
Citera
2025-04-23, 19:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Persiljeskärare.

Vitlök blir inte alls alltid bättre hackad, det beror på vad den ska vara till. En press får fram smaken enormt mycket mer och ibland funkar det dåligt med bitar.

Pressad är ofta bättre till saker som kalla såser, vitlökssmör och liknande där man inte har nån tillagning som drar ut smaken ur hackad/krossad.

Örtkniv/sax (såna där flerbladiga) hör till sakerna jag lyckats undvika att få i mina kökslådor
Citera
2025-04-23, 19:16
Medlem
Sqrbankens avatar
En "fin" och massiv skärbräda i trä. Hackar och har mig på såna där billiga plastbrädor från IKEA istället.
Citera
2025-04-23, 19:17
Medlem
TheBusters avatar
Hade ett ex som var bra på att dra hem skit till köket:

Hamburgarpress: Hur svårt är det att forma med händerna? https://www.netonnet.se/GetFile/Prod...rmal_Extra.jpg

Majskolvshållare var också något skit https://www.ecosia.org/images?q=majskolvsh%C3%A5llare
Citera
2025-04-23, 19:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
En "fin" och massiv skärbräda i trä. Hackar och har mig på såna där billiga plastbrädor från IKEA istället.
Samma här. Min av trä används enbart som grytunderlägg.
Citera
2025-04-23, 19:21
Medlem
supremanics avatar
Har en slags glögg-skål med värmeljus under som jag inte använt den en endaste gång sen jag fick den för 20 år sen.

Jag känner starkt förakt mot de som tycker att vitlökspressar är svåra att göra rent
Det är för bövelen bara sätta den under kranen och slå med håren på diskborsten mot de små hålen från utsidan 2-3 gånger så är det klart! Tar 2 sekunder för mig att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in