• 1
  • 2
2025-04-23, 18:12
Medlem
Hej,

Jag kper alltid ryggbiff, kper en riktigt fin frsk bit antingen hos slaktaren eller i charken p ICA.

Sen gr jag enligt konstens alla regler. Steker p bda sidorna s att den fr lite frg. Sen in i ugnen med termometer i givetvis. Salt och peppar p det.

Kollar man frgen p kttet r det 10/10 precis som jag vill ha det.

Men nr jag sen ter ryggbiffen smakar det alltid lever, ni som har tit lever ofta kan skert frst vad jag menar den dr lite strva smaken nstan beskt. Konsistens och smak knns inte bra.

Vad fan gr jag fr fel? Vet ni hur jag menar med smak nr jag sger lever? Ntlever.
Citera
2025-04-23, 18:18
Medlem
Nr rengjorde du ugnen sist?
Citera
2025-04-23, 18:24
Medlem
ZebranJannes avatar
Lter som att du kpt en smre bit ktt, samt verlagat den. Mnga av de stora butikskedjorna sljer undermlig biff och entrecote frn Irland och Brasilien, den smakar som regel vldigt illa, saknar den spnst och textur som svenskt kvalitets ktt gr. Kttet kan rent av vara lite grynigt, och ha just en oangenm smak som pminner lite om ntlever. Inget fel p en bra och vllagad ntlever frvisso, men det r ju inte s en biff ska smaka. Lgg pengar p svenskt ktt istllet. Har du inte rd r det bttre du skiter i det och siktar in dig p det billigare flskkttet.

Finns ven bra styckdetaljer att kpa p olika grdar.
Citera
2025-04-23, 18:30
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ryggbiff o kotte r fullt s i stekpannan eller grillen.
Ingen ugn.
Citera
2025-04-23, 18:43
Medlem
Du tillagar den fr lngsamt alternativt kper ktt med extra kttsmak.
Portugisiskt ntktt har den smaken du beskriver.

Brasilien och Irland r bttre.

Stek kttet i en panna som r lite varmare n du egentligen vgar. Brja med att hetta upp pannan s den stan glder, I med en skvtt olja och brja steka kttet nr oljan r varm. Ett par klockar smr nr kttet brjar stekas. Lt kttet stekas ordentligt tills den lossnar fn pannan, sedan vnder du och gr samma sak p andra sidan. Ngon minute per sida bara.
Ta bort kttet frn pannan och lt det vila, vill du ha medium s lgg sedan tillbaka kttet en minut eller tv per sida.

Att laga ktt i ugn blir inte bra, du behver en ordentlig stekyta och en innertemp som r lagom, 45-55 grader beroende p smak.

Peppra eftert, det blir lite beskt att steka svartpeppar p hg vrme.
Det r dock bra att salta kttet ngon halvtimma innan stekning s saltet kommer in i kttet. Lyssna inte p villfarelser om att salt drar ur vtska, det r bara larv. r du osker s prova en med och en utan och knn skillnaden p ett saltat ktt som r saftigt och ett tort osaltat ktt. Salt fr kttet att behlla vtskan inne i kttet och smaken av salt genom hela kttbiten.

Torka av det innan du steker s kttet r tort, annars blir det kokt.
Citera
2025-04-23, 18:54
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,

Jag kper alltid ryggbiff, kper en riktigt fin frsk bit antingen hos slaktaren eller i charken p ICA.

Sen gr jag enligt konstens alla regler. Steker p bda sidorna s att den fr lite frg. Sen in i ugnen med termometer i givetvis. Salt och peppar p det.

Men nr jag sen ter ryggbiffen smakar det alltid lever, ni som har tit lever ofta kan skert frst vad jag menar den dr lite strva smaken nstan beskt. Konsistens och smak knns inte bra.

Vad fan gr jag fr fel? Vet ni hur jag menar med smak nr jag sger lever? Ntlever.

Vad har du fr stekjrn? Diskar du det med diskmedel? Nr jrnet r varmt? Skljer du bort allt diskmedel?

Sjlv anvnder jag inte gjutjrn eller teflon utan glaskeramik eller vad det nu r. Lite osker p vad faktiskt. r noga med att sklja bort allt diskmedel nr jrnet diskas. Jag kper grna en ryggbiff som r +2 cm tjock. Steker p "hg" vrme ca 2-2,5 minuter p bda sidor. Lter kttet sedan vila i pannan eller p skrbrda ngra minuter. Skr sedan kttbiten ca 4-5 mm tjocka skivor ungefr som jag skulle skra brdskivor. Sjlv tycker jag det blir godast.

Tips. Gr en bdd av potatis skivad i slantar rstekt och p det ruccula. Sedan skivade kttet ungefr som ursprungliga biffen. Drefter hyfsat rikligt parmesan skuren med osthyvel och balsamvingercreme ripplad ver. Glas rtt till det. Gott!
Citera
2025-04-23, 19:02
Medlem
Du kr well done, anar jag, ev. i en nonstick aluminium panna? Du tillagar fr lngsamt och fr kall panna. Det r vad jag tror
Citera
2025-04-23, 20:09
Moderator
tobess avatar
Spontan reaktion r att kttet blir kokt och inte stekt, eller att din termometer suger. Prova att mta ngot som du vet vilken temp det har (kokande vatten, t.ex.) och kolla vad den visar.

Behvs inget annat n en rejlt varm stekpanna, smr/olja och steka den till den temperatur du vill ha den, och sen grna lta kttet vila en stund fre du hugger in.
Citera
2025-04-23, 20:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Hej,

Inte ltt att veta vad du menar med att frgen r som du vill ha det, vad fr frg vill du ha d? Genomgrtt, ltt rosa i mitten eller rtt? Vilken temp kr du till? Hur tjock skiva brukar du ha?

Som andra har sagt s steker du nog alldeles fr lnge, en skiva ryggbiff p 2-3 cm behver definitivt inte g in i ugnen. Steker du till en innertemp p 50-52 grader och lter den vila upp de sista 2 graderna s har du en medium rare, att steka ver den temperaturen anser jag vara slseri med bra ktt och kan d lika grna steka en billigare styckdetalj.
Citera
2025-04-23, 21:30
Medlem
Testa att anvnda klarifierat smr, dvs rent smrfett. Enkelt att gra sjlv.
Men innan stekning.
Salta biffarna ordentligt ett par timmar innan. Saltet hjlper till att binda kttsaften senare och sltan blir jmnare. Lt st i rumstemperatur.
Torka biffarna helt torra.
Pannan ska vara riktigt het, smrfettet ska brja ryka innan du slnger i biffarna. Och snla inte p smrfettet, kanske 1 dl i pannan (detta funkar inte med vanligt smr).
Bryn till karamelliserad yta p bda sidor. Med rtt temp i pannan gr det ganska snabbt.
En vanlig biffskiva ska inte brynas lngre 1,5-2min per sida.
En karamelliserad yta ser ut typ som mrkt kopparfrgad, om du r osker. Det r nu du fr fram rtt smak frn stekningen.
Lgg biffarna p papper och skeda p lite smrfett frn pannan. Lt vila 4-5 min.
Skr varje biff i ngra 45-skivor och lgg upp p vrmda tallrikar. Ge dom en till sked av smrfettet och drefter svartpepparkvarnen. Sen r det bara att njuta!
Allt ktt blir leverlikt vid well done, s var noga med het panna och kort tid.
Citera
2025-04-24, 02:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
testa olika grejer:
Testa att gra en bit i ren panna och ny ugnsform och rengr ugnen.
Prova t.ex. neutral och frsch rapsolja fr stekning och lite smr mot slutet.
Eller jordntsolja.
Kp dyrare ryggbiff och prva - ligger inte s nra lever och njure kanske
Skr bort fettkappan och kolla om det r smaken p detta fett du ogillar.
Det kan vara dligt, men borde ju inte vara det regelbundet nr du kper vacumpackat p ICA
Hur blir det nr du grillar det?
Hur blir det om du bara steker i pannan p lite lgre temp och lter bli ugnen?
Citera
2025-04-24, 03:08
Medlem
vem fan lagar biff i ugn?
Bara steka i smr, lite vitlk och rosmarin, eller grilla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in