2025-05-06, 01:52
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle en papperskopia ha bättre arkivbeständighet än digital information. Glöm inte att digital information kan repliceras fullständigt intakt utan minsta (ytterligare) degenerering av innehållet. Du kan alltså ha kopia på kopia på kopia in i absurdum och det är fortfarande exakt samma som digitala förlagan. När det gäller papper däremot så blir kopian alltid lite annorlunda än förlagan.

Skall man ha information att hålla över tiden är räcker det inte att lägga det i en kartong och slänga ner i källarförådet och glömma det och sen tro att man skall kunna plocka upp det sen efter obestämd tid och det skall vara intakt. Det kräver att man någorlunda aktivt förvarar det på ett sätt för framtiden och när det gäller digital information kan det betyda att man replicerar informationen så den består.

Jag höll ju med dig, och tillade att nya papperskopior gjorda från de digitala filerna kan ha bättre hållbarhet än originalen. Du svarade ju på ett inlägg som påstod att de gamla originalen bevaras bäst som de är.

Bäst är såklart redundans, med bra och säker förvaring av både original och kopior.
Citera
2025-05-07, 11:55
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bevara bilder över tid görs bäst som de gamla fotografier de är, inte digitalt. Om trettio år är det ingen som vet hur man öppnar de där scanningarna, retar sig på att upplösning eller nåt annat gjordes för dåligt, eller nån lagt en magnet på minnet. Om trehundra år är pappersbilderna bara lite bleknade. Vad menar du med att textinformation inte skulle kommit med, är väl bara scanna ett större område eller hela sidan ur albumet?

FYI - USB-minnen eller minneskort, typ SD microSD (standard idag) kan INTE påverkas av magneter!

Gäller även SSD-hårddiskar…
Citera
2025-05-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag ska inte kasta dom gamla bilderna. Men säg att huset skulle brinna, då är det enklare att rädda tex en USB minne är 30 album
Och så är det ju för att enklare kunna se på bilderna tillsammans när man är en stor familj. Att se det på TVn är enklare än att alla står runt ett album.

Många foton har man noll koll på vem som är med på bilden. Det vet kanske bara en viss äldre släkting som knappt är i livet. Då vill jag ju bevara den informationen till bilden.
Tex 1956, Agda, moster till Gunnar osv.
Det är alltså inget som står på bilderna idag utan något jag skulle vilja få till. tex som när man döper en digitalbild och kan föra pekaren över för att se vad den heter.
Men döper jag bilderna efter den här typen av information kommer det att sparas extremt blandat.

Hej!

Jag har skannat tiotusentals bilder sedan 2002 och har ett tips.
Lägg gärna en beskrivande textremsa ihop med papperskopian (ifall du använder flatbäddsskanner).

För mig som lever i Apples ekosystem är det väldigt enkelt att addera alla bilderna till appen Bilder (Photos) i min iPhone eller någon av mina iPads, skapar ett nytt album där, där alla skannade bilder hamnar - bilderna synkroniseras med mitt iCloud och iCloud drive.

Sedan länge kan du göra sökningar i appen Bilder på allt i bilderna - eftersom Apple indexerar alla bilder, inklusive all text, så kan jag söka på just text i bilderna.
Till exempel, alla bilder med texten Roland, eller alla bilder i detta album med bilar på fotografierna.

Det går att söka det mesta, katter, hundar, röd bil, himmel, solnedgång (färgbilder) - väldigt smidigt och fantastiskt!

Har du Apples produkter?
Citera
2025-05-07, 17:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Hej!

Jag har skannat tiotusentals bilder sedan 2002 och har ett tips.
Lägg gärna en beskrivande textremsa ihop med papperskopian (ifall du använder flatbäddsskanner).

För mig som lever i Apples ekosystem är det väldigt enkelt att addera alla bilderna till appen Bilder (Photos) i min iPhone eller någon av mina iPads, skapar ett nytt album där, där alla skannade bilder hamnar - bilderna synkroniseras med mitt iCloud och iCloud drive.

Sedan länge kan du göra sökningar i appen Bilder på allt i bilderna - eftersom Apple indexerar alla bilder, inklusive all text, så kan jag söka på just text i bilderna.
Till exempel, alla bilder med texten Roland, eller alla bilder i detta album med bilar på fotografierna.

Det går att söka det mesta, katter, hundar, röd bil, himmel, solnedgång (färgbilder) - väldigt smidigt och fantastiskt!

Har du Apples produkter?
Jag är allergiskt mot Apples produkter, just för att det bara ska gå att köra med varandra.

Jag får se hur jag löser det den dagen jag sätter igång. Men det är svårt att börja skanna innan man har en lösning på allt.
Vissa bilder går inte att ta ur albumen heller (gamla album med limmade bilder).
Har tänkt att börja med den skanner jag har, en vanlig Brother DCP L355.
Har du någon idé om hur jag kan köra flera bilder samtidigt och sen få dom uppdelade?
Citera
2025-05-08, 18:11
Medlem
Citat:
Jag är allergiskt mot Apples produkter, just för att det bara ska gå att köra med varandra.

Jag får se hur jag löser det den dagen jag sätter igång. Men det är svårt att börja skanna innan man har en lösning på allt.
Vissa bilder går inte att ta ur albumen heller (gamla album med limmade bilder).
Har tänkt att börja med den skanner jag har, en vanlig Brother DCP L355.
Har du någon idé om hur jag kan köra flera bilder samtidigt och sen få dom uppdelade?

Hej igen!

Jag skulle inte lägga massa tid på att skanna bilder med din multifunktionsskrivare.
”Dålig” upplösning, långsammare än en dedikerad osv.

Jag kan rekommendera en Epson flatbäddsskanner som är grymt bra med relativt lågt pris (runt 1500:- momsat).
https://www.epson.se/sv_SE/produkter...38547#overview

Programvaran du får med från Epson klarar det du eftersöker - automatiskt dela upp bilderna/skanningarna på en fotosida till enskilda filer.
Dessutom har denna Epson skyhögt bättre upplösning än din Brother.

Avslutningsvis, förstår verkligen inte vad du menar med aversionen mot Apple?
Men, det är väl som med bilar eller HiFi, allt är personligt och subjektivt...
Citera
2025-05-09, 12:10
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Hej igen!

Jag skulle inte lägga massa tid på att skanna bilder med din multifunktionsskrivare.
”Dålig” upplösning, långsammare än en dedikerad osv.

Jag kan rekommendera en Epson flatbäddsskanner som är grymt bra med relativt lågt pris (runt 1500:- momsat).
https://www.epson.se/sv_SE/produkter...38547#overview

Programvaran du får med från Epson klarar det du eftersöker - automatiskt dela upp bilderna/skanningarna på en fotosida till enskilda filer.
Dessutom har denna Epson skyhögt bättre upplösning än din Brother.

Avslutningsvis, förstår verkligen inte vad du menar med aversionen mot Apple?
Men, det är väl som med bilar eller HiFi, allt är personligt och subjektivt...
Hade hoppats på att kunna använda det jag har, men tänkte inte på det du säger om skillnaden mellan den skanner/skrivare jag har och en mer lämpad. Just nu var jag mest inne på hur jag ska lösa informationen om bilderna.

Men med en denna Epson kan enkelt dela upp bilderna utan att dom får lägre upplösning än om det bara vore en bild? Låter ju bra i så fall.
Att köra en bild i taget känns väldigt jobbigt.

Apple har ju alltid varit stora och produkterna är bra. Men dom har ju aldrig velat att man ska använda andra märken tillsammans med deras.
Appar i telefonen är ofta egna medan Android delar samma oavsett märke och likadant med mediagrejer eller program till datorn osv. Det går säkert alltid att lösa men apple vill att man använder bara apple.
Jag vet att det är vad som brukar användas vid bildredigering, musik osv bland dom som arbetar med detta så jag förstår att det är bra grejer men för svennebanan som mig är det enklare att helt utesluta Apple på alla områden.
Jag kan ha fel men så har jag upplevt det då jag tidigare försökt använda deras produkter.

Edit.
Kom på att jag ev kan ha en "platt" skanner liggandes någonstans, men den lär va ett gäng år så kanske inte är så bra. Kan va en Epson, eller Canon. *hmm*
Citera
2025-05-09, 14:50
Medlem
Citat:
Hade hoppats på att kunna använda det jag har, men tänkte inte på det du säger om skillnaden mellan den skanner/skrivare jag har och en mer lämpad. Just nu var jag mest inne på hur jag ska lösa informationen om bilderna.

Men med en denna Epson kan enkelt dela upp bilderna utan att dom får lägre upplösning än om det bara vore en bild? Låter ju bra i så fall.
Att köra en bild i taget känns väldigt jobbigt.

Apple har ju alltid varit stora och produkterna är bra. Men dom har ju aldrig velat att man ska använda andra märken tillsammans med deras.
Appar i telefonen är ofta egna medan Android delar samma oavsett märke och likadant med mediagrejer eller program till datorn osv. Det går säkert alltid att lösa men apple vill att man använder bara apple.
Jag vet att det är vad som brukar användas vid bildredigering, musik osv bland dom som arbetar med detta så jag förstår att det är bra grejer men för svennebanan som mig är det enklare att helt utesluta Apple på alla områden.
Jag kan ha fel men så har jag upplevt det då jag tidigare försökt använda deras produkter.

Edit.
Kom på att jag ev kan ha en "platt" skanner liggandes någonstans, men den lär va ett gäng år så kanske inte är så bra. Kan va en Epson, eller Canon. *hmm*

En sak att påminna om är att du även kan skanna negativ och diabilder med Epsonskannern jag länkade till…
Jag tycker att, skall man göra sig besväret att skanna massor av bilder/neg/dia bör ju skannern vara tillräckligt bra (upplösningen/hastigheten) samt ha en programvara som automatiskt tar bort damm och partiklar från bilderna (valfritt).
Dessutom brukar det gå att automatiskt ta bort veck krackeleringar osv automatiskt i programvaran för skannern...
Citera
2025-05-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle en papperskopia ha bättre arkivbeständighet än digital information. Glöm inte att digital information kan repliceras fullständigt intakt utan minsta (ytterligare) degenerering av innehållet. Du kan alltså ha kopia på kopia på kopia in i absurdum och det är fortfarande exakt samma som digitala förlagan. När det gäller papper däremot så blir kopian alltid lite annorlunda än förlagan.

Skall man ha information att hålla över tiden är räcker det inte att lägga det i en kartong och slänga ner i källarförådet och glömma det och sen tro att man skall kunna plocka upp det sen efter obestämd tid och det skall vara intakt. Det kräver att man någorlunda aktivt förvarar det på ett sätt för framtiden och när det gäller digital information kan det betyda att man replicerar informationen så den består.
den bara har det...
Du kan titta på pappersbilder från 60-talet - men inte öppna MacWrite-filer från 90-talet.
Datorformat åldras extremt dåligt, både själva filformatet samt lagringsmedierna.
Hur öppnad du dina 90 mm MO-diskar idag? Eller dina 44 Mb SyQuest-skivor?

Att digitalisera är en fråga om att tillgängliggöra och underlätta - inte ett sätt att föreviga.
Det är lättare att öppna en fil på datorn än att släpa fram diaprojektorn och duken och mörklägga vardagsrummet - men diabilden kommer troligen (rätt förvarad) överleva den digitala kopian med råge.
Senast redigerad av martinator 2025-05-12 kl. 18:33.
Citera
2025-05-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
den bara har det...
Du kan titta på pappersbilder från 60-talet - men inte öppna MacWrite-filer från 90-talet.
Datorformat åldras extremt dåligt, både själva filformatet samt lagringsmedierna.

Att digitalisera är en fråga om att tillgängliggöra och underlätta - inte ett sätt att föreviga.
Det är lättare att öppna en fil på datorn än att släpa fram diaprojektorn och duken och mörklägga vardagsrummet - men diabilden kommer troligen (rätt förvarad) överleva den digitala kopian med råge.

Vet inte vem jag skall hålla med här?

Rent generellt håller ju dessutom svartvita papperskopior bättre än färgkort (tappar färgen successivt oavsett hur du lagrar dom som privatperson).

Varför skulle vi inte kunna öppna en MacWrite-fil från 90-talet idag?
Jag kan, på min moderna och nya Macbook Pro.

Dessutom, om man nu har MO-skivor eller Syquest media och inte förde över dom till modernare media när det var aktuellt, då var man inte så smart.

Ganska övertygad att man ändock kan få tag på spelare till både MO & Syquest och läsa dom i valfri modern Mac/Win-dator.
Var det inte SCSI-interface på bägge dom spelarna?

När det gäller livslängd på olika medier tycker jag mig se att både CD/DVD-bränningar eller magnetmedia håller 100% - äldsta magnetmedia jag har är trådrullar från tidigt 1951 och framåt - 40st rullar inspelade på min Luxor Magnefon radiomöbel, trådspelare, skivspelare (78r) samt radio…

Trots att tråden på Luxors trådrullar bara är 0,1mm har dom hållit perfekt magnetisering i över 70 år!
Perfekt ljud när jag spelar upp trådrullarna än idag.

När det gäller livslängd på hembrända CD-skivor har jag som referens mina första brända skivor från 1994 och framåt - över 500 skivor med MP3-filer brända i en period över tio år fram till 2004 - alla fungerar perfekt!

Dessutom har jag massor av disketter från 1982 och framåt, både 5.1/4” floppy till 3.5” disketter.
Bara mata in i mina maskiner, allt ser ut att vara perfekt skick…
Citera
2025-05-13, 15:16
Medlem
Citat:
Vet inte vem jag skall hålla med här?

Rent generellt håller ju dessutom svartvita papperskopior bättre än färgkort (tappar färgen successivt oavsett hur du lagrar dom som privatperson).

Varför skulle vi inte kunna öppna en MacWrite-fil från 90-talet idag?
Jag kan, på min moderna och nya Macbook Pro.

Dessutom, om man nu har MO-skivor eller Syquest media och inte förde över dom till modernare media när det var aktuellt, då var man inte så smart.

Ganska övertygad att man ändock kan få tag på spelare till både MO & Syquest och läsa dom i valfri modern Mac/Win-dator.
Var det inte SCSI-interface på bägge dom spelarna?

När det gäller livslängd på olika medier tycker jag mig se att både CD/DVD-bränningar eller magnetmedia håller 100% - äldsta magnetmedia jag har är trådrullar från tidigt 1951 och framåt - 40st rullar inspelade på min Luxor Magnefon radiomöbel, trådspelare, skivspelare (78r) samt radio…

Trots att tråden på Luxors trådrullar bara är 0,1mm har dom hållit perfekt magnetisering i över 70 år!
Perfekt ljud när jag spelar upp trådrullarna än idag.

När det gäller livslängd på hembrända CD-skivor har jag som referens mina första brända skivor från 1994 och framåt - över 500 skivor med MP3-filer brända i en period över tio år fram till 2004 - alla fungerar perfekt!

Dessutom har jag massor av disketter från 1982 och framåt, både 5.1/4” floppy till 3.5” disketter.
Bara mata in i mina maskiner, allt ser ut att vara perfekt skick…
1951…
Och vi har runristningar på vår mark…
Och fotoalbum från slutet på 1800-talet.
Citera
2025-05-13, 15:24
Medlem
Citat:
den bara har det...

Man kan konvertera filer till ett modernare format, helt utan att någon somhelst information går förlorad eller förvrängs. Man kan föra över data från digitalt media till digitalt media helt utan att någon somhelst information går förlorad eller förvrängs.

Däremot pappersbilderna, de slits med tiden. Och varje gång du väljer att göra en kopia av dem så förvrängs informationen en aning, samt förstås att du får med den degration som tidens tand gett bilderna. Kort sagt med analogt media så är det obönhörligen så att informationen bara har ett möjligt öde - att sakta men säkert tyna (såvida du inte tar och digitaliserar det).

Citat:

Som sagt, nope. Rätt hanterad så kommer digitala versionen att överleva den analoga med hästlängder. Den analoga har helt enkelt inte det som krävs för att undgå tidens tand.
Citera
2025-05-13, 15:29
Medlem
Citat:
1951…
Och vi har runristningar på vår mark…
Och fotoalbum från slutet på 1800-talet.

Skillnaden är förstås att de där fotoalbumen från 1800-talet inte längre är i mint condition precis. De är ju ofta rent av rätt uselt skick på dem.

Det där med 1951 däremot var frågan om med kvalitet som om den var inspelad igår. Sen kan man ju givetvis ta och föra över det till nytt media så är det i mint condition ytterligare en 70år och igen ytterligere 70år. Och så kan man hålla på i sekel efter sekel, millennium efter millenium och hur länge du nu önskar hålla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in