Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
den bara har det...
Du kan titta på pappersbilder från 60-talet - men inte öppna MacWrite-filer från 90-talet.
Datorformat åldras extremt dåligt, både själva filformatet samt lagringsmedierna.
Hur öppnad du dina 90 mm MO-diskar idag? Eller dina 44 Mb SyQuest-skivor?
Att digitalisera är en fråga om att tillgängliggöra och underlätta - inte ett sätt att föreviga.
Det är lättare att öppna en fil på datorn än att släpa fram diaprojektorn och duken och mörklägga vardagsrummet - men diabilden kommer troligen (rätt förvarad) överleva den digitala kopian med råge.
Vet inte vem jag skall hålla med här?
Rent generellt håller ju dessutom svartvita papperskopior bättre än färgkort (tappar färgen successivt oavsett hur du lagrar dom som privatperson).
Varför skulle vi inte kunna öppna en MacWrite-fil från 90-talet idag?
Jag kan, på min moderna och nya Macbook Pro.
Dessutom, om man nu har MO-skivor eller Syquest media och inte förde över dom till modernare media när det var aktuellt, då var man inte så smart.
Ganska övertygad att man ändock kan få tag på spelare till både MO & Syquest och läsa dom i valfri modern Mac/Win-dator.
Var det inte SCSI-interface på bägge dom spelarna?
När det gäller livslängd på olika medier tycker jag mig se att både CD/DVD-bränningar eller magnetmedia håller 100% - äldsta magnetmedia jag har är trådrullar från tidigt 1951 och framåt - 40st rullar inspelade på min Luxor Magnefon radiomöbel, trådspelare, skivspelare (78

r) samt radio…
Trots att tråden på Luxors trådrullar bara är 0,1mm har dom hållit perfekt magnetisering i över 70 år!
Perfekt ljud när jag spelar upp trådrullarna än idag.
När det gäller livslängd på hembrända CD-skivor har jag som referens mina första brända skivor från 1994 och framåt - över 500 skivor med MP3-filer brända i en period över tio år fram till 2004 - alla fungerar perfekt!
Dessutom har jag massor av disketter från 1982 och framåt, både 5.1/4” floppy till 3.5” disketter.
Bara mata in i mina maskiner, allt ser ut att vara perfekt skick…