Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Bevara bilder över tid görs bäst som de gamla fotografier de är, inte digitalt. Om trettio år är det ingen som vet hur man öppnar de där scanningarna, retar sig på att upplösning eller nåt annat gjordes för dåligt, eller nån lagt en magnet på minnet. Om trehundra år är pappersbilderna bara lite bleknade. Vad menar du med att textinformation inte skulle kommit med, är väl bara scanna ett större område eller hela sidan ur albumet?
Jag ska inte kasta dom gamla bilderna. Men säg att huset skulle brinna, då är det enklare att rädda tex en USB minne är 30 album
Och så är det ju för att enklare kunna se på bilderna tillsammans när man är en stor familj. Att se det på TVn är enklare än att alla står runt ett album.
Många foton har man noll koll på vem som är med på bilden. Det vet kanske bara en viss äldre släkting som knappt är i livet. Då vill jag ju bevara den informationen till bilden.
Tex 1956, Agda, moster till Gunnar osv.
Det är alltså inget som står på bilderna idag utan något jag skulle vilja få till. tex som när man döper en digitalbild och kan föra pekaren över för att se vad den heter.
Men döper jag bilderna efter den här typen av information kommer det att sparas extremt blandat.