2025-04-23, 12:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Familjen har massor av gamla foton i album som jag tänkt ge mig på att skanna. Dels för att kunna bevara bilderna över tid men även för att göra det enkelt att kunna titta på dom tex på tv istället för att bläddra i album.
Men hur gör jag för att få med information om varje bild, bla årtal, vem som är på bilden osv.

Tänker att jag inte lär va den första att göra detta.
Hur har ni andra gjort?
Citera
2025-04-23, 13:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Bevara bilder över tid görs bäst som de gamla fotografier de är, inte digitalt. Om trettio år är det ingen som vet hur man öppnar de där scanningarna, retar sig på att upplösning eller nåt annat gjordes för dåligt, eller nån lagt en magnet på minnet. Om trehundra år är pappersbilderna bara lite bleknade. Vad menar du med att textinformation inte skulle kommit med, är väl bara scanna ett större område eller hela sidan ur albumet?
Citera
2025-04-23, 13:24
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bevara bilder över tid görs bäst som de gamla fotografier de är, inte digitalt. Om trettio år är det ingen som vet hur man öppnar de där scanningarna, retar sig på att upplösning eller nåt annat gjordes för dåligt, eller nån lagt en magnet på minnet. Om trehundra år är pappersbilderna bara lite bleknade. Vad menar du med att textinformation inte skulle kommit med, är väl bara scanna ett större område eller hela sidan ur albumet?
Jag ska inte kasta dom gamla bilderna. Men säg att huset skulle brinna, då är det enklare att rädda tex en USB minne är 30 album
Och så är det ju för att enklare kunna se på bilderna tillsammans när man är en stor familj. Att se det på TVn är enklare än att alla står runt ett album.

Många foton har man noll koll på vem som är med på bilden. Det vet kanske bara en viss äldre släkting som knappt är i livet. Då vill jag ju bevara den informationen till bilden.
Tex 1956, Agda, moster till Gunnar osv.
Det är alltså inget som står på bilderna idag utan något jag skulle vilja få till. tex som när man döper en digitalbild och kan föra pekaren över för att se vad den heter.
Men döper jag bilderna efter den här typen av information kommer det att sparas extremt blandat.
Citera
2025-04-23, 13:45
Medlem
quts avatar
Jag scannar in gamla negativ och bilder men info om bilden får man lägga in själv.
Citera
2025-04-23, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Familjen har massor av gamla foton i album som jag tänkt ge mig på att skanna. Dels för att kunna bevara bilderna över tid men även för att göra det enkelt att kunna titta på dom tex på tv istället för att bläddra i album.
Men hur gör jag för att få med information om varje bild, bla årtal, vem som är på bilden osv.

Tänker att jag inte lär va den första att göra detta.
Hur har ni andra gjort?

Bortom att bygga en egen databas med något lämpligt program kan det vara vettigt att skriva in informationen i metadatan.

https://www.pcforalla.se/article/1705532/foto-redigera-metadata.html
Citera
2025-04-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Dumheter, för 30år sedan (1995) så använde man (bland annat) jpeg-formatet, och tro mig det finns fortfarande folk som vet hur man öppnar jpeg-bilder. Även andra format som cirkulerade då finns fortfarande stöd för. Så det där med att formatet skulle sätta käppar i hjulet är en överdriven oro, men man kan ju alltid ta och konvertera bilderna vad det lider om man skulle tycka att formatet blir lite gammalmodigt (varför det nu skulle bli det).

För det andra så tycks du leva i föreställningen att fotografier har oändlig upplösning. De har de inte, även analoga bilder har sina begränsningar. Förvisso blir det en viss förändring när man kopierar bilden, men det behöver inte vara värre än den förändring som skedde när man kopierade negativen till positiv.

För det tredje så är inte analoga bilder immuna mot att förstöras. Det är inte bara med digitala media som man kan klanta sig och "lägga en magnet på". Fördelen med digitalt media är att man kan göra en exakt kopia av det, det kan man som sagt inte göra med det analoga. Går det analoga orginalet förlorat så finns bara en kopia därav att tillgå. Sant att detsamma gäller digital kopia av analogt orginal, men kopian av det digitala är detsamma så om digitala "orginalet" går förlorat kan man ha en kopia därav som är exakt densamma.
Citera
2025-04-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag ska inte kasta dom gamla bilderna. Men säg att huset skulle brinna, då är det enklare att rädda tex en USB minne är 30 album
Och så är det ju för att enklare kunna se på bilderna tillsammans när man är en stor familj. Att se det på TVn är enklare än att alla står runt ett album.

Många foton har man noll koll på vem som är med på bilden. Det vet kanske bara en viss äldre släkting som knappt är i livet. Då vill jag ju bevara den informationen till bilden.
Tex 1956, Agda, moster till Gunnar osv.
Det är alltså inget som står på bilderna idag utan något jag skulle vilja få till. tex som när man döper en digitalbild och kan föra pekaren över för att se vad den heter.
Men döper jag bilderna efter den här typen av information kommer det att sparas extremt blandat.

Det enklaste är väl att göra lite som man gör med analogt: skriva en beskrivning av bilden antingen "på baksidan" eller undertill. Vissa format har support för att lägga till beskrivning som metadata i filen. Annars kan man bara utöka bildstorleken och skriva beskrivningen undertill som vanlig synlig text (under själva bilden).

En lösning där man kan hoovra över personerna och få se vem det är låter sig kanske göras, men det låter klyddigt och förutsätter att du har en pekare som du kan manövrera enkelt. Dessutom om man visar bilderna för någon annan kommer ju problemet att du styr eventuell pekare medan din kompis vill veta vem det är. Står det klart och tydligt under att det är Agda till väster och Gunnar till höger så blir kommunikationen så mycket lättare.
Citera
2025-04-23, 19:47
Medlem
KlappMungons avatar
De flesta vanliga digitala bildformat tillåter dig att lägga till metadata. Ibland kan man göra det i bildredigeringsprogram. Annars får du skaffa någon typ av "Exif Metadata editor".

Vill du automatiskt få in text som står vid bilderna i ett album så måste du använda någon form av OCR-program. https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition
Citera
2025-05-04, 18:26
Avslutad
Jag kör på Silverfast https://www.silverfast.com/

Det medföljer Plustek scanners som finns lite överallt men går annars att tanka hem över nätet.

Konstig grej egentligen är att jag scannar och skriver in all info och restaurerar och trixar och sen printar jag ut allt igen och sätter i fotoalbum där jag skriver allt jag vet för hand igen.

Fotoalbum blir bättre i papper imho.
Citera
2025-05-05, 05:35
Medlem
EpicureNo2s avatar
Man kan skanna bilden och kopiera och klistra in den i en ny bildfil som är något större så att det finns en vit kant runt. I den undre kanten skriver man in den information man behöver, med hjälp av textverktyget i t.ex. Photoshop. Då har du texten där vid visningar på skärm samt på eventuella papperskopior. Lätt att radera eller beskära bort också, om man vill ha en kopia utan text.

Förr när man lämnade in filmrullar från t.ex. 126-film så kunde man få bilder med månad och år inpräntat i den vita kanten (ex: - AUG - 72 -). Det var förstås tiden för framkallningen, men gav i alla fall en bra ledtråd till ungefär när bilderna togs.

Fördelen är att texten då finns på själva bildfilen och inte är lika beroende av program som kan tolka metadatan.
Citera
2025-05-05, 05:48
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dumheter, för 30år sedan (1995) så använde man (bland annat) jpeg-formatet, och tro mig det finns fortfarande folk som vet hur man öppnar jpeg-bilder. Även andra format som cirkulerade då finns fortfarande stöd för. Så det där med att formatet skulle sätta käppar i hjulet är en överdriven oro, men man kan ju alltid ta och konvertera bilderna vad det lider om man skulle tycka att formatet blir lite gammalmodigt (varför det nu skulle bli det).

För det andra så tycks du leva i föreställningen att fotografier har oändlig upplösning. De har de inte, även analoga bilder har sina begränsningar. Förvisso blir det en viss förändring när man kopierar bilden, men det behöver inte vara värre än den förändring som skedde när man kopierade negativen till positiv.

För det tredje så är inte analoga bilder immuna mot att förstöras. Det är inte bara med digitala media som man kan klanta sig och "lägga en magnet på". Fördelen med digitalt media är att man kan göra en exakt kopia av det, det kan man som sagt inte göra med det analoga. Går det analoga orginalet förlorat så finns bara en kopia därav att tillgå. Sant att detsamma gäller digital kopia av analogt orginal, men kopian av det digitala är detsamma så om digitala "orginalet" går förlorat kan man ha en kopia därav som är exakt densamma.

Ja, och idag har man möjlighet till det bästa av två världar. Skannade papperskopior kan retuscheras och färg- och kontrastjusteras digitalt, och papperskopior från dessa kan ha bättre arkivbeständighet än originalen (kvalitetsfotopapper/pigmentbläck).
Citera
2025-05-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Ja, och idag har man möjlighet till det bästa av två världar. Skannade papperskopior kan retuscheras och färg- och kontrastjusteras digitalt, och papperskopior från dessa kan ha bättre arkivbeständighet än originalen (kvalitetsfotopapper/pigmentbläck).

Varför skulle en papperskopia ha bättre arkivbeständighet än digital information. Glöm inte att digital information kan repliceras fullständigt intakt utan minsta (ytterligare) degenerering av innehållet. Du kan alltså ha kopia på kopia på kopia in i absurdum och det är fortfarande exakt samma som digitala förlagan. När det gäller papper däremot så blir kopian alltid lite annorlunda än förlagan.

Skall man ha information att hålla över tiden är räcker det inte att lägga det i en kartong och slänga ner i källarförådet och glömma det och sen tro att man skall kunna plocka upp det sen efter obestämd tid och det skall vara intakt. Det kräver att man någorlunda aktivt förvarar det på ett sätt för framtiden och när det gäller digital information kan det betyda att man replicerar informationen så den består.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in