• 1
  • 2
2025-04-23, 11:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Funderar på att köpa en bostadsrätt i Stockholm för ca 1.2 mkr.

Detta för att lösa en besvärlig bostadssituation då jag vill lämna min sambo. Jag skulle lägga 15% och sedan amortera varje månad. Min månadskostnad blir ca 7.5-8.5 tkr.

Jag funderar sedan vad mitt mål två bör vara, betala av snabbare på lånet eller betala av som vanligt och satsa på börsen?

Jag tror det är bättre att betala av som vanligt och satsa mina extra pengar på börsen.

Kommer ha min dotter hos mig ibland men tänkt att jag senare ska köpa en större bostad men vill satsa på läge och att hålla nere mina kostnader just nu.

Hur lång tid tar det att betala av ett sånt här lån om man amorterar 2 % varje månad (som jag tror man gör).
Citera
2025-04-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Detta för att lösa en besvärlig bostadssituation då jag vill lämna min sambo. Jag skulle lägga 15% och sedan amortera varje månad. Min månadskostnad blir ca 7.5-8.5 tkr.

Jag funderar sedan vad mitt mål två bör vara, betala av snabbare på lånet eller betala av som vanligt och satsa på börsen?

Jag tror det är bättre att betala av som vanligt och satsa mina extra pengar på börsen.

Kommer ha min dotter hos mig ibland men tänkt att jag senare ska köpa en större bostad men vill satsa på läge och att hålla nere mina kostnader just nu.

Hur lång tid tar det att betala av ett sånt här lån om man amorterar 2 % varje månad (som jag tror man gör).
2% per år så tar det 50 år innan du betalat klart.
Citera
2025-04-23, 11:47
Medlem
Bostadsrätt i Stockholm för ca 1.2 mkr, skall du bo i en garderob?
Citera
2025-04-23, 11:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jag skulle säga att det beror på hur gammal du är, och hur god risktolerans du har m.m. Över tid, om du inte får panik och säljer, eller plötsligt behöver pengarna till något annat, ska börsens avkastning vara klart högre än räntan på bolån. Satsa i så fall på breda, billiga, indexfonder.

För att räkna ut hur lång tid det tar att amortera bort lånet givet en viss amorteringsprocent tar du bara 100 (d.v.s 100 % av lånet) delat med amorteringsprocenten.
Tre procents amortering ger alltså 100/3 = 33,33 = 33,3 år.
En procent ger 100/1 = 100 = 100 år
Två procent ger då alltså 100/2 = 50 = 50 år.
Citera
2025-04-23, 11:57
Medlem
Citat:

Ligger lite på likande, funderar på sälja, har en brf utan lån, värde just nu, 2,4 till 2,8 milj.

Tanke är att bygga ett sista hus, ett litet på 90 kvm, barn är vuxna o bor inte hemma, via detta kommer jag bo extremt billigt, bygga utan att låna, har gjort det tidigare i livet.
Tanken är att köpa tomten, placera en husvagn o bo i den beställa ut byggström, börja bygga.

Gör börsen en dipp går jag in, just nu har börsen studsat upp, många aktier ligger som innan Trumps befrielsedag, nu blir det inga köp, enbart om börsen dippa.
Senast redigerad av hjorten16 2025-04-23 kl. 11:59.
Citera
2025-04-23, 12:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Betala av bostaden skulle jag säga.
Det är jävligt skönt att slippa kostnaden för låneräntan och oron för att den ska ändras.

Sedan om du en dag blir tvungen att sälja och bostaden har sjunkit i värde, är det surt att ha lån kvar när du sålt den som du ändå är tvingad att både amortera och betala ränta på.

Du borde amortera mer än 2% om du kan, speciellt i början.
Citera
2025-04-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Betala av bostaden skulle jag säga.
Det är jävligt skönt att slippa kostnaden för låneräntan och oron för att den ska ändras.

Sedan om du en dag blir tvungen att sälja och bostaden har sjunkit i värde, är det surt att ha lån kvar när du sålt den som du ändå är tvingad att både amortera och betala ränta på.

Du borde amortera mer än 2% om du kan, speciellt i början.
Håller med där, betala av bostaden istället. Ovisst vad som händer med räntan, du mår bättre utan bostadslån.
Citera
2025-04-23, 12:39
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag skulle säga att det beror på hur gammal du är, och hur god risktolerans du har m.m. Över tid, om du inte får panik och säljer, eller plötsligt behöver pengarna till något annat, ska börsens avkastning vara klart högre än räntan på bolån. Satsa i så fall på breda, billiga, indexfonder.

För att räkna ut hur lång tid det tar att amortera bort lånet givet en viss amorteringsprocent tar du bara 100 (d.v.s 100 % av lånet) delat med amorteringsprocenten.
Tre procents amortering ger alltså 100/3 = 33,33 = 33,3 år.
En procent ger 100/1 = 100 = 100 år
Två procent ger då alltså 100/2 = 50 = 50 år.

Indexfonder ger jag inte mycket för, då slår min portfölj den.

Men tack för uträkningen, tycker inte det känns så givande att t ex betala av lägenheten på 33 år. Då betalar jag nog bara av den som banken vill ha och satsar på att leva mitt liv istället där jag satsar 5-10 000kr på börsen varje månad och för att köpa någon modern konst för att ha på väggarna i min lägenhet.

Den dag jag säljer lägenheten så antar jag att den gått upp i värde och jag betalat av några procent på den så kan jag ju ta den vinsten och köpa en lite större lägenhet.
Citera
2025-04-23, 12:40
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Bostadsrätt i Stockholm för ca 1.2 mkr, skall du bo i en garderob?

Nej, den ligger på mellan 30-40 kvadrat. Räcker för mig.
Citera
2025-04-23, 14:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Allt annat lika så tjänar du 8% avkastning på börsen eller sparar en räntekostnad som ligger lägre än så (om du inte har lån på typ Bluestep eller annan ockrare) så du tjänar på att ha pengarna på börsen istället.

1.2 mkr för 30-40 kvm (dvs. ett kvadratmeterpris på 30-40 tkr) räcker dock inte långt i Stockholm.
Citera
2025-04-23, 15:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Den dag jag säljer lägenheten så antar jag att den gått upp i värde och jag betalat av några procent på den så kan jag ju ta den vinsten och köpa en lite större lägenhet.

Detta är förstås beroende av område, vissa områden stiger i värde för att de anses attraktiva.
Citera
2025-04-23, 15:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Allt annat lika så tjänar du 8% avkastning på börsen eller sparar en räntekostnad som ligger lägre än så (om du inte har lån på typ Bluestep eller annan ockrare) så du tjänar på att ha pengarna på börsen istället.

1.2 mkr för 30-40 kvm (dvs. ett kvadratmeterpris på 30-40 tkr) räcker dock inte långt i Stockholm.

jo då, det vimlar av sådana lägenheter, tack ändå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in