• 3
  • 4
2025-04-30, 19:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast samtidigt svårt o ta genom historia, om man tar folk med pengar ökar klyftorna hela tiden, man behöver bara gå tillbaka 20-40 år hade vi inte lika tydliga ekonomiska skillnader som nu.

Nu får fler o fler arv som ger kapital, folk har högre toppar inom inkomst, fler är egna företagare osv än för 20 år sedan.

Tider har förändrats, bara ens bostad har mer än två-tre dubblats senaste 20 åren, kort. fler människor har mer pengar nu än förr, eller så enkelt som jag berätta, vissa har inga lån på sin bostad o beviljas lätt lån, jag kör med pengar på börsen, men vad jag lärt mig är att inte låta pengarna ligga där, bästa är att gå in när börsen dippar, något börsen gör med jämna mellanrum.

Likväl som man lär sig sitt yrke kan man lära sig om börsen, gäller bra o intressera sig för vad och varför man placerar på börsen.

Som jag berätta, dippar börsen kommer jag låna upp på bostaden, mina chanser att då dubbla pengarna kommer bli extremt hög, dels man vet att många ligger kvar på en nivå som ligger mer än dubbelt upp, ex man köper aktier för 15 till 20 kr/st vi vet kurser låg på runt 40 till 60 kr innan. man får dessutom enormt många aktier för ex 100-tusen på 16kr/st = 6250st, stiger kursen till 32 kr har man dubblat dessa 100-tusen kr till 200 tusen långt innan ens kursen nått vad man hade sedan innan.

Säger inte att din strategi är dålig, särskilt inte om du vet vad du gör på börsen och kan kontrollera dig själv emotionellt. De allra flesta vet dock inte det. De allra flesta klarar heller inte av att köpa innan de är helt helt säkra på att det har vänt och då är det oftast försent. De allra flesta mår dessutom dåligt när börsen dippar, även tillfälligt och säljer i panik och köper sedan tillbaka dyrt. Det är heller inte en bra strategi. De flesta har heller inte intresset att lära sig och då är DCA/GAV den bästa taktiken.

Själv har jag inga problem att köpa en aktie jag tror på och sedan se den gå ned och sedan köpa mer och mer i nedgången. Gjorde så med Palantir. Köpte första gången för 24$ och följde med ned till 9. Gjorde till slut mycket pengar på den aktien men de allra flesta har inte mage att klara av det.

Sedan är jag inte lika övertygad om hur rika folk är. Median på Svenska ISK är 74 000 kr. Sedan kan man ha kapital på andra platser men det säger ändå en del om svenskens börsintresse. Däremot att klyftorna ökar är inte konstigt. De som tar bra beslut fortsätter med det. De som tar mindre bra beslut fortsätter med det. Sedan ökar avkastningen rejält när du kommer upp till 7-siffrigt. 10-20% på en miljon är 10 ggr mer än på 100 tkr. Det är skillnad på 8 333 kr i månaden och 833 kr i avkastning. Första miljonen är alltid svårast.

Kan du sin sak ska du absolut göra som du har tänkt men då ska du också våga köpa när det har vänt. De allra flesta vågar som sagt inte det men jag hoppas för din skulle att du är annorlunda än den överväldigande majoriteten.

// CC
Citera
2025-05-01, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Säger inte att din strategi är dålig, särskilt inte om du vet vad du gör på börsen och kan kontrollera dig själv emotionellt. De allra flesta vet dock inte det. De allra flesta klarar heller inte av att köpa innan de är helt helt säkra på att det har vänt och då är det oftast försent. De allra flesta mår dessutom dåligt när börsen dippar, även tillfälligt och säljer i panik och köper sedan tillbaka dyrt. Det är heller inte en bra strategi. De flesta har heller inte intresset att lära sig och då är DCA/GAV den bästa taktiken.

Själv har jag inga problem att köpa en aktie jag tror på och sedan se den gå ned och sedan köpa mer och mer i nedgången. Gjorde så med Palantir. Köpte första gången för 24$ och följde med ned till 9. Gjorde till slut mycket pengar på den aktien men de allra flesta har inte mage att klara av det.

Sedan är jag inte lika övertygad om hur rika folk är. Median på Svenska ISK är 74 000 kr. Sedan kan man ha kapital på andra platser men det säger ändå en del om svenskens börsintresse. Däremot att klyftorna ökar är inte konstigt. De som tar bra beslut fortsätter med det. De som tar mindre bra beslut fortsätter med det. Sedan ökar avkastningen rejält när du kommer upp till 7-siffrigt. 10-20% på en miljon är 10 ggr mer än på 100 tkr. Det är skillnad på 8 333 kr i månaden och 833 kr i avkastning. Första miljonen är alltid svårast.

Kan du sin sak ska du absolut göra som du har tänkt men då ska du också våga köpa när det har vänt. De allra flesta vågar som sagt inte det men jag hoppas för din skulle att du är annorlunda än den överväldigande majoriteten.

// CC
Det mesta handla om intresse, är som sagt på börsen, såg idag att Electrolux dippa för andra dagen irad, igår föll den -19% drygt reflektera idag den föll ytligare -3,8% givetvis våga jag gå in o köpa då detta handla om onormal dipp, gjorde 1400kr bara på den o en kort stunds ägande. förstår aktien inte fallit klart ännu.

När du följer börsen ser du vilka aktier som dippat onormalt mycket, varför dessa dippar uppstår är för dessa följer ett mönster, sällan dessa bara faller en dag, ibland 2 till 7 dagar fall i rad,
bra kan vara o gå in o köpa då, sälja som jag gjorde samma dag, vänta in tills aktien stabiliserat sig.

Aktier går ner nu, börsen kan vara otroligt visande hur kursen kommer o gå, ibland går kursen upp mycket innan rapport, nu dessa tider faller den vid rapport, även om resultat visar hyfsat, men aktier spår längre fram. varav bästa är o säja dagen innan rapport som marknaden ser ut just nu.

Lärde mig detta när jag var aktiv på rika tillsamman, var ett forum där vi snacka vissa aktier, det uppstod en aktie man skulle satsa på för börsen stod rätt, Usa börsen steg, sv börsen steg men inte aktien, man förstod att aktien skulle gå upp. folk börja satsa, även jag börja köpa, folk la ut bilder på köp, mycket riktigt aktien steg, jag sålde med god vinst, men var på hejad av fler som våga gå in med stora belopp, våga dessa slänga in såna belopp vågar jag även gå nästan all in, vinsten blev mycket god.

Efter detta förstod jag att man ska se när tiden är rätt för att satsa på aktier, man kan inte bara lägga in pengar o hoppas på det bästa, man måste se marknaden, satsa i rätt tid.

Även om detta bara sker 2 till 4 ggr per år, men det generera nästan garanterad vinst, då med all in.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in