Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Mm. Även katter söker ögonkontakt och kollar vart man själv kollar. Frågan är huruvida jag tycker att det talade språlet spelar så stor roll. Jag själv tänker ju ibland utan att använda mig av språket... vi kanske bara antar att djur saknar förmåga enbart eftersom att de inte kan uttrycka sig via ett talat språk?
Ja, jag är med på hur du menar. Så kan jag också tänka ibland, mer "djuriskt" om man så vill (till exempel när jag gör mina mindfulness-övningar ordentligt och den inre monologen tystnar). Det finns även människor, om jag förstått det rätt, som inte har en inre röst - anadurali.
Å andra sidan: att bekämpa begär är just vad buddhismen syftar till, att lyckan finns i ett varande utan begär. Värdesätter man något så innebär det ju per definition att man begär (?) Det blir ju då lite intressant med kopplingen att när man uppnår ett inre lugn utan den inre monologen (när aktiviteten i hjärnans standardnätverk lugnat sig) så känner man sig helt tillfreds här och nu, utan begär, eller värden. Man bara är, ungefär som jag föreställer mig att det kan kännas att vara djur. Alltså kopplingen däremellan: inget inre sammelsurium av röster, inga begär (och därmed implicit värden?)
Men just värdeskapande. Jag tänker mig att de första människorna (eller våra förfäder och släktingar) som hade ett språk kunde inse och reflektera över själva betydelsen av värde. Kanske någonting sådant här: Erectus tillverkade handyxor under en miljon år, ungefär samma form och generella utseende. De hade kanske någon sorts enkelt språk, grymtanden, gestikuleranden, lite "ord"/läten för olika saker (faror, mat osv.), men troligen inget språk. Men sedan händer något. Våra förfäder (och Neanderthalarnas) hjärnor dubblas i storlek och vi börjar tillverka mer avancerade vapen, ritliknande föremål (utan praktisk funktion). Jag tänker mig att det är då det egentliga språket växer fram, det är då människorna börjar reflektera och självreferera. Det är just då, tänker jag, som insikten om "värde" uppstår. Det finns säkert någon analogi hos djuren och våra förfäder, som vi kan kalla värde å deras räkning, men utan att de själva är medvetna om den.
Men jag kanske ska sluta svamla nu