• 1
  • 2
2025-04-23, 09:49
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Som rubriken antyder: vem avgör vad som är vad?
Vad betyder ordet värde, för vem och hur gestaltas uttrycket?
Vem skiljer agnarna från vetet?
Vem betyder mest?
Är det den med mest pengar?
Ĥur långt eĺler kort gick det med "människan":s utveckling?
Citera
2025-04-23, 10:20
Medlem
Glostrups avatar
Värde är något individuellt, en sak eller företeelse kan bara mätas utifrån hur en specifik individ uppfattar dess värde. Så bara du kan avgöra vilket värde något har, för dig.
Citera
2025-04-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Värde är något individuellt, en sak eller företeelse kan bara mätas utifrån hur en specifik individ uppfattar dess värde. Så bara du kan avgöra vilket värde något har, för dig.

Finns det aldrig något som objektivt är värdefullt för gruppen? Mat och rent vatten känns väl värdefullt för en by?
Citera
2025-04-23, 10:29
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Finns det aldrig något som objektivt är värdefullt för gruppen? Mat och rent vatten känns väl värdefullt för en by?
Ja, men om en person är svårt sjuk så skulle den personen troligen värdesätta god hälsa över allt annat - värde är individuellt, tidsberoende och skiftande utifrån situation och sammanhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy

Den med mest pengar är oftast en belastning. Eftersom att resurser eller rikedom är en begränsad resurs så följer det rent logiskt att för att en person ska ha väldigt mycket så betyder det att många måste ha väldigt lite. Alltså antyder existensen av extremt rika människor existensen av extremt fattiga människor. Bara där har du en sorts passiv negativ inflytan enbart av existensen.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, men om en person är svårt sjuk så skulle den personen troligen värdesätta god hälsa över allt annat - värde är individuellt, tidsberoende och skiftande utifrån situation och sammanhang.

Rimligtvis är du i behov av mat och vatten förutsatt att du är vid liv?
Citera
2025-04-23, 10:41
Medlem
Citat:
Skulle säga att man kan dra en evolutionär-historisk skiljelinje mellan kroppsliga nödvändigheter som vi delar med andra levande ting (mat, vatten etc.) och sådant som vi människor (och kanske andra varelser i universum) kan anse ha värde. Ett lejon behöver äta och dricka men det funderar nog knappast över att det har ett värde. Vi människor är djur men mentalt har vi något extra som gör att vi kan sätta värde, om du förstår hur jag menar.
Citera
2025-04-23, 10:44
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Rimligtvis är du i behov av mat och vatten förutsatt att du är vid liv?
Ja, men vi talar om värde nu. Värde är relativt, inte statiskt; dvs det kan öka eller minska beroende på behov och situation.

Om du är mätt, så har mat ett lägre värde än om du är hungrig.
Om du är sjuk så behöver du fortfarande mat, men du värdesätter inte mat på samma sätt som om du vore frisk.

Om du vill diskutera behov så kan du göra det utifrån exempelvis Maslow, men här diskuterar vi värde.
Citera
2025-04-23, 10:48
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Vem betyder mest?
Vem som betyder mest är också en individuell och situationsbaserad fråga; för den sjuke kanske en läkare betyder mer än en bagare, men för den friske och hungrige kanske förhållandet är motsatt.

Det är nog svårt att hitta vem som är mest värd i alla scenarion och sammanhang, men det skulle nog gå att komma till en relativt stark konsensus om vem som är minst värd.
Citera
2025-04-23, 10:50
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Vem betyder mest?
Man får väl börja från början:
Värde är sådant som blir oumbärligt för överlevnad. Den som kom på hur man gör upp eld, slipar redskap för att döda djur, fälla träd o s v tillförde värde till gruppen. Den sortens värde hade ju ingen "intellectual property" utan spreds memetiskt mellan människor.

När samhällen växer tar vi sedan eld, slipade stenar som så småningom blir slipade knivar o s v, för givet. De saknar därmed ett "högre värde" i vårt medvetande. Men utan de mest basala saker överlever vi inte.

När samhället blir tillräckligt komplext börjar så delningen mellan de som har mycket och de som knappt har något alls att bli synlig. Från början är det mer en ekonomisk idé (det kända exemplet med skorna där en fattig person måste köpa lågkvalitet av skor varje år, medan en rikare person köper skor som håller tio år. På tio år har alltså den fattige lagt ut mycket mer pengar på skor än den rike till slut).

Men, när vi rör oss ut ur absolut fattigdom till relativ fattigdom så är vi inne i marknadsekonomi och det som evolverats till status. Påverkanskampanjer från annonser, framgångsrika människor på bild o s v, skapar en längtan efter vissa varumärken, vi har förflyttat ursprungsbefolkningens idé om totem till varumärken, kändisar till spirit animals o s v. Där och då blir värde individuellt.

Men i tredje världen som lever i absolut fattigdom är förstås en tandborste mer värd än en Gucci-väska.
Citera
2025-04-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Skulle säga att man kan dra en evolutionär-historisk skiljelinje mellan kroppsliga nödvändigheter som vi delar med andra levande ting (mat, vatten etc.) och sådant som vi människor (och kanske andra varelser i universum) kan anse ha värde. Ett lejon behöver äta och dricka men det funderar nog knappast över att det har ett värde. Vi människor är djur men mentalt har vi något extra som gör att vi kan sätta värde, om du förstår hur jag menar.

Så enbart människor kan sätta värde? Varför kan inte djur sätta värde? Vet inte honingsbiet vad som är bra för kollektivet?

Citat:
Ja, men vi talar om värde nu. Värde är relativt, inte statiskt; dvs det kan öka eller minska beroende på behov och situation.

Om du är mätt, så har mat ett lägre värde än om du är hungrig.
Om du är sjuk så behöver du fortfarande mat, men du värdesätter inte mat på samma sätt som om du vore frisk.

Om du vill diskutera behov så kan du göra det utifrån exempelvis Maslow, men här diskuterar vi värde.

Mat har för mig samma värde oavsett om jag är mätt i stunden. Samma gäller ju värme trots att jag för stunden är varm, hur fan ska jag överleva vintern utan mat och bränsle?
Citera
2025-04-23, 14:39
Medlem
Citat:
Så enbart människor kan sätta värde? Varför kan inte djur sätta värde? Vet inte honingsbiet vad som är bra för kollektivet?
Enligt min mening är det endast vi människor (på denna planeten) som kan sätta värde. Inget annat djur har ett så pass utvecklat språk, en sådan stor hjärna, att de skulle kunna syssla med denna typen av reflexioner.
Vi kan till exempel sätta värde på blommor åt biet, vi ser och förstår att blomman är värdefull för biets leverne. Men biet själv (eller superorganismen bikupan) gör inte själva detta - de saknar förmågan.

Begreppet "värde" är heller inte detsamma som enkla ord som "fara" (vilket fåglars varningsrop skulle kunna jämföras med), eller "bil" (som även en ettåring kan lära sig). Att förstå och reflektera över 'värden' kräver betydligt mer språkligt och tankemässigt.

Man kan nog invända att jag har en alltför människocentrerad bild, men då ska man ha i åtanke att det också är den enda "bilden" som finns tillgänglig - jag kan ju inte ställa mig utanför mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in